Augustbarn2010 Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Den lille prinsessen er så vanskelig å få lagt om kvelden at jeg er nødt til å ha henne i stua til hun sovner for å så legge henne. Hun er nå 11 uker og sovner ikke før 1-2 om natten. Fryktelig slitsomt å vente på at hun skal sovne når man er trøtt som en dupp selv. Hun sover normalt på dagen. Innimellom kan det virke som hun er overtrøtt og hun er også veldig selskapssyk. Når jeg legger henne i sengen for natten kan hun ligge å pludre litt for så å begynne å hylskrike. Tar jeg henne opp og inn i stua så er hun stille og smiler som bare det. Er jeg for snill med leggerutinene? burde jeg bli mer strikt?? det hjelper heller ikke å bade henne i 7-9 tiden for så å gi henne mat og legge henne.. Noen som har råd/erfaringer med dette?
Gjest Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har en gutt på 4,5 mnd som var ganske lik da han var yngre. Vi prøvde alt for å få han til å sove, men ingenting virket. Selv om han var stuptrøtt, så sovnet han ikke om kvelden. Prøvde å kutte ned på sovetiden om dagen, ikke la han sove for sent på dagen, bade han om kvelden, være mye ute, osv.... det endte med en supersur og overtrøtt unge! Men som førstegangsforeldre så visste vi ikke bedre. Ikke før min mor sa at vi burde la han få styre sin egen søvn og la han sove når han ønsket det. Etter vi begynte med å la han sove når han ønsket om dagen, ble dagene mye bedre og vi fikk en blid og glad gutt. Vi fant også ut at bading ikke hadde noe som beroligende effekt på han om kvelden, så vi begynte heller å bade han om dagen. Det hjalp godt! Vi pleier å ha det ganske rolig og dempet belysning i stuen når småen får mat om kvelden. Etter mat er det rett i seng. Hvis jeg da må ta han opp igjen og inn i stuen, sørger jeg for at det er ganske mørkt i rommet. Han blir lett mer våken hvis han da kommer fra sitt mørke rom og rett inn i opplyst stue med masse lyd fra tv. Tror nok ikke du kan forvente at hun sovner kl 20 sånn plutselig, dere må nok jobbe dere nedover med gjerne 15-20 minutter tidligere i seng hver dag. Det måtte vi. I begynnelsen sovnet han kl 1 om natten, nå er han i seng mellom 8 og halv 9. Vi har jobbet ganske hardt for å få det til, alltid vært tidlig hjemme om kvelden, gjort de samme tingene hver kveld for å prøve å gjøre rutine i det, og etter hvert fikk vi den leggetiden vi ønsket om kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå