Belle85+Aprilgutt10+Maispire12 Skrevet 16. oktober 2010 #1 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg har en nydelig sønn på 6 mnd som jeg fullammet til han var 4 mnd. Da begynte vi med kveldsgrøt. Jeg har hele tiden ammet med brystskjold og han har spist hver 1 1/2-2 time siden fødselen. Han er ikke en stor gutt, ligger litt under gjennomsnittet så han har fått styre maten selv hele tiden da han tydeligvis trenger alt han får i seg. På natten våkner han 3-4 ganger for pupp (kos) og han sover mellom 10-11 timer totalt. Han legger seg vanligvis kl 21.00 og står opp 08.00, men i siste kan han holde det gåendes til 22-24 før han er i seng og da er det bare grining! (Har ikke sjangs å få han seng før 21, hvis han sovner før er det kun for en dupp så er han våken til langt på natt!) I det siste har jeg prøvd å kutte ut skjoldet og det har forsåvidt gått bra, han tar brystet uten, men nå spiser han kun i 1-2 min før han begynner å klage/skrike. Har prøvd å bruke skjoldet igjen men det vil han ikke ha lengre. Han pleide også å sovne til puppen før, men det går ikke lengre. Han er blitt sutrete hele tiden og han som var en så blid gutt før. Jeg har gitt han litt mme innimellom når han ikke vil ha pupp og det sluker han på noen minutter og er blid og fornøyd etterpå. Så han virker fryktelig sulten. Har jeg ikke nok melk til han lengre? Jeg har pga dette nettopp begynt med grøt til frokost og 1/2 glass middag og håpet å amme innimellom, men virker ikke som det skal gå heller, fremdeles bare grining ved puppen og glede med flaske. Betyr dette slutten på ammingen? Han tar pupp om natta heldigvis og hvis jeg først gir han mme på kvelden og så legger han til puppen så sovner han. (sovner ikke av seg selv, i vogn, i bilstol, eller i armene så puppen er eneste måte å sovne på foreløpig. Skal ta den kampen senere) Noen som har opplevd lignende og hvordan løste dere det? For meg virker det som om jeg må gi mme på dagtid, men da kommer masse spm: *Hvor mye skal han spise til hvert måltid? *Hvor lenge bør det gå mellom måltidene? *Skal han få mme etter grøt/middag? *Hvordan gjør dere det når dere skal ute? Trenger deres erfaringer og tips!
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 16. oktober 2010 #2 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg har ingen erfaring med din problemstilling men vurderer å innføre flaske (pumpe meg) så at pappaen kan ta noen matinger. Har blitt advart av HS at flaskemating kan føre til at baby ikke vil ha pupp/blir mer utålmodig på puppen fordi det er enklere å drikke av flaske. Hvis du nettopp har begynt med flaske så kan kanskje misnøyen med puppen skyldes nettopp dette? Du kan lese om hva du kan gjøre for å fikse det på ammehjelpen.no om sugeforvirring. Lykke til!
Snupi27 Skrevet 16. oktober 2010 #3 Skrevet 16. oktober 2010 jeg har heller ingen erfaring med det du skriver men jeg kan jo komme med litt tips eller noe sånn =P du sier han spiser godt når han får mme men ikke pupp. kanskje det tar for lang tid før melken begynner å renne ordentlig fra puppen i forhold til flasken. når gutten min skal ha mat og det ikke går fort nok blir han kjempe sint og skriker. noen ganger gir han faktisk opp når melken faktisk setter i gang. (selvom det ikke tar mer enn rundt 1 min før det renner ordentlig) han spiser heller ikke lenge av gangen når han får pupp.. noen få minutter så er han ferdig. men han blir suttrete igjen etter en liten stund og vil ha mer.. når han da igjen får så er han fornøyd en stund. jeg pleier å legge han til samme pupp 2 ganger på rad om han ikke har spist lenge fra den ene puppen. han sier fort ifra om det er "tomt" med melk i puppen. da bytter vi bare side. =) kanskje ikke mye hjelp men verdt et forsøk =)
Rosa J10 Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 Datteren min er vært øyeblikk 6 mnd. Hun spiser grøt til frokost, litt middag og grøt til kvelds. Om jeg presser på med pupp på dagtid, blir hun sinna og tverr! Dermed har jeg latt henne styre ammingen selv. Om hun snur seg vekk, tar jeg vekk puppen. Noen dager blir det nesten ikke noe amming på dagtid, mens andre dager blir det mer.. (Hun drikker endel melk om natta) Mulig de ikke trenger så masse melk på dagtid lenger. Jeg gir henne hvertfall masse vann, slik at hun ikke skal bli tørst Jeg har ikke gitt mme, så de spørsmålene kan jeg dessverre ikke svare på. Og i og med at sønnen din er litt under gj snittet, er det jo ikke sikkert at du gi vann istedenfor melk slik som jeg gjør. Min datter er nemlig rimelig rund og god
Belle85+Aprilgutt10+Maispire12 Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2010 Takk for svar! Jeg har allerede den nesesprayen, men melken kommer ganske fort så det er ikke det. Han spiser fint (og griskt!) i ett minutt eller to, og så er det kaving og riving av brystvorten og sinne over at det sikkert begynner å bli tomt. Gir jeg da han flaske spiser han masse og så er alt greit. Sukk, ikke lett å bli klok på. Må vel innse at puppen ikke er like attraktiv lengre. Er i det minste fint at det er han selv som vil kutte ut enn at jeg må venne av han puppen. Skal fortsette å gi 2 grøtmåltider, middag og prøve pupp imellom og så får jeg følge med hvordan vekten og humøret er.
merete81 Skrevet 19. oktober 2010 #6 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har en liten jente på 3,5 mnd. Hun har blitt helt lik sånn du beskriver- Jeg begynte sånn smått med flaske innimellom og nå så vil hun ikke ha pupp nesten. Har heller ikke ammet på natten siden hun var ca 6 uker. så jeg tror at dermed har jeg mistet mye melk, slik at hun da ikke får i seg nok mat. jeh har derfor måtte begynne å fylle på med mme. Jeg tror derfor at hun blir irritert over puppen og vil nå ha flaske! Har leid en pumpe på apoteket som jeg bruker. men syns ikke det hjelper på melkeproduksjonen heller. Så får vel prøve å stå opp flere ganger om natta og pumpe meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå