Nynte Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Vi er så heldige nå at vår lille på 4 1/2 mnd sover fra 1830-0700 uten mat på natta. Dette hadde jeg gledet meg til lenge... Men han bruker smokk og må ha denne ved innsoving, kan miste den noen ganger og da må vi inn å gi han smokken igjen. Men ofte bare et par ganger før han sovner ordentlig. Dette er helt greit. Ved 4 tiden (+-) våkner jeg som regel at han begynner å grynte og noen ganger smågråte litt, så da er jeg inne hos han og gir smokk og frem til kl 7 kan jeg da være inne hos han flere ganger å gi denne smokken. Skulle virkelig ønske jeg slapp dette... Hvordan er det med babyene deres som bruker smokk? Kan jeg prøve å lære han til sovne igjen uten denne smokken på natta og at det er bare ved innsoving på kvelden han får denne? På dagen får han bare smokk når han skal sove. Bruker den aldri ellers..
Snupi27 Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 jeg tror det kommer til å være sånn frem til de klarer å putte den inn selv =) sønnen min på akkurat samme alder skal ha mat om natten. han sov natten gjennom fram til han var nesten 4 mnd. nå hjelper det ingenting om jeg putter i smokken. han gir seg ikke før puppen kommer. det kan være 3-5 ganger om natta! jeg hadde vært veldig glad for å få sove til ca 4 om natten! =) da har du hvertfall sammenhengene søvn da =)
lykkelig3barnsmor<3 Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 har ei på 8 mnd,hun må jeg inn til flere ganger å pakke i smokken... bli klar av dette,serlig de nettene hun må ha den flere ganger...blir dårlig med søvn!!! trur ikke vår tulle ville sovnet igjen hvis hun ikke fikk smokken!
EgG Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Veldig kjent fenomen. Desverre tror jeg ikke det går over før han lærer å outte den inn selv. Gjorde i allefall ikke det hos oss. Desverre bruker vi Nuk smukk som har en "tupp" og må stå riktig vei. Så her putter vi fremdeles inn smukken på natta (8mnd), men det er sjelden. Hun sover godt uten også.
Marius og Jonas! Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 Med storebror så måtte vi inn og sette smokken i flere ganger i løpet av natta helt til han var gammel nok til å sette den inn selv. Men med lillebror så er det helt annerledes. Han tar smokken bare ved innsovning, men sover hele natta uten smokk. Veldig greitt, så slipper vi opp mange ganger i løpet av natta! Han er nå 9,5 mnd. Så mye tyder på at smokke-avhengigheten er veldig variabel fra barn til barn. Tror vi kommer til å avvenne lillebror med smokk tidligere enn storebror siden han ikke er så veldig avhengig av den. Storebror har akkurat sluttet, fylte 3 år i august.
abella Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Knerten begynte å putte inn smokken selv om natta da han var 6 mnd. Det er svært sjelden vi må inn og hjelpe han med å finne den om natta nå, han er snart 11 mnd. Siden han begynte å putte den inn selv på dagtid ved 5 mnd alder, begynte jeg også å trappe ned smokke-servicen på natta. Dvs i stedet for å putte den i munnen for ham gikk jeg over til å bare gi den i hånda. Da han ble enda flinkere og begynte å bevege seg mer i senga gikk jeg over til å bare vise ham hvor smokken lå slik at han måtte plukke den opp selv. På den måten ville jeg at han skulle forstå at smokken ligger i senga og han må finne den selv, smokken er ikke noe som kommer automatisk inn i munnen hvis han roper på mamma. Han bruker forresten også Nuk og bryr seg ikke om den er opp-ned, smokk er smokk... :-)
mamsen30 Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har også ei her som får sutt når hun skal sove, men spytter den ut så fort hun har sovnet. Men jeg gir den aldri til henne på natta, hun sover gjennom hele natta. Hvis hun våkner delvis på natta så tar hun tommelen i steden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå