Gå til innhold

Luksus problem. Men jeg lurer like vel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille blir 1 år om litt over en uke. Bestandig vært gla i mat å spiser masse. Men kan det bli for mye mat?

Frokost: 3 brødskiver uten skorpe med pålegg

Lunsj: 2 skiver med skorpe uten pålegg (ikke spør hvorfor men det er det han vil ha)

Middag: Enten middagsglass + fruktsmoothie eller hjemmelaget middag

Kvelds: enda 3 brødksiver med pålegg.

Liten kveldsflaske på ca 150 ml (denne skal jeg snart ha bort)

Han er superaktiv hele dage. Sover 12-13 tomer natt og maks 1 time på dagen.

Så spiser han for mye? Han er som sagt veldig aktiv å driver nå å skal knekke gåkoden helt, er nesten i mål. Bestandig blid og fornøyd liten gutt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Luksusproblem ja :-) Nå vet jeg ikke hva som er normalt for en 1åring,

men her spiser minien:

Frokost: en porsjon grøt + melk

Lunsj: 1-2 skiver og en youghurt + vann

Middag: hjemmelaget middag (her spiser han mye, middag er yndlingsmåltidet) + vann

Kvelds: 1-2 skiver + melk

Han sover 12-13 timer om natten og 1-2 timer på dagtid

Han er 15mnd, men har spist denne mengden en stund.

Men ville ikke minket matmengden, de spiser det de vil ha :-) Er han stor av vekst?

Skrevet

Har vel bestandig vært litt over "gjennomsnitte", men er veldig kompakt. På 10 mnd kontrollen var han noen gram over 11 kilo så det er jo ikke en kjempe heller. Gikk jo nesten ikke opp før sist kontroll da han begynte å gå i den tiden. Det er vel der det henger sammen med økt matlyst og kansje. Men ungene skal jo være litt å ta i syns jeg. Å med den aktivitetsnivået han holder trenger han nok mat :P

Nei jeg kommer nok ikke til å minske matmengden, men tenker kansje jeg skal bytte ut lunsjn med havregrøt, frukt eller noe sånt så han slipper å spise brød hele tiden (spiste grøt til kveld fram til nylig, men sluttet å sove ordentli om natta da).

Skrevet

Oj, må si du er heldig som har en matglad unge:)

Tror ikke barn i den alderen kan få for mye mat, spesielt ikke når de er så aktive. Men som du sier, det er sikkert smart å variere litt.

Datteren vår er på samme alder som din, men spiser ikke så veldig mye. Vi hadde en periode hvor hun nesten ikke spiste, var heldige hvis vi fikk i henne en halv porsjon med grøt. Nå har det heldigvis blitt bedre, men er bare en liten fuglunge med sine 8,4 kg på 1-års kontrollen.

Hun spiser omtrent dette per dag:

Frokost: 1/2 til 1 brødskive

Lunsj: Spiser i bhg, så er litt usikker på mengden. Men regner med omkring 1 brødskive

Mellommåltid: Også dette i bhg, men da får de som regel en yoghurt og litt frukt etterpå.

Middag: Spiser det samme som oss, f.eks nesten 1 potet og 1 fiskekake, evnt litt gulerot.

Kveldsmat: 1 porsjon grøt og ca en kvart banan i biter etterpå (evnt noen druer).

Hun drikker forresten kun melk i kopp ved måltidene, men er dessverre mest glad i vann.

Skrevet

Ja jeg priser meg lykkelig for å ha et matvrak. Var liten da han kom til (3,2) og slet myyyye med vektoppgang de først 2 mnd å etter det tok det helt av :). Tenker med gru den dagen han blir tennåring. Hehehe.

Ja melk i kopp skal vi gå over til nå når han tipper året å skal begynne med vanlig melk. Har slitt litt for å få bort formiddagsflaska men det har heldivis kommet seg bra så nå er det neste kveldsflaska å legginga som står for tur. Skal bli gått å bli ferdi med flaskestyret nå kjenner jeg

Glemte helt bort mellommåltid. Mellom middag å kvelds engang får han noen minigulerøtter, kjeks, frukt etc alt etter hva jeg har i huset der og da.

Skrevet

Hei!

Vi har samme "problem". :) Vi begynte etter hvert å stoppe etter 2 brødskiver, og heller gi ham frukt/grønnsaker til han ble mett etter det. Da får han i seg masse bra fra det og slipper å bli så lei brød.

Og så utnytter vi matlysten hans til å venne ham på alt mulig av mat som barn ofte ikke liker :)

Skrevet

Har også en matglad gutt, kunne også spise 2.5 til 3 skiver brød, men det vanlige var to skiver pr. måltid...Og en stoor porsjon middag.

Dette har gått ned/ stabilisert seg etterhvert. Har faktisk spist litt mindre det siste halvåret enn da han var ett år! Og jeg ser at dette er helt normalt...

Fikk beskjed på helsestasjonen at det var bare å gi han mat til han var mett- er jo som man sier- man kan ikke bestemme hvor MYE mat de spiser- men man KAN og BØR bestemme hva de spiser:) Kan jo lure inn et eple eller noe innimellom også, ikke bare som mellom- måltid men også som del av lunsj f. eks. Det gjorde jeg... og gjør fortsatt:)

Skrevet

Mi er 13 mnd og slik er henne dag:

Frokost: 1 hardkokt egg, 1 porsjon havregrøt søtet med litt banan + vann

Lunsj: 1 skive (spiser ikke alltid opp) m pålegg + 1 yoghurt eller 1 kiwi

Middag: Hjemmelaget middag, her varierer det veldig. Noen ganger er dette favorittmåltidet, andre ganger, som idag, så spiser hun nesten ikke noe.

Kvelds: 1 skive + vann

Hun drikker masse vann gjennom hele dagen, elsker vannet sitt :)

Skrevet

Her er min 18 mnd da, så er kanskje ikke så bra å sammenlikne gjør d like vel....

Frokost; Ei skive m pålegg + en banan eller youghurt med musli og banan

1 måltid i bhg; 2 skiver med pålegg

2 måltid i barnehagen; matboks; 2 skiver + oppkuttet cherrytomat, agurkskiver og paprika skiver

Middag; hjemmelaget middag eller middagsglass

Kvelds; Litt grøt og ei flaske varm lettmelk.

Sliter veldig med grøten til kvelds så vurderer å gå over til å gi han middag til kvelds og bare litt frukt til middag.

Jeg har en "kjempe" av en gutt; 15 kg og 90 cm lang. Lang og kompakt og helt perfekt! :)

Skrevet

Hei!

Skal sies, gutten din slår til og med Trollet vårt, trodde ikke det var mulig.

Han spiser omtrent like mye nå som når han var 1 år (om det kan være noe trøst, jeg var redd for at han ville ende opp med å spise mer enn oss hvis han fortsatt sånnt, men han har roet seg ned):

Frokost (rundt 7.00): grøt, eller 1,5 Wheetabix kjeks med melk, eller 2 skiver. Appelsinjus hvis grøt eller frokostblanding, melk hvis skiver.

Frokost 2 (i barnehagen, rundt 08.30): forutsatt at han har spist godt til frokost, 1 knekkebrød uten pålegg eller en bit ost, eventuelt litt frukt. Symbolsk måltid fordi han kommer mens de andre spiser frokost. Justerer avhengig av hvor mye han spiste til frokost.

Lunsj (rundt 11.30): 2 skiver med f. eks. makrell i tomat. Melk eller yoghurt naturell. Frukt.

Mellommåltid (rundt 15.00): Frukt og Bioladrikk, eller annen kombinasjon av frukt + melkeprodukt.

1 knekkebrød uten pålegg hvis det er lenge til middag, eller noe lignende.

Middag (rundt 17.30-18.00): Samme som oss i passende porsjon. Frukt eller yoghurt naturell til dessert.

Han er også veldig aktiv, og har vært det fra fødselen av.

Vi passer på at han blir mett, men tilbyr ikke ubegrenset med ting vi vet at han er veldig glad i (som brød), da tilbyr vi heller mer grønnsaker (som han liker godt), eller noe annet som ikke er fullt så sexy men som metter (knekkebrød, akkurat passe kjedelig). Gir ikke saft eller yoghurt med smak, heller ikke snop. Men vi er heller ikke helt nazi, han får Bioladrikk, han får av og til Blixit turkjeks (på tur!), primost, peanøtsmør...

Og jeg gjør ikke livet hans for lett. Skorper har han fått fra dag 1, og han har spist selv siden han var rundt 9 mndr. Mengden begrenser seg når man må mestre teknikken, synes jeg. Begynner han å tulle med maten er det et tegn på at måltidet er over.

Kos dere!

Skrevet

Så utrolig mye brød barna deres spiser. Det er jo veldig norskt, dette med brødskiver omtrent hele tiden bortsett fra til middag. Jeg er norsk, og oppvokst med dette, men i voksen alder har jeg blitt lei av brød, og foretrekker nesten alltid noe annet..

Min datter på 1 år spiser dette :

Flaske med mme morgen og kveld

Frokost: Musligrøt

Mellommåltid/ "Lunch" kl 11: fruktmos m. fullkorn og kiwi/ banan eller annen frukt

Etter soving, ca kl 14: Middagsglass

Ca 17: Middag med oss- spiser det vi har, men hvis vi har noe hun ikke spiser- spiser hun cherrytomter, pasta, ris eller potet, smaker litt her og der..

kl 18.30: Grøt ( en annen smak enn den hun får til frokost)

Av og til erstatter jeg 11 eller 14 måtlidet med litt brød uten skorpe med variert pålegg.

Er dette et helt unormalt kosthold? Bør jeg være knallhard på å innføre brødskivene?

Skrevet

Jeg trodde lillemann spiste mye, men ikke i forhold til mange andre her. Her går det nok i mye av det samme som hos dere anonym. Kun et måltid med brød eller grøt og middag.

Skrevet

Dere er heldige! Har en liten småspist en, og det er slitsomt.

I dag spiste han:

- Noen få munnfuller hjemmelaget pizza (rester) til frokost

- En yoghurt i bussen på vei til barnehagen

- En halv porsjon varmlunsj i barnehagen

- En skive til ettermiddgasmat i barnehage

- Kanskje fire biter middagsmat

- og så klarte vi å lure i han nesten en halvskive før han skulle legge seg...

Han er 18 måneder, er kjempeaktiv og har en travel barnehagehverda. Så dette er for lite siden han er så tynn og veier for lite. Men han er ikke spesielt interessert i å sitte i ro og spise...

Skrevet

Det ser helt greit ut.

Vi prøver å gi brødmat maks en gang om dagen, dvs at stort sett får han det i barnehagen (de har smørelunsj 3 dager i uken). Vi gir alltid med skorpe, hvis den er for hard fjerner han det selv (jeg baker, og resultatet er ikke alltid like mykt). Knekkebrød er bare som "ventemat", han liker det ikke så godt men det holder om det er litt venting til neste måltid.

Ellers har vi gitt grøt kun 1 gang per dag fra han var 7 mndr (frokost).

Og ikke kveldsmat, fordi vi spiser sen middag.

Jeg er ikke norsk, så vi kjører en litt mer kontinental rytme om helgene, men vi må samtidig leve barnehagerytmen selv om den ikke faller fult så naturlig på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...