Gå til innhold

Lønn; overtid og forskjøvet arbeidstid. Noen som kan reglene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene i det offentlige med tanke på overtid og forskjøvet arbeidstid?

Jeg har ikke fast jobb men jobber som fast vikar i det offentlige. Det vil si at jeg får vakter for et par uker fremover når jeg er ledig. Dette er en turnusjobb.

Hvordan er reglene de ukene jeg jobber over 100%? Da har jeg jo krav på 100% overtidsbetaling men er det den siste vakten jeg fikk som telles som 100% eller er det den siste vakten i uken som skal lønnes med 100%?

Og dersom jeg får spørsmålet samme dag om å jobbe en annen vakt enn det som opprinnelig var avtalt, f.eks bytte en nattevakt til en dagvakt. Har jeg da krav på lønn også den tiden jeg egentlig i utgangspunktet skulle vært på jobb?

Er det noen som vet reglene omkring disse tingene?

Skrevet

Er du organisert?

Når du ikke er fast annsatt så tror jeg du ikke du får overtid du får betalt pr time.

Skrevet

for å få overtidsbetaling må du ha en fast kontrakt, du får ikke det som bare vikar..

når du blir forskjøvet på kort varsel har du rett på 100% forskyvningstillegg. Blir du forskjøvet på lengre varsel har du rett på 50% forskyvningstillegg

Skrevet

Jeg er ikke organisert men har fast kontrakt på at jeg er fast vikar, såkalt 0-timers kontrakt.

Men etter hva jeg mener jeg har hørt tidligere så har en jo krav på 100% overtid selv om en ikke har en fast stillingsprosent?

Noen andre som vet dette?

Skrevet

Vet ikke om jeg misforstår deg men det telles ikke overtid per måned?

Skrevet

Jeg kan kun snakke for helsevesenet, men da er det følgende: Du har krav på overtid (jeg fikk det når jeg jobbet over 35,5 time/uke da jeg var sommevikar). Du har også krav på forskyvningstillegg, men der vet jeg ikke eksakt hvor mye det er, men det er forskjell på om du fikk vite det 24 timer eller lengre før du skulle på jobb (lang forskyvning) eller om du fikk vite om vaktbyttet mindre en 24 tier før arbeidstiden skulle starte. Det er en jungel av regler å ta hensyn til, snakk med fagforeningen (uavhengig av om du er org. el ikke).

Skrevet

Her er det flere regler som slår inn, forskyvning kan jeg lite om, selv om jeg er lønnsansvarlig i Statlig bedrift. Vi har ikke forskjøvet arbeidstid hos oss.

Men, overtid regnes på forskjellige måter. I hovedsak regnes den ukentlig og arbeid over 35,5/37,5/40 timer (avhenging av ordinærtiden) regnes som overtid. Dog lønnes den ikke nødvendigvis med 100%.

Mellom klokken 06 og 20 betales det normalt kun 50%, avhengig av antallet arbeidede timer.

Ved arbeid utover 10 timer utbetales normalt 100% hvis ikke annet er avtalt. Ved arbeid utover 13 timer i døgnet overskrides arbeidsmiljøloven og dette blir slått meget hardt ned på av Riksrevisjonen, og de har dette som fokusområde når de skal kontrollere regnskapsåret 2010.

Dersom du er usikker på om du skal ha utbetalt overtid vil jeg referere deg til enten; lønningskontoret der du jobber, Statens Personalhåndbok (www.sph.no) eller til Fagforeningen.

Vær også klar over følgende; merarbeid er ikke lenger tillatt dersom man jobber i 100% stilling. Merarbeid gjelder kun for de med mindre stillingsprosent og da kun opp til 100%. Alt ut over 100% skal lønnes som overtid.

All overtid skal være pålagt, helst skriftlig da det skal kunne dokumenteres. Oppgavene som utføres skal ikke være en del av de ordinære arbeidsoppgavene, som det er forventet at man skal kunne løse innenfor ordinærtid.

Kunne du kanskje kommet med litt mer konkret, feks antall timer per arbeidsuke og klokkeslettene du har jobbet kan jeg godt gjøre utregning for deg på hvor mye overtid du har krav på. Men igjen så gjentar jeg at dette skal være pålagt. eksempelvis har jeg jobbet 6 timer denne helgen. Det er ikke pålagt av min arbeidsgiver og jeg vil dermed ikke få overtid for dette, men få godskrevet timene som avsapasering mot godtgjørelse tilsvarende til timelønn.

Skrevet

Hei!

Som vikar har du de samme rettigheter som de faste ansatte.

Det er den vakten som utløser overtiden det skal skrives overtid på.

Overtid betales med 50% de første 4 timene og deretter 100% dersom det er i etterkant av vakten.

I de tilfeller man starter tidligere enn planlagt på jobb utbetales det 50% lønn de to timene før vakten opprinnelig skulle begynt og timene før det med 100% overtid.

(dette gjelder både for enkeltvakter og ved ukentlig overtid)

Du har også krav på forskjøvet arbeidstid enten 50% eller 100% avhengig av hvor lang tid i forveien du får vite om det.

Bruk fagforening til dette, kan være forskjell på hvor man jobber i landet, og om arbeidsstedet har fått godkjent egne regler fra en forening.

Ellers skal jo din leder kunne svare på dette, evt undersøke med lønn.,,,

Lykke til :)

Skrevet

Takker for svar alle sammen:-)

Jeg får undersøke litt nærmere hva som gjelder for mitt arbeidssted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...