Snellamedto Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Noen innvendinger? Vi har lite bad og vaskemaskin med toppåpning, så evt må vi kjøpe ny vaskemaskin og bruke den. Men har hørt om flere som har hatt stellebord på soverommet, med evt en stellematte oppå vaskemaskinen i tillegg til de virkelige grisete skiftene.. Tenker at det er jo kanskje ikke behov for rennende vann ved absolutt alle skift og stell?
på'n igjen:)*fødeklar* Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Hei Jeg må selv ha stellebord på soverommet da vi ikke har noe plass til det på badet i det hele tatt.. Det er altfor lite.. Tenker at man får hente vann før man går inn for å stelle i en liten balje.. Og bade for vi gjøre i en stor en på badet Er mange som tyr til disse våtserviettene men jeg er nå mest glad i å få vasket ordentlig jeg da.. Men det er jo smak og behag
Mama88 Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Virker som om det er mange som har den løsingen med å ha stellebord på soverommet, så det tror jeg ikke du skal være redd for Er jo bare å gjøre som du selv sier, ha en stellematte du kan legge frem på badet når det trengs Trenger jo ikke å ha den på vaskemaskinen heller, kan jo bare legge den på gulvet Jeg vurderer selv å gjøre det samme, ikke nødvendigvis fordi jeg har liten plass på badet, men fordi jeg syns det er en grei løsning. Så heller ha en balje og en liten kommode med nødvendige ting på badet
Lemonia Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Selv om det ikke er behov for rennende vann ved alle skift (vi vasker ikke hvis han bare har tisset) er det jo ganske upraktisk å måtte ta med seg en balje med vann en eller to ganger om dagen også. Man kan jo bruke våtservietter, men for meg er det uaktuelt å bruke det på babyhud flere ganger om dagen. Jeg personlig ville gjort mye for å kunne ha stelleplass på badet. Selv om dere har trangt bad finnes det kanskje andre løsninger, f.eks. vegghengt stellebord som kan slås opp? Har dere badekar finnes det stellebord som passer oppå. Og ellers kan man jo stelle på en stellematte på badegulvet. Jeg hadde faktisk foretrukket sistnevnte framfor stellebord på soverommet.
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Her blir det stellbord på soverommet. Tror det er ufattelig vondt for rygg i lengden med stellebord oppå badekar eller på gulvet. Jeg skal ha stellekomode, der løfter jeg bare opp lokket på stellekomoden og under er det en balje, det er da bare å fylle den på forhånd =) Ikke noe stress i det hele tatt, og da kan jeg kose meg med stellingen i ro og mak på det nydelige barnerommet.. Ikke vits i å ha det på badet helt klart... Slike stellekomoder finnes både på finn og på babyshop =)
AlmaN Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Trenger bare vaske når det er bæsjebleieskift, men småen vår bæsjet 6-10 ganger i døgnet de første månedene. Pluss at han gjerne tisset når bleia var av. Syns det er veldig praktisk å stelle på badet og vaske ungen under springen i vasken, hvis det er plass. Vegghengt stellebord på badet er det mange som er fornøyd med. En enkel stellematte klarer seg lenge, oppå vaskemaskin eller noe. Noen steller bare på gulvet for da risikerer de ikke at babyen faller ned. Stelle på rommet høres ok ut hvis babyen bæsjer sjelden.
Opsideisi-j5år+litefrø<3 Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Trenger jo ikke å kjøpe ny vaskemaskin selv om åpningen er på toppen, hvis du har en løs stellematte, tar du dn jo bare av når du skal vaske klær... såfremst ikke vaskemaskinen er veldig smal å liten da.. ellers så funker d jo fint å ha stellematten liggende på gulvet. Når barnet blir litt større, så kan man jo bære holde barnet over vasken å vaske stumpen, d gjorde vi med min datter, fungerte kjempfint. mye bedre å få vasket bort all sjiten i vasken, enn å bruke vaskeklut flere ganger, att å fram.. Tror nok d er mye mer praktisk å ta stellet på badet.
AlmaN Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Og så er det temperaturen. Nyfødte er skikkelig redde for å fryse, da er det godt å stelle de på et varmt bad. Vi fikk barn i november og hadde det skikkelig varmt på badet i starten. Soverommet skal jo helst være kjølig, viss noen skal sove der da. Vi holdt barnet under springen ved bæsjevask helt fra starten, det var også det vi lærte på sykehuset.
AlmaN Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Og så er det temperaturen. Nyfødte er skikkelig redde for å fryse, da er det godt å stelle de på et varmt bad. Vi fikk barn i november og hadde det skikkelig varmt på badet i starten. Soverommet skal jo helst være kjølig, viss noen skal sove der da. Vi holdt barnet under springen ved bæsjevask helt fra starten, det var også det vi lærte på sykehuset.
Galskapens overhode Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 her skal vi ha stellebordet mellom kjøkkenet og stua. Fordi vi ikke har plass på badet. SItter vi på do, så kan vi nesten ta en dusj. Soverommet blir litt kaldt, men nede står varmepumpa på hele døgnet så det holder en grei temp. Det med å ordne en liten balje med vann er ikke så stress når man først er vant til det. Redd for sår stump på den lille. Bruk mesoft og vask vriene skittflekker bort med olje.. det gjorde de på nyfødtintensiv også.
Plutselig_gravid Skrevet 18. oktober 2010 #11 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg hadde stellebord på soverommet i... 1 dag.. hehe. Jeg synes det var et forferdelig stress. Vi kunne ha 10-15 bæsjebleier for dagen så.... Men lykke til
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 Sønnen vår er nå 1.5 år og vi har hatt stellebordet på soverommet hans hele veien! Rommet holder vi rundt 20 grader da han helst vil sove uten dyne, og skift gjøres med en slik "top and tail" balje (med to rom til vann). Vi bruker rent varmt vann og tørre vaskeservietter fra euroshopper (finnes på ICA). Vi vasker til hvert skift (noen blir sår av urin mot huden og ikke bare bæsj) og synes ikke det er slitsomt i det heletatt å hente vann før stellet... Er blitt en vane og nå hjelper han til med å fylle baljen! Og ja i starten kan det bli mange skift og MYE bæsje, men det er hva du gjør det til og hva du syns er mest praktisk! Men vil ikke si du TRENGER å ha det på badet!! Lykke til med valget!
sovehje<3rte +jente+aprilspire Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 Vi hadde stellebord på soverommet ved 1. mann, og det skal jeg ikke ha igjen. Det ble ikke brukt. Soverommet var for kaldt, og det endte med at vi slengte en matte inn på badet eller byttet i stuen (fødte i oktober) da det var ofte fyr i peisen. Godt og varmt til å sprelle naken
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 19. oktober 2010 #14 Skrevet 19. oktober 2010 Små babyer trenger å ha det varmt, så på den måten er badet best. I tillegg kan de ha 5-10 bæsjebleier i døgnet, og da er absolutt det beste å bare spyle rumpa under springen. Våtservietter er tøft mot sart babyhud og gir ofte sårhet. Jeg hadde et kutt i fingeren en gang jeg brukte våtserviett på minsten og det sved som pokker. Så de er nok ikke nødvendigvis så milde som produsenten vil ha det til... Pga dette, ville jeg nok prøvd det jeg kunne for å ha stelleplassen på badet...
sovehje<3rte +jente+aprilspire Skrevet 19. oktober 2010 #15 Skrevet 19. oktober 2010 I mine øyner er våtservietter fyfy, det fordi at det selfølgelig er mye rare stoff i en serveitt som kan overleve fuktig over så lang tid... Har aldri brukt våtserveitter, og kommer aldri til å bruke det heller. Kanskje derfor jenta mi sjelden eller aldri har hatt sår stump.
LykkeLiten2011 Skrevet 19. oktober 2010 #16 Skrevet 19. oktober 2010 Hei På grunn av lite bad må vi også ha stellebordet på barnerommet. Rekkehuset vårt har to etasjer og er litt upraktisk :/ Barnerommet blir ved siden av stuen og kjøkkenet i andre etasje. Har planer om å bruke en vaskebolle med vann fra kjøkkenspringen, og bruke engangsservietter (Euroshopper) som jeg kan kaste med en gang. Men så var det temperaturen da...hmm...tips?
zearesha Skrevet 19. oktober 2010 #17 Skrevet 19. oktober 2010 Planlegger kun å kjøpe stellematte og ha den på gulvet på badet jeg, siden det funket helt fint med datteren min Lar den selvfølgelig ikke ligge på gulvet hele tiden, men finner et annet praktisk sted å ha den når den ikke er i bruk. Husker jeg koste meg under stelletiden med datteren min, tok oss god tid og jeg slapp å være redd for at hun skulle ramle utafor Må også få med i historien at hun aldri noen gang var survete under stelling, ikke engang med vannkopper over hele kroppen, lå bare og smilte selv da, siden stelletid var noe så positivt for henne
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 19. oktober 2010 #18 Skrevet 19. oktober 2010 Vi hadde stelleplate over sprinkelsengen første halvåret med lilleprinsen (vi flyttet etter 6 mnd.). Jeg hadde bleibøtte også på soverommet. Også hadde jeg et lite vaskefat som jeg hadde vann i ved hovedstell eller når jeg kjente at det luktet. Det gikk kjempe fint. Vi lagde også en liten "nød" stelle plass på det lille badet ved behov og som vi brukte ved bading. Så pakket vi inn i håndkle når han var ren, så flyttet vi inn på soverommet. Det eneste man må passe på et temperaturen på soverommet. Man kan ikke ha det så kaldt. Lykke til
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. oktober 2010 #19 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg vet ikke om det allerede er skrevet her, men istedet for våtservietter så kan du kjøpe mesoft engangsvaskekluter. Dyppe dem i vann og pakke dem inn i plastpose. Da holder de seg fuktig gjennom dagen. Ha olje ved stellbordet og hell litt babyolje på mesoftklutene. Vips så har du våtservietter som er like dugende som de våtserviettene du kjøper på butikken.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 19. oktober 2010 #20 Skrevet 19. oktober 2010 forøvrig finnes det nå fine stellebord som man kan henge på veggen og vippe ned (sånne som man finner på offentlige steder). Sjekk www.lilleprinsen.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå