mariabee Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 vi har termin i begynnelsen av desember og bor i bergen. Julefeiringen skal liksom være hos svigermor, bare en biltur 5-6timer unna. Jeg ser ikke helt for meg å reise noen plass dette året, men hun er VELDIG bestemt på at joooda vi kommer hjem til jul. Ikke noe problem og BLABLABLA: Min kjære mann har heldigvis satt foten ned og gitt beskjed om at vi får ta ting som det kommer, men svigermor tilbyr da bare hundre måter for oss å reise hjem på. Det kunne da være lettere for henne å flytte på seg, når også søsteren til min mann bor i bergen. Men neida! SÅ kommer det frem at nå får kjære svigermor sin nye flamme på besøk i julen, og jeg tenker da at d er kun for å vise oss frem i julen at hun MÅ ha oss hjem. Føler ikke at hun tenker på vårt beste i det hele tatt.. Er jeg helt på jordet her????
Plutselig_gravid Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg pleier vanligvis og være alt for snill og godtar nok det meste når det kommer til sånne familieting. Men her hadde til og med jeg satt foten ned.. Hva om du føder 2 uker etter termin? er ikke sikkert du rekker å komme deg hjem fra sykehuset før julaften en gang... Ikke vet man hvordan form man er i etterpå heller. Ikke vet man om man får en unge som sover døgnet rundt, eller om man får en unge som skriker døgnet rundt (har hatt begge deler, hehe) Så nei, den eneste som er helt på jordet her er svigermor;)
Mon tro.. Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Hei Off jeg kjenner jeg blit oppgitt! Men herlighet, altså enten får hun feire jul hos dere, eller så får hu feire alene med den nye flammen sin da..altså, jeg har termin 3 des, og hans mamma bor 5 timer hefra. vel, så har ikke jeg tørd nevne julen enda, men altså..hvis jeg kan gå maks overtid 14 dager, vil det si at nurket kommer senest 17-18 des, og da er det jo uaktuelt å dra 5 timer med bil. Ikke bare det, jeg tenker på juletrafikk, vær og alt... Nå har ikke vi snakket om julen enda, men ja, håper det løser seg for Deres del iallefall!! Du er ikke helt på jordet nei, men ja jeg, føler med deg :)
lovina Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Syns du skal følge magefølelsen din jeg Gjør det som føles rett for deg. Jeg har termin 16. nov og har ikke tenkt å reise bort i jula Lykke til uansett hva du velger
mamma til luciagutt <3 Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har også termin i desember. Sa ifra allerede da vi hadde vært på UL at vi kom til å være hos oss selv denne julen Min mor, hvor vi skulle feire jul, bor "bare" 3t unna Men tør ikke ta sjansen på å dra opp dit. Farlige veier, snø, trafikk, hva om bilen får motorstopp osv tenker jeg... Litt hønemor, men heller være sikker på at babyen har det bra. Hun tenker ikke på deres beste, syns jeg. Og iallfall ikke sitt nye barnebarn sitt beste! Håper dere får hun til å forstå at det er best for dere alle at dere blir i Bergen
ambumamma Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Du er ikke på jordet!! Godt mannen din også er enig med deg da, for det her må jo være helt opp til dere. En ting er å kjøre 1 time med en nyfødt baby. Men 5 timer i snø og kø. Og en baby som kanskje vil ha pupp annenhver time. I dette tilfellet er svigermoren din blind. Det mest naturlige er jo at hun tar turen til dere hvis hun vil feire den 1 julaften til sitt nye barnebarn sammen med dere. Stå på ditt!! Dette blir jo tross alt den første julen til det nye barnet, og man vil jo at det skal være kos, ikke stress slit og noe man egentlig ikke har lyst til. Lykke til og håper det ordner seg til det beste for alle parter
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Synes 5 timer er alt for lenge for en nyfødt baby. Husker ikke helt anbefalingene, men er det ikke anbefalt rundt maks 3 timer bilkjøing for en under 3 mnd og da med pauser? Dette er jo også midt på vinteren så er ikke bare å ta med babyen ut av bilen for å bære/trille hvis den skulle slå seg helt vrang.
*Lissi* Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Har også termin i begynnelsen av desember, og her tar vi feiringen hjemme. Ikke snakk om at jeg reiser noen plass. Vet av erfaring hvor sliten en kan bli ukene etter fødsel. Spørs jo litt på "hva slags" baby man får da. Nattevåk, ammetåke og diverse tar uansett på...
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 NEI du er ikke helt på jordet. Det er det din svigermor som er. Her er termin 12 desember og vi har gitt beskjed til alle, både de som bor nærme og de som bor langt vekke at skal de se oss i jula får de komme hit. Sleit litt sist med å få på plass amminga og regner med det blir det samme denne gangen, og da trenger en ro og fred rundt seg. Hvis det ikke er lenger å reise så kan jo ho evt ta med seg flammen sin når ho kommer på besøk? Nei, stå på ditt du. Lykke til!
Gulljentene Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Tror vi har termin ca samme tid, jeg har 5. des. Og ikke søren om jeg drar og besøker min mor som bor en 7 timers kjøretur herfra, selv om det var "hennes tur" å ha julen med oss i år!!! Måtte utrolig nok ikke si det til henne engang, selv om hun er litt vanskelig av seg Hun tok for gitt at vi ble her, for som noen over her sa - hva om du går to uker over termin!!? Og man er ikke helt god etter fødsel, ihvertfall var ikke jeg det sist, he he Her belager vi oss på å kun ta et minibesøk på julaften hos svigermor som bor 10 minutters kjøretur fra oss, mest for å få i oss noe julemat, for kan umulig se for meg at jeg står og lager ribbe sjøl rett etter jeg har født Og mannens kokekunster er ikke SÅÅÅÅ mye å skryte av Synes hun svigermora di oppfører seg litt spesielt ja.....Bra mannen din er enig!!!
mariabee Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 18. oktober 2010 TAKK FOR SUPER STØTTE:):) Dette varmer og det hjelper virkelig å høre at det er andre som tenker slik som jeg ja! Jeg blir på stedet hvil i julen og har ikke tenkt å flytte på meg:) Tenk om det blir samme vinter som i fjor, men MYE snø, glatte veier og jaaa... amming annenhver time er jo virkelig å foretrekke på en slik laaang biltur. Siste nytt nå er at svigermor skal ordne sånn at vi kan ta hurtigruten deler av veien. MEn nei nei nei nei nei nei... JEG VIL IKKE!
minnimus83 Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 Hei eg og har termin begynnelsen av des, men eg har litt lyst å feira jul hos mamma og pappa men eg vettja hva han vil, trur han vil feira ju hos sine foreldrer så eg vet ikkje hva det blir til hos oss i år.
pingu med desemberbaby i magen Skrevet 23. oktober 2010 #13 Skrevet 23. oktober 2010 Vi nektet å dra på besøk til noen når veslepingvinen var nyfødt (hadde termin ca 5 desember), og da var det vel bare 1 times kjøring. Men enden på visa ble at min mor klarte å presse gjennom at VI skulle invitere til julaften, og det ble fryktelig slitsomt... Selvom min mor hadde med seg mesteparten av julematen.Vi hadde bare tenkt å ha en rolig kveld sammen vi tre men det var visst ikke bra nok. Nå har jeg termin på julaften og gav beskjed om at vi ikke arrangerer jul i år samtidig som jeg fortalte at jeg var gravid Så vi skal til min tante som bor ca 1 times kjøring unna. Har litt problemer med logistikken hvis veslejenta kommer før jul, for svigermor skal sove hos oss, men det er ikke plass til henne i bilen + 2 barneseter... Men det får vi ta som det kommer. Men 5 timer i bil med en så liten krabat? Eller bil + hurtigrute + bil (eller hvordan det nå blir) hadde vært totalt uaktuellt! Fryktelig egoistisk av din svigermor syns jeg, dere kommer jo til å bli totalt utslitt.
Miss Snow Skrevet 23. oktober 2010 #14 Skrevet 23. oktober 2010 Nei og nei og nei sier jeg også! Vi har termin i slutten av november, men vi har allerede sagt ifra til alle om at julaften skal vi være hjemme hos oss selv. Om svigers vil komme, så skal de få lov til det - om vi er i form til det, men da står ikke jeg for maten eller noenting. Blir det bare vår nye, lille familie kommer vi til å gjøre julaften veldig enkel, så vil de komme, får de ordne maten og alt. Først og fremst, for din del, er det jo ikke anbefalt å la så små babyer kjøre bil så lenge. Med alt av pauser som dermed bør legges inn blir det fort ganske mye mer enn fem timer! I tillegg kan ikke babyen være spesielt mye ute av bilen om det er under ti minus eller ved vind, pluss at hyppige temperaturforandringer neppe er det beste for en så liten baby. Det er kjempeflott at samboeren din er på "din" side. Jeg ville kanskje bedt han snakke med mora si og fortelle HELT uten diskusjon- eller tolkningsmuligheter at det ikke vil være aktuelt å dra i vei på en slik tur så kort tid etter fødsel. Både i forhold til overtid og eventuelle problemer en kan møte på i forhold til vær- og føreforhold. Jeg hadde ihvertfall sett med skrekk på å bli sittende fast i kø eller lignende med ny baby. Ikke tror jeg julefeiringen vil bli spesielt trivelig om dere får en hard reisevei heller. Lykke til, og håper dere får en fin jul HJEMME
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 24. oktober 2010 #15 Skrevet 24. oktober 2010 nei, nei, nei.... Hun må da klare å flytte på baken sin og hun kan vel ta med seg sin nye flamme! Huff, tenker på stakkars lille babyen og deg som nybakt skal ut å kjøre og evt fly. Nei, det hadde jeg aldri orket.
Purr+Purrfect Skrevet 25. oktober 2010 #16 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har et litt annet dilemma. Jeg har termin rundt julaften. Vanligvis så kommer hele familien hit og det ser ikke ut til at det blir noe anderledes i år.. Ingen andre som har tilbudt seg å ordne med noe jul gitt. Så jeg må være jern-kvinnen som fikser julaften enten høygravid eller med en liten tass hengende i puppen! Lurer på hva de har tenkt til å gjøre hvis han kommer 22/23/24 des.. Kjenner jeg blir stressa allerede!
super_s Skrevet 25. oktober 2010 #17 Skrevet 25. oktober 2010 Kjenner jeg blir provosert av hu svigermor di. Unnskyld utrykket, men har hu i det hele tatt noe mellom øra???? Vær hjemme og kos dere med den lille. De som har lettest for å flytte på seg bør da kunne tenke såpass langt at det er de som kan reise til dere, og ikke omvendt med en så lang tur foran dere! Her i hus så skal vi være hos min mor som bor 20 min unna. Gidder ikke å stresse med mat og dill og dall når jeg har en unge på toppen 14 dager hengende i puppen.
curlymamma Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 jeg har termin 27 desmber og har gitt klar beskjed til min mor og far at eg vil være hjemme i mitt eget hjem på julaften,de ble litt skuffet men de forsto meg.du trenger ikke ikke å tenke på hva andre synes ,det er du som må tenke på deg selv og det ufødet barnet ditt.det kommer flere jul seiner med årene.. min mor og far blir kanskje alene på julaften men det er ikke så mye eg kan gjøre med det...tenk om det skjer på julaften om eg hadde vært hos de eller de vært hjemme hos meg så hadde eg stresset mer.prøver å unngå at det skal skje på julaften;) tenk på deg selv.....
Smurfeline87 Skrevet 25. oktober 2010 #19 Skrevet 25. oktober 2010 Uff, synes det er trist uansett jeg når man begynner å KREVE av andre mennesker Her er det termin 30.des og vi tar middag hjemme bare vi to, og drar deretter inn til familien for gaver og kos OM jeg orker. Uavhengig av hvor lenge det er fra man fødte eller til man føder så synes jeg det er uholdbart og faktisk frekt å forvente at alle andre bestandig danser etter egen pipe..
Smurfeline87 Skrevet 25. oktober 2010 #20 Skrevet 25. oktober 2010 Anbefaler deg å spørre rundt om hvor det blir feiret jul siden det åpenbart ikke passer å ha det hos dere i år..
minnimus83 Skrevet 25. oktober 2010 #21 Skrevet 25. oktober 2010 får se hva det blir til her har teemin 3.des og vil på enmåte feia jul med mamm og papp men han vil feire med sine foreldre viss vi orker da, for vi var hos mamma og pappa i fjor jul,
mamma til lillingen Skrevet 25. oktober 2010 #22 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg synes du skal takke pent nei, og det med god samvittighet! Ser ikke for meg at det er godt for hverken babyen eller deg å sitte i en bil midt på vinteren i juletrafikken i 5-6 timer! Det hadde hvertfall ikke jeg orka. Det er nok problematisk dette med jula og en nyfødt, her i huset håper jeg at noen kommer hit å lager litt julemat. Hvis jeg er i form, drar vi ned til søsteren min hvor også foreldrene mine skal feire julaften. Resten av jula blir vi nok hjemme, med untak av kanskje noen småbesøk hit og dit. Men det deilige er at ingen kan kreve noe som helst av meg, og ingen får forvente at jeg stiller opp på svigerfamiliemiddag osv, og jeg skal ikke ha dårlig samvittighet i det hele tatt. Det blir min egen lille gave til meg selv i år! Jeg skal pakke opp gaver og spise god mat og ta vare på lille babyen min og meg selv, punktum! (og se på askepott, så klart)
Miss Snow Skrevet 25. oktober 2010 #23 Skrevet 25. oktober 2010 Syns "Høygravid venter på lillingen" sier noe veldig fornuftig - nemlig at ingen kan kreve noe av oss. Jeg tenker akkurat det samme som hun gjør, og jeg er egentlig verdens dårligste på å tenke på meg selv. Men i år blir absolutt alt på våre premisser. Middager hos samboers familie (min familie bor laaaangt unna) med ti-femten stykker blir definitivt uten meg og veslefrøkna. Ikke tror jeg at jeg er opplagt til det, og ikke vil jeg amme foran andre. Så her i huset er egentlig holdningen "nei til alt", også kan vi heller ombestemme oss OM vi orker. Jeg gidder ikke slite meg ut fordi andre forventer at vi stiller opp som vanlig. Det er nesten så jeg blir litt ekstra trassen, bare for å understreke at ifra babyen kommer, så blir alt på våre premisser en god stund.
mariabee Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #24 Skrevet 25. oktober 2010 Tatt mot til meg og gitt svigermor beskjed og fått fin forståelse.. ENDELIG så da blir det kosejul hjemme hos oss selv, men har tilbud om julemiddag hos brodern og de på kvelden som er ca 10 minutt unna. Iallefall mye mye mye mer overkommelig enn MINST 5timer i bil på vinterveiene!! LETTET OG LYKKELIG Har nå 43 dager til termin, og merker jeg er litt sliten nå ja... Flere?
soleia Skrevet 25. oktober 2010 #25 Skrevet 25. oktober 2010 Godt det ordna seg, hadde vore heilt uaktuellt for meg å reise så langt då babyen var nyfødd. Hadde nok heller takka ja til å gå til ferdig julemiddag 10 minutt unna. :-) Her er det 6 dagar til termin med nr 2, så det er spennande tider. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå