Gå til innhold

noen tips til flinkere pappa? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å få pappan til gutten vår til å forstå hvor slitsom det faktisk er med nattamming, ha babyen hele dagen, husarbeid, handling, kveldsstell +++ Han er så sliten etter jobb og må som regel sove når han kommer hjem, så det er stort sett jeg som tar meg av alt av det som må gjøres.

Prøver å få han til å forstå at han må legge seg før 02 på natta, sånn at han ikke blir så utslitt, men det går ikke inn. Han ser jo sønnen vår fra 16-18/19 på kveldene bare, og da synes jeg han kan bruke tiden sin på han de få timene. Han er dessverre litt egoistisk, og klarer ikke helt å omstille seg til å sette barnet foran seg selv.

Han var utrolig flink i starten synes jeg, og bidro mye. Da følte jeg at han kjente sønnen vår godt, og jeg følte meg 100% trygg når de var alene. Mens nå (egentlig etter vi begynte å innføre rutiner) henger han ikke med. Han er veldig dårlig på å avlaste meg, og jeg holder på å slite meg helt ut nå. Jeg må spørre og mase om absolutt alt før det blir gjort. Jeg NEKTER å bli ei sur maskjerring, men da må jeg få han til å hjelpe meg litt i hverdagen.

Har vurdert å stikke bort for ei helg, sånn at han får kjenne litt på det, men jeg klarer nok ikke være borte fra gutten min ei helg. (Han er bare 4 1/5 mnd.) Jeg sliter også med å slappe av når jeg først for tid til det, for da hører jeg ofte at gutten ligger å sutrer uten at han prøver å finne ut hva som er galt. Eller så kommer han inn til meg med han å sier at han ikke vet hva han vil.

Ble langt dette, men håper noen har noen tips å komme med, før jeg går på veggen.

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg tror mange fedre lett kan føle seg usikre og at det er derfor de trekker seg unna. Nå må jeg innrømme at mannen min er kjempeflink med gutten vår, men fordi jeg går hjemme hver dag, så er det jo jeg som lettest klarer å tolke når han er sulten, trøtt osv. Mannen min blir lett sånn; "Er han sulten nå tro..?", men de er jo ikke sultne hver gang de sutrer! :-)

Han bør selvsagt legge seg tidligere, hvis han er så sliten på ettermiddagen. Det er jeg enig med deg i. Nå er disse mannfolka forskjellige, men min er en sånn person som har behov for å trekke seg litt unna for å høre på musikk eller se en film alene. Så mitt tips er å la han få litt "effektiv slappe av tid" alene, så kanskje han får mer energi av det..? En annen ting er å la de oppdage ting selv. Jeg syns også det er vanskelig å ligge å høre gutten vår sutre når faren har ansvaret, men vi må jo la disse mannfolka oppdage ting selv ellers vil de jo aldri føle at de mestrer! :-) La faren få oppleve at sønnen deres trenger han. Hvis du ser sønnen din smile til han så si "se, han er så glad for å se deg" osv...

Skrevet

Joda, jeg skjønner at jeg kjenner sønnen min bedre pga. at jeg er hjemme om dagene. Det er helt naturlig. Å gutten vår er en skikkelig pappagutt, som smiler og ler hver gang han kommer hjem og elsker å få være sammen med pappan. Så han leker litt med han hver dag han kommer hjem fra jobb, men med en gang det er mating eller stelling virker det som han mener det er min oppgave. Å jeg elsker å være sammen med sønnen min, men jeg føler meg til tider helt alene med han.

Når det kommer til alenetid får han mer enn nok av det. Spiller data/sitter på dataen flere timer hver eneste dag. Jeg er alltid å triller eller besøker besteforeldre i helgene, sånn at han får den tiden han trenger til å koble av etter ei arb.uke. Han bruker stort sett helgene inne og gjør sitt. Han har også vært på mange byturer etter han ble far, så han får virkelig så mye tid som lar seg gjøre.

takk for at du svarte :)

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i innlegget ditt og vet at mine venninner også har opplevd mye av det samme. Er vel et generelt "kjønnsproblem" tror jeg. akkurat som at de tror at vi er innstilte på å ikke bli slitne av hverdagslige oppgaver. Eller at vi synes det er gøy å ta oppvasken og er genetisk innstilt på å gjøre det. Min samboer sitter også masse på PCen, sover når han vil og setter seg selv først. Jeg har snakket med han om at jeg er sliten og at jeg ikke synes det er noe særlig å måtte gjøre alt av husarbeid eller være sammen med sønnen vår (4,5 mnd) heeele tiden. Man blir jo sliten av å være så tilgjengelig for den lille. Det som hjelper her i gården er å rolig forklare dette om igjen og om igjen. Likevel blir det slik at jeg er den med kontrollen og overblikket som delegerer oppgaver til han når det trengs. Og når han passer ungen så klarer ikke jeg å slappe ordentlig av, fordi ungen knirker og faren er litt uoppmerksom. Men jeg tror dette er fordi faren vet at vi har kontrollen, derfor tar de kanskje mindre ansvar. Synes også det er irriterende at faren alltid forstyrrer meg og spør om hjelp når jeg en sjelden gang har 10 min "fri". Men sånn er det vel. "Snart" er det pappapermisjon, og da MÅ han ta ansvar :D Synes i mellomtiden du burde ta deg en tur på kino eller noen timer alene i byen (evt en fest) sånn at han får oppleve å styre skuta litt uten deg. Da ser han kanskje hvor mye som kreves når man er alene med den lille ;)

Skrevet

Kjenner igjen en del jeg og. Men for min del går det forholdsvis greit å ikke ha sovet en hel natt på 4 mnd. Min jobber i tillegg 14 dgr på og 14 dgr fri. - Og enda har jeg tatt han hver eneste natt og for det meste dagene. Han har hatt han litt alene når jeg har vært til tannlegen etc, men det har nok vært litt sliting. - Men dette har fått øynene opp for at det ikke er bare og bare. På den andre side er det faktisk jeg som får betalt for å gå hjemme, jeg tar meg av innkjøp og husarbeid, mens han tar seg av utearbeid som veding, slåing, husmaling osv. (Vi bor på nedlagt småbruk, har en del jord og skog)

Han er dritforelska i sønnen sin, men det er som regel jeg som har han hele dagen fra morgen til kveld. Han tar kveldsstellet av og til når han har fri. Men som sagt for meg går det greit - han sitter ikke å spiller data til kl 02, feks - det hadde jeg aldri tolerert.

Jeg synes derimot det er trist for gutten vår at han ikke er mer sammen med han, leker osv. Han leker jo litt med han, men bare ca 5 min, griner han er det alltid mamsen som trøster osv. Det er også mamsen som bysser i søvn, sier beroligende ord og legger han for kvelden. Dette fører selvsagt til at det er mammas vogging, stemme osv mini forbinder med trøst, soving ol. Da kan pappa vogge til han blir blå i ansiktet og mini gråter like mye. Jeg kjenner gutten bedre, og vet hva som roer han.

Dette er jo en ond sirkel som medfører at det blir et helvete når far skal passe og mor for en gangs skyld skal ut på vift. Ser for meg at det blir hjemreise tidlig.

Har sagt til mannen min at fra denne friperioden her, er han nødt til å bli mer på banen mtp. gutten vår så vi klarer snu trenden litt. Så må jeg bli flinkere til å la han slippe til og få prøve seg litt mer.

Jeg tror du bare må si fra, og det er jo mest trist for barnet at pappa ikke er mer på banen, ukult at de blir så avhengige av mødrene, særlig mtp at det faktisk snart er pappaperm som skrevet over her. Da kan de få ei diger låvedør i trynet for å si det slik. m de har godt av det? Tjaaa, barnet har jo ikke godt av at en kar som bare har vært der plutselig skal styre og ha all omsorg mens mammas trygge favn er borte vekk...

Skrevet

Godt å høre at det er ett vanlig problem. Jeg har jo vært noen turer på byen og på jentekvelder, så jeg har da "fri" av og til. Bare så slitsomt at jeg ikke kan slappe av så lenge jeg er i mitt eget hjem. Men det går seg vel til når de små blir litt større tenker jeg.

Han har da sagt at han synes det er krevende å være alene med lille, men glemmer det fort igjen da :) Å jeg synes det blir vanskeligere og vanskeligere å slippe kontrollen kjenner jeg. Liker ikke å dra bort når jeg ikke vet om gutten min får den oppmerksomheten han fortjener ;)

Skrevet

beklager altså, men jeg hadde ALDRI godtatt det du godtar. Man er da to likeverdige foreldre med likeverdig ansvar, og tiden er da langt forbi da det var mor som skulle ta seg av alt, vi er tross alt i 2010 og fedre skal ta like mye ansvar som mor!Sur masekjerring-du skal jo ikke behøve mase for at han skal ta hensyn og ansvar for sin egen sønn og ikke bare tenke på seg selv!Det er ingen unnskyldning at fedre er usikre og ikke vet helt hva de skal gjøre.Greit de kan være usikre på farsrollen sin, men det betyr da ikke at de ikke skal bidra og avlaste deg fordet?Har en mann som har stått på pinne for meg og sønnen vår 24/7, han vasker, han lager mat, han handler, han rydder, skifter bleier når som helst på døgnet, ligger til og med våken oppe om nettene for at jeg skal få sove ut. Han er bare en sann drøm, og gjør alt for at jeg skal ha det bra og få avlastning, helt fantastisk!men jeg mener alle fortjener det, alle nybakte mødre fortjener at mannen tar seg av husarbeid og matlaging og alt som skal til for at mor blir avlastet. Det er den ultimate test av forholdet og din partner det å få barn og jeg må si at hadde ikke min mann stilt opp hadde det vært slutt på flekken ,det mener jeg. Det er den tiden man er mest avhengig av at partneren stiller opp,hjelper og avlaster deg, og stiller han ikke opp da, hva skal man med en mann da, kan jo like gjerne være alenemor om man må gjøre alt selv allikevel!så om du er redd for å være masete kjerring, vel ,det hadde jeg ikke tenkt på engang, hadde aldri engang villet være sammen en som er slik. beklager å være hard altså, men du burde virkelig stille krav og vite at du fortjener bedre enn det!jeg hadde aldri villet fortsette å være sammen mannen min om han ikke stiller opp når man får barn, det er jo det viktigste som skjer i livet og da man er fullstendig avhengig av hverandre.

Skrevet

ps, forstår fedre kan føle seg usikre når de er med barnet, men alt annet er det ingen unnskyldning for, og med all respekt, det går da ikke ann å skylde på kjønnsroller i vår tid!mellom oss som foreldre så er den eneste forskjellen at jeg er den som gir han mat pga ammingen, det er da en like stor selvfølge at han skal ta like mange bleieskift som meg. tvert imot skal han ta fler i og med det er jeg som ammer!vi er i 2010 og til de flere der over som kjenner seg igjen i situasjonen ,vær så snill og stå på krava og krev mer av mennene deres og ikke la de slippe pga "kjønnsrollene", får for guds skyld håpe dagens kvinner ikke godtar at mennene slipper unna husarbeid og matlaging nå til dags fordi de fortsatt mener det er kvinnens "oppgave".

Skrevet

Reis bort en helg, og dra ut på ettermiddager og la pappaen overta mating og legging........

Skrevet

enig!ikke for å være slem altså over der, men jeg bare blir så provosert av å høre om sånt, venninnen min hadde det også slik med sitt barn og det er bare uholdbart

Skrevet

Setter stor pris på innlegget ditt jeg celinesbaby! Synes det er litt godt å høre at jeg kanskje er "for snill". Innlegget mitt var kanskje litt overdrevet da, men han har vært veldig sløv i det siste. Da føles det ofte som at det er sånn hele tiden og enda verre enn det egentlig er.

Skal ta meg en lang prat med han (igjen) og sette litt hardt mot hardt. Jeg elsker jo mannen, så kommer ikke til å gå i fra han pga. dette, men endringer må til. Han har sagt at han synes omstillingen til familielivet er litt vanskelig, så han trenger nok litt tid. Men han er veldig flink når han bare vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...