wjkcg Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Ser i Aftenposten i dag at et flertall er mot å få 12 ukers fedrekvote - vil la familien velge. Alle vet jo hvordan det fungerer. Når det er frivillig blir det sånn at far får veldig liten andel av permisjonen. Jeg synes tanken om fedrekvote er veldig god. For det første fordi jeg er sikker på at det er veldig bra for barnet å få den alenetiden med faren. For det andre fordi det er en fantastisk investering i likestilling i forholdet etter å ha fått barn. (Vet det av egen erfaring!) Så kan en mene at dette kan den enkelte familie bestemme selv, men utfordringen er at uten fedrekvote er det mange menn som får problemer med sosial og praktisk aksept hos arbeidsgiver for å ta mer enn de første ukene. For menn som jobber i mer tradisjonelle bransjer er det ikke alltid så lett å få den forståelsen, og da vil det være avgjørende med et slikt signal fra fellesskapet om at det er viktig at også far er en del av heltidsomsorgen i den første tidne.
løveprinsen <3 Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg liker ikke dette i det heletatt. Ser poenget med at far skal få "muligheten" til å være hjemme. Men her i huset er det slik at far driver egen butikk og har ikke mulighet til å være hjemme i alle disse ukene. Det vil si at for vår del mister barnet mange uker det kunne ha vært hjemme med mor og må heller i barnehagen. Synes IKKE dette er et bedre tilbud til småbarnsfamilier. Når det gjelder likestilling kunne de heller ha jobbet for likelønn. I de fleste familier tjener far bedre enn mor, med større fedrekvote taper mange på at far må være hjemme. Kjenner dette provoserer meg....... men sikkert helt supert for de som har fedre som kan være hjemme.
gulda Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Vi vil velge selv! Vi er voksne, ansvarsfulle, og klarer å sette oss ned og tenke hva som kan være best for oss som familien og babyen. Det som passer noen, passer ikke alle.
LoveInMyTummy Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg tror vi trenger fedrekvote. Det må nok dessverre til for at vi skal komme nærmere likestilling i arbeidslivet.
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Hos oss spiller ferdrekvote eller ikke egentlig ingen rolle, det er liten tvil om at pappan tar det han har krav på, og gjerne mer enn det også. Og ideelt burde det være sånn at alle kunne ha gjort det. Vi har likt arbeid, lik lønn og det har ingen som helst betydning rent praktisk eller økonomisk hvem av oss osm er hjemme. Vi kommer ikke inn under de nye reglene denne gangen her med mindre jeg føder laaaangt på overtid, men jeg ser for meg at pappa kommer til å ønske mer enn de fastsatte ukene. Selv om jeg mener pappa skal være hjemme ser jeg at for svært mange er det fryktelig upraktisk, tilnærmet umulig å få til, derfor jeg er helt i mot fedrekvote. La oss heller få bestemme selv, sånn at de som ikke får til at pappa er hjemme ikke mister de ukene av permisjonen. For jeg VET at i mange tilfeller er det ikke vrang vilje som gjør at pappa ikke er hjemme.
fru H Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Vi taper masse penger hvis far skal gå hjemme flere måneder i pappaperm. Penger er ikke alt, men det betyr mye når huslån skal betjenes. Vi trenger de pengene for å få regnestykke til å gå opp. Nå er vi heldige ellers for far slutter klokka tre på jobb, og har fri hver helg. Så han får alikevel mye tid med barna:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå