new Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Jeg driver nå å skriver ønskelister og liste på hva vi trenger av babyting som kan sendes familie/venner da endel begynner å etterspørre dette :-) venter januar baby så har lest flere steder hva de trenger av klær og da dukker ullbodyer opp. Jeg får da spørsmålet, "hvorfor trenger du det", "hva hvis de blir skitne, de kan jo ikke vaskes på mer enn 40grader!?". Jeg begynner sef å tenke litt sjøl men klarer ikke finne et helt bra svar på dette. Så kan noen hjelpe meg? Hva hvis ullbodyene blir "stygge", kan de vaskes på 60 grader? På forhånd takk for alle svar!! Mvh
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Det å kle barnet ditt i ull er antakelig det viktigste du gjør! Jeg har selv kjøpt inn mye ullklær, jeg skal føde i november. Ull er det beste for barnet for flere grunner. Varme, mot huden, puster bedre, holder på fuktighet osv osv... Jeg kommer til å kle barnet stort sett i kun ull igjennom vinteren.. Og du vasker jo ull på ullprogram med vaskepulver for ull... Ull trenger heller ikke vaskes like ofte som vanlige klær... Veldig snodig at folk spør " Hvorfor trenger du det?" ... Det å kle seg i ull om vinteren er vel relativt normalt ? Og et lite spedbarn kan jo ikke akkurat holde seg varm ved å hoppe opp og ned..
Puppemamma Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 ull er kjempeviktig for riktig temperatur på barnet jeg tror heller ikke det er noe problem at det ikke kan vaskes på mer enn 40 grader.
Magneta <3 mamma <3 Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 ... men så HI spør, hvor mange trenger man den første tiden?
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 4-5 er ganske ok ettersom babyer gjerne tisser mye når ammingen kommer godt i gang etter noen dager eller en uke. Det blir av og til 3 våte klessett i løpet av et døgn. Særlig med gutter som har en tendens til å spyle opp over en side av kroppen;) 3 pysjer er også å anbefale for nettene er ofte de våteste. Det er ikke egentlig nødvendig å vaske klærne på 60 grader med mindre de er tilgriset med avføring. Det er stort sett kun ecoli far avføring som er av den farlige typen bakterier resten er som regel de vanlige babyen allikevel får på seg når vi koser og klemmer på dem. Baby klærne blir veldig stygge hvis man vasker dem på 60 grader men i forhold til de som gulper mye kan smekke være god løsning og de tåler å vaskes på 60 grader.
Sannellerslik? Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg opplevde sist att datteren min ofte bæsjet igjennom så d kom på ullbodyen.. å da var jeg bare nødt å vaske på 60, for å få det vekk. Det førte til att somme av bodyene ble slitne/ødelagt... kjedli:S Men jeg har alikevel kjøpt inn litt ull nå, og har sagt til familie att det er det vi ønsker til den lille... :-)
Mellirs ♂ '10 Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 På besøk her inne på 3. tri. litt jeg Jeg har to ullbodyer og en ullbukse til min gutt på 2 mnd., og til nå har vi klart oss med det. Bruker ikke ull hver dag enda. Til vinteren tenker jeg vi kjøper en body og en bukse til, og en eller to ullpysjer. Tror vi skal klare oss leenge med det. Jeg pleier ikke vaske ullklærne hver gang det blir skittent av gulp eller tisselekkasjer, for oss holder det å spyle de i varmt vann. Tar av bodyen og spyler med en gang det kommer gulp på. Kommer det bæsj på så vasker jeg de i vaskemaskinen. Jeg har bare vasket de på 40 grader, tør ikke bruke noe varmere, redd for at klærne blir ødelagt da. Ullprogrammet på vår maskin vil ikke gå varmere enn 40 grader heller. De første ukene gulpet lillegutt mye mer enn nå da, så kan hende vi hadde hatt bruk for flere bodyer, men det må en nesten bare se an. Butikkene er jo åpne etter fødselen også Forresten, på cubus fant jeg ikke bodyer i 100% ull i størrelser mindre enn 62/68, de hadde bare med bomull innerst, og det vil jeg ikke ha. Derimot så er de ganske små i størrelsen, lillegutt bruker str. 62/68 i ullklær og str. 56 og 62 i bomull. Igjen har jeg mislykkes i å fatte meg i korthet ja!
Mellirs ♂ '10 Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Æsj, jeg hentet ene ullbuksen fra tørkestativet nå, en som jeg har vasket på 40 grader pga. bæsjelekkasje igår, og jeg ser fortsatt flekken =/ Kjedlig, da må de vel vaskes på mer en 40 grader. Heldigvis har vi bare hatt en bæsjelekkasje til nå, får håpe det ikke blir så veldig mange flere
nurknr3<3 Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 blir det en "ulykke" så spray på flekkfjerner en halvtime før man setter på klesvasken. enten vanish eller biotex!. det er helt genialt, og ulltøy tåler det!. men det er viktig at vet får virke litt, jeg stiller inn maskina på start om 30 min! (hvis ikke glemmer jeg hele greia)!
Hera_75 Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 Dere ullfantaster - hvordan vet dere at ikke babyen klør av ull? Ikke ment som kritikk - jeg er bare nysgjerrig. Jeg har selv nå som gravid blitt superfølsom for ull, orker ikke den vanlige, myke merinoullen jeg vanligvis bruker mye. (Er ullfantast selv!) Min søster er også hyperfølsom, og kan ikke bruke noe slags ull - klør seg skrullete uansett om det er den fineste, mykeste ull og silkeblanding.. Hvordan vet man at ikke babyen har det på samme måte? I så fall må de jo bli veldig utilpass og grinete..
Pockahontas Skrevet 17. oktober 2010 #11 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Man får kløfri ull :-) Men skulle det likevel være at de klør, merker man nok det på babyen. Jeg kjøper ull fra masse forskjellige merker, og synes de virker veldig behagelige. Det med flekker på ulltøy, hvordan vaske det og bevare det på best mulig måte osv, er ikke nødvendigvis lett! hehe. Jeg har kuttet ut å kjøpe lyse ullplagg, helt håpløst å holde rent. Men nekter å kutte ut ull av den grunn, "ull er gull"!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå