<3Minesmå<3 Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Her er det nemlig krig i det han skal legge seg å sove.. Vi har hatt en kjempfin rutine på legging osv helt fra han var 3 uker gammel. Alltid lagt han ned rundt 8-halv 9. å da har han sovnet nesten med en gang. Men nå spesiellt etter 3 mnd vaksinen vil han ikke sove!! Han er kjempetrøtt mellom 6-7 å da sovner han lett, uansett hvor han ligger.. Så da har vi prøvd å lagt han i sengen sin på soverommet. Men han sover maks 1 time, så våkner han å vil ikke sove igjen før klokken er nærmere 10-halv 11. Kan det være en reaksjon på vaksinen eller er det bare en fase vi må igjennom? Jeg prøver å ikke la han sove etter klokken 5 på ettermiddagen slik at han er trøtt å vil sove når vi legger han, men han sover bare litt å våkner igjen.. selv om han nettopp har fått mat å skift å det som er.. Flere som opplever det samme? Synes det er kjempekos å sitte med han i fanget på kvelden å kose osv, men når klokken nærmer seg halv 11 er det vel på tide å sove? Da begynner jo jeg å bli trøtt å klar for senga også hehe
Sweet Amber Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Bare en fase, tenker jeg:) Vår 4 måneder gamle sovner i 19 tiden og har gjort det siden ganske tidlig, minus enkelte dager naturligvis. Har temmelig faste rutiner i huset da, siden vi har en fireåring fra før. Jeg tror at rutinene rundt alt vi gjør har hjulpet babyen å finne en fin rytme. Vi gjør omtrent det samme til samme tider hver dag. vi står opp og legger oss til de samme tider, gir henne en flaske idet jeg selv legger meg rundt kl 23 (hun våkner ikke, bare spiser i søvne og ser ikke ut til å merke noe når jeg legger henne tilbake i senga si:)) Tror ikke du får endret noe ved å hindre soving de siste timene før leggetid, siden de har enormt søvnbehov disse små. Så lenge du vet det ikke er noe utenfra som vekker ham (nabo som starter noe bråk til samme tid hver kveld eller lignende) ville jeg bare fortsatt å ha babyen inne på det mørke rolige soverommet fra leggetid på kvelden til morgenen, forsøke å ha det så rolig som mulig og vente så lærer han nok hva som er sovetid og dagtid:)
Hanna30 Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Min sovner mellom 21 og 23 som oftest. Men han har aldri sovnet tidligere da.. faar ikke til aa legge ham tidligere, da blir det bare styr, saa jeg lar det bare väre slik og haaper det gaar seg til av seg selv etter hvert:)
Gjest JuniGull2010 Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Våres er klin lik! Han sovnet fint kl 19.00 i hele september, så tok han vaksina for 14 dager siden og har våknet slik som din etter en time... Det har vært et par kvelder hvor det har gått bra igjen, men så er det på`n igjen dagen etter... Har hatt en runde i dag også. Slitsomt! Han er akkurat 4 mnd i dag. Jeg forsøker å slå meg til ro med at det bare er en fase. Jeg opplever at når vi endelig har fått en rutine så varer den et par uker, men så kommer det liksom en mellomperiode og så blir det en ny rutine og slik går det...
Fuego Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Sånn var det her også etter vaksina, faktisk. Men det gikk seg til etter noen uker. Eller, han våkner alltid etter en times tid da, men skal bare ha mat også sover han videre.
bitthen Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Min ble også urolig en periode etter å ha tatt vaksina. Våknet mye, sutrete etc. Nå har det imidlertid gått seg til igjen og han sover godt. Skal ikke se bort ifra at det er noe med vaksina.
mamsen30 Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Jenta mi har fra hun var ca 3mnd lagt seg kl.18.30 og sover da i ett til 07.00. Det gjør hun fortsatt, hun er nå 5mnd. Jeg har ikke merket noen forandrig etter vaksinene, annet enn at hun var ekstra trøtt første døgnet etterpå
Canari Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Barn er så forskjellige, det merkes tidlig. Eldste ville i seng rund kl 21.00 i den alderen, og det har holdt seg. Lillegutt på 4 mnd er stup trøtt 18.30-19.00
minimii Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Hos oss har vi akkurat begynt å snu legging fra kl 20 på kvelden til kl 19. Lillemor er 5 mnd og da hun var 4 hadde hun 4 soveperioder og la seg rundt kl 20. Etterhvert ble det skikkelig trøblete med duppen på ettermiddag/kveld (18-tia), så da har vi begynt å legge henne kl 19 istedet og hun sover da bare 3 ganger per dag. De første gangene våknet hun etter en time og da ga jeg henne pupp og la henne igjen. Men hun har begynt å våkne kl 5! Da tar vi henne over i vår seng og det er full rulle en stund, men så sovner hun etterhvert og våkner kl 07. Regner med at våkeperioden kl 5 vil dabbe av og forsvinne etterhvert..
Turbojenta og lillesøster Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Jada her kjenner jeg meg igjen gitt. Hadde en sånn periode etter 3mnd vaksinen vi også, pågikk i nesten 2 uker før det roet seg igjen. Vet mange som har hatt det sånn akkurat rundt denne tiden, og jeg tenker at det har litt med begge deler å gjøre kanskje. Det er i følge helsesøster en typisk alder at de endrer litt rutiner på, og jeg tror at når de får en urolig natt slik som snuppa fkk etter vaksinen med litt feber og lignende at det rett og slett kan ha utløst denne endringsperiode hennes. Vi er tilbake igjen til ganske "normale" netter med en amming rundt 2-3, men som flere her sier, det kommer og går litt i perioder. Den største forandringen merket vi på dagsovingen igrunn. Nå sover hun ganske nøyaktig 45minutter og 4 ganger om dagen. Hun har desverre blitt litt av et strev å legge for dagsoving, men håper dette også er en fase som endrer seg etterhvert. Jeg har lært meg at jeg ikke må henge meg for mye opp i hvordan ting har vært, for hun forandrer seg stadig. Selvfølgelig hvis hun slår seg helt vrang må vi jo inn å justere litt, men helsesøster frarådet å "tvinge" på for mye rutiner på dagsoving enda, så lenge det gikk bra å legge hun for kvelden og hun er en blid og glad jente
sthans Skrevet 18. oktober 2010 #11 Skrevet 18. oktober 2010 Har hørt mange si de opplever søvnkluss etter tre mnd vaksinen. Lillegutt her har hatt mye av våkentiden sin på kvelden og har nå gått fra å sovne ca 23 til å sovne ca 21. Har faste rutiner rundt kveldsstell og pusher det gradvis i retning 19/19:30. Akkurat det sammed med storesøsteren, og med henne gikk det seg til veldig fint.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 Prinsessa mi på 3 mnd og 1 uke sover fra ca halv9- halv7, og uten å våkne. Men hun sover dårligere på dagtid da. Bare halvtimers dupper, men er veldig våken og lykkelig når hun er oppe. Så sover hun en liten time i 6-7 tiden på kvelden, før hun legger seg etter ett bad å mat for natten! ) Hun får kunn mm...
assisi Skrevet 18. oktober 2010 #13 Skrevet 18. oktober 2010 Hei. Har ikke opplevd noen forandring etter vaksinen her i gården. Vår lille startet med greie leggerutiner fra ca 2 mnd. Siden da (nå 4 mnd) har han lagt seg mellom 19-20, avh av søvn på dagen. og sover til en gang mellom 6-8.. Vet ikke hva slike forstyrrelser kan skyldes. Hvor lenge sover han på morgenen da? Min erfaring er at de bør legge seg 12-13 timer etter at de stod opp, virker som det er en ganske "logisk" rytme..
sthans Skrevet 18. oktober 2010 #14 Skrevet 18. oktober 2010 Har hørt mange si de opplever søvnkluss etter tre mnd vaksinen. Lillegutt her har hatt mye av våkentiden sin på kvelden og har nå gått fra å sovne ca 23 til å sovne ca 21. Har faste rutiner rundt kveldsstell og pusher det gradvis i retning 19/19:30. Akkurat det sammed med storesøsteren, og med henne gikk det seg til veldig fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå