Teres Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Noen som vet hvordan de forholder seg til seteleie? Er førstegangs og LITEN, i uke 34 med baby som akkurat har snudd seg i seteleie... Er ikke en som ØNSKER keisersnitt fordi jeg ikke vil føde vaginalt, men VIL IKKE være med på manuell vending/setefødsel... Kan de tvinge meg til vaginal fødsel, eller får man innvilget keisersnitt? Og hva skjer fremover ift kontroller og lignende? Helt grønn jeg, og har ikke jordmor..... Tusen takk for svar:)
gakkeliten Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Jeg kom på KK med uoppdaget seteleie i juni 2006 - Hverken jordmor eller lege mente noe annet enn at småen lå riktig vei den gangen. Jeg er 164cm og ganske liten av vekst - så jeg fikk rihemmende intravenøst og kjørt opp til røntgenavd på Haukeland for CT scan av bekkenet, hvilket ble målt til å klare strabasene med små marginer.. (under en normal fødselen presses hodeskalledelene til babyen så vidt over hverandre - det gjør de ikke ved setefødsel, så da er hodeomkretsen til barnet konstant og kan ikke være større enn bekkenåpningen.) Jeg kan ikke huske at jeg fikk spørsmålet om jeg ville ha keisersnitt - men jeg kan ikke si med sikkerhet at man ikke får valget når man kommer inn slik. Det er mulig jeg sa jeg ville føde vanlig. Jeg vet at på KK unngår de keisersnitt så langt det er mulig. Jeg er ikke fan av keisersnitt i det hele tatt - det er en operasjon som i mange tilfeller blir tatt alt for lett på, og man bør tenke godt igjennom om man virkelig ønsker å utsette seg selv og babyen for påkjenningen ved et sånt inngrep. Keisersnitt tror jeg må søkes om i Norge - legen din skal hjelpe deg med det. Jeg har også to venninner som har hatt setefødsler som førstegangsfødende. De er begge veldig positiv til rutinene og hensyn man får på KK. Det var ikke aktuelt med vending med meg, og ikke med mine to venninner heller. Ene venninnen min fikk nå i sommer, og hun er minst et hode lavere enn meg, og babyen ble estimert til over 4 kilo - men hun fødte likevel vaginalt! For øvrig er du ennå "bare" i uke 34 - og mye kan skje de siste seks ukene fram mot fødselen! Er du urolig med tanke på seteleie - anbefaler jeg å ta kontakt med jordmor likevel - eller be fastlegen sende deg til KK på leiekontroll. Jeg skal inn på leiekontroll på KK i uke 37 (skal inn 12 november) - ikke fordi jeg er redd for setefødsel en gang til, men fordi det hadde vært kjekt å vite om det når fødselen starter denne gang. Gutten min kom to uker før tiden sist, derfor jeg skal inn så "tidlig". Du må gjerne spørre mer om setefødselen hvis du vil! Send privat melding, da - så ser jeg det lettere. Masse lykke til! Klem
Frk Marge Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 jeg kan fryktelig lite om dette med setefødsel, men vil bare si at uke 34 er fryktelig tidlig å annta at babyen har lagt seg til rette... Jeg er 3. gangs nå og 38+5. For 3 uker siden lå barnet løst i hodeleie og legen min trodde den ville bli der.En uke etterpå låbarnet i tverrleie... Nå legger den i hodeleie igjen og er bortimot festet... Så ikke fortvil, det er fortsatt 6 uker igjen til fullgått løp og babyen kan også finne på å legge seg ned bare noen dager eller timer før fødselen setter igang. Men greitt å være forberedt på hva du kan vente deg såklart jeg skal også føde på KK, snart håperjeg, og har også fått inntrykk av at de unngår KS så langt de kan forsvarlig sett - noe som passer meg ypperlig, da jeg for alt i verden ikke vil gjennomgå et KS til om jeg kan velge...(har prøvd begge deler).
Teres Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. oktober 2010 Tusen takk for gode svar begge to:) Fint å høre om andres erfaringer! Får ta en prat med legen til uken, skal på kontroll da likevel. Håper jo at lille gullet snur seg, har jo et håp om å føde "vanlig". Og som dere sier, er jo god tid enda, skal jo ikke skje i morgen akkurat:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå