Gå til innhold

toxoplasmose blodprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan toxoplasmose vises på blodprøve etter smitte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vises 10 dager etter smitte på blodprøve. Jeg sjekket dette i går da jeg spiste varmrøkt makrell som hadde gått ut på dato.. dumme dumme meg.. Gidder ikke å spise sånt noe mer..

Skrevet

Så 5 dager er for lite med andre ord..:/

Var litt uheldig for 5 dager siden i syden og er litt hysterisk av meg nå..:-(

Skrevet

etter som jeg hadde et uhell med at jeg ble bitt av en kattunge i mitt forige svangerskap fikk jeg beskjed om å ta blodprøve med det samme og så en ny prøve etter tror det var 3 uker fordi vi kan allerede ha bakterien i kroppen og da er det lurt at man tar tidlig prøve for å bekrefte at den første er negativ!!!! etter som jeg kan huske behandler de ikke om du allerede kunne ha det i kroppen før en ble gravid.... begge mine tester var negative så mer fikk jeg ikke vite....

lykke til... det er vel skjelden det er noe problem!!!

Skrevet

Hvordan kan man få toxoplasmose av varmrøkt makrell gått ut på dato??

Jeg tok blodprøve to eller tre uker etter at jeg kom hjem fra Kroatia i forrige svangerskap (husker ikke nøyaktig hvor lang tid etter), bare for sikkerhets skyld. Da visste jeg fra før at jeg var toxo neg. Det tar litt tid fra smitte før man kan påvise antistoffer, som er det man leter etter i en blodprøve. Ta kontakt med legen din for å forhøre deg nøyere om hva du bør gjøre. Hva var det som "skjedde" i Syden, da?

Skrevet

Bestilte biff type well done..var well done i den ene enden,men når jeg kom til andre enden var den litt rosa å da fikk jeg angst..:-(

Hode mitt er fullt av tanker og jeg skal imorgen og få tatt en blodprøve med en gang og bestille time hos lege/jordmor (?) hva er best,jordmor eller lege?

Skrevet

snakk med legen i så fall. men så lenge biffen er stekt utenpå skal du være ganske trygg.. det finnes sjelden bakterier inne i en biff med mindre den er råtten.. kommer ikke oksygen til inne i biffen.. værre med kjøttdeig som ikke er skikkelig stekt..

Lykketil:)

Skrevet

Du må snakke med lege, ikke jordmor.

Når det gjelder toxoplasmose hjelper det ikke at den er godt stekt utenpå, som sagt under her, kjøttet må være *gjennomstekt*, da T. gondii kan være i hele kjøttstykket (det er jo ikke en bakterie, men en encellet parasitt). Når det er sagt, skal du ha hatt veldig uflaks for å ha blitt smittet! Det kan også hende at biffen har vært fryst først, uten at du vet det, og da er det uansett ikke noe problem. Dette går sikkert fint, men få deg en legetime og få tatt blodprøve, så slipper du å bekymre deg for dette. :)

Skrevet

Fisk som begynner å bli dårlig skal man holde seg unna og jeg merket på fisken at den var mer "bløt" og det var da jeg sjekket datoen så den hadde begynt å bli dårlig. Skal til legen i morgen og ta blodprøve, er min første kontroll :)

Skrevet

Jo, men det er vel helst listeria som er problemet i fisk, og ikke toksoplasmose?

Skrevet

Ja, enig i det, Babyønske. Tror ikke fisk kan bli smittet av toxoplasmose.

Skrevet

Jeg var så dum å slaktet en hjort.. I tillegg delte jeg opp alt kjøttet. Så er livredd jeg også. Tok test 3 dager etter jeg slaktet, og den var negativ. Nå vil jormor at jeg skal vente til jeg er 23 uker før jeg tester neste gang (var 9 uker ca når jeg testet første gang)

Synes det var litt lenge jeg.. Nå er jeg forkjølet, og er livredd for at det er toxoplasmose ...

Skrevet

Du har bare slaktet hjort, du har ikke spist noe av (det rå) kjøttet? Regner med du har hatt normal håndhygiene også under slaktingen. Toxoplasmose smitter ikke fra kjøtt gjennom hud. Jeg har selv slaktet mye sau som gravid forrige gang jeg var gravid (og sau har jo ofte toxo), og det er ikke noe problem sånn smittemessig. Du må faktisk SPISE kjøtt (rått/ikke tilstrekkelig varmebehandlet, ikke fryst), evt bli smittet via katteavføring (fra katt som nylig selv er smittet for første gang) eller mat (salat etc) forurenset av katteavføring.

Skrevet

Jeg prøvde å få en lege (måtte ha første kontroller hos enn annen enn jeg går fast til) til å ta toxoplasmoseprøve på meg, siden jeg både klarte å spise morpølser og fetaost i begynnelsen av svangerskapet og har vært i syden, men han nektet å gjøre det!! :( Jeg testen negativt i forgje svangerskap, så burde vell strengt tatt teste meg nå?? Syns det var skikkelig dårlig av han hvertfall... nå gruer jeg meg sånn til ul på fredag pga evt skader :(

Vi gravide er vell litt overnervøse noen ganger, men syns vi skal bli tatt på alvor uansett

:(

Skrevet

Syns at syden er god nok grunn til å få testet,er jo bare en blodprøve..men noen leger er vel ikke helt inne på dette og syns det er unødvendig..

Min lege må bare prøve seg å nekte,men det tror jeg ikke ,han er også opptatt av at mor har det bra såvel som barnet...

Føler meg litt begynnende forkjølet,vet ikke om det er innbildning eller tempforandringer fra syden som gjør det eller om det er toxo:-( skal få bukt med bekymringene imorgen håper jeg...

Skrevet

Så rart at han nekta deg toxoplasmose-test! Det kostar då ikkje legen noko ekstra? Eg hadde null problem med å få det i alle fall, og eg testa positivt på antistoffer. Eg kan med andre ord ta det heilt med ro - har hatt infeksjonen for mange år sidan og er immun. Flaks, for eg eeelsker små kattepusar...

Skrevet

Ja, jeg syns også det var veldig rart. Bekymerer meg jo sånn for det. Tror jeg skal ringe den nye legen min og spørre om jeg kan få teste det.

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jeg spiste det værste av det værste....nemlig RAKFISK (Før jeg visste at jeg var gravid....) Tok blodprøven og er ikke smittet!! Lykke til, det går helt sikkert bra!

Skrevet

Det som er problemet med at jeg er nervøs var at jeg vasket meg med en såpe på kjøkkenet (i det vi delte opp kjøttet), og den var omtrent tom. Måtte trykke og trykke, og det kom lite ut. Så kom jo selfølgelig svigermor med en skål med plommer som såg jo bare helt FANTASTISKE ut.. så etter at jeg sånn "delvis" hadde vasket hendene, spiste jeg en plomme... Så det kan jo vere jeg har fått ned noe "rått kjøtt", hehe.. Uansett er jeg bekymret. Det er flere plasser på nettet det står at "gravide bør ikke håndtere hjorteslakt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...