2xPappa85 Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Hei, Jeg er en pappa som hver lørdag reiser med min eldste datter for å svømme/bade. Hun er 2,5 år, og har helt sluttet med bleie. Hun bruker ikke bleie på dagtid, ei heller nattbleie. Hun brukte sin siste bleie for 4-5 måneder siden, og har aldri hatt ett eneste uhell siden den gang. Da vi skulle bade forrige lørdag, møtte vi et personalet som spurte hvor gammel min datter var (dette har vi ikke opplevd før). Vi ble fortalt at det var anleggets policy at alle under 3 år måtte ha badebleie. Jeg fortalte at vår datter var helt tørr, og hadde sluttet med bleie - men til ingen nytte. Hun skulle ha bleie på. Utfordring nr 1: Hvordan fortelle min datter at hun skal ha bleie på - noe hun ikke har hatt på 5 måneder? Da jeg sa at hun måtte, lo hun av meg og sa, "pappa, jeg sluttet bleie!" Jeg spurte badepersonalet hvorfor, og fortalte at vi kjenner mange 3-4 åringer som fremdeles bruker bleie, og at det i mitt hodet er rimelig "sløkket" med en aldersgrense for hvem som må ha badebleie på. Ingen respons - det er selskapets policy ble vi fortalt! I morgen skal vi bade igjen, og resultatet er at jeg kommer til å si at hun er 3 år - dette for at min bleiefrie datter ikke skal bli presset inn i bleie. Hun er tross alt kjempestolt av å ha sluttet med bleie. Hun ser på seg selv som "ungdom", og ikke lengre baby. Burde det ikke vært opp til foreldrene å vurdere om barna trenger badebleie eller ikke? Jeg føler veldig med min datter, og skjønner godt at hun synes det er nedverdigende å ta på seg bleie, når huner sluttet og går på do når hun må. Kan hende jeg overser noen argumenter, og bare seg dette fra vår side. Jeg ønsker derfor debatt rundt dette! Er noen enige med meg? Hva ville dere gjort i forhold til å tvinge deres tørre datter/sønn i bleie?
Gjest Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg kan skjønne at de har en policy på dette. De kjenner ikke dere og har bare deres ord for at barnet ikke bruker bleie og er tørr. Du vet at du har rett og det har du sikkert, men hva med alle "snikene" som driter, bokstavelig talt, i badebleie og påstår at barnet er tørt. Kan bli litt muggen stemning i bassenget av sånt. Man kan helt sikkert forklare til barnet at når man er i basseng så har man badebleie på akkurat som man bruker badedrakt eller badebukse.
2xPappa85 Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. oktober 2010 Men hva da med alle fireåringene som ikke er tørre? Og foreldre som like fult driter i badebleie?
Tante Blås Squaw Skrevet 15. oktober 2010 #4 Skrevet 15. oktober 2010 Ser overhodet ikke problemet med å følge en sånn regel.
Gjest Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Det kan jeg ikke svare for. Men jeg er enig i at det er helt greit at bassenget (som mange andre offentlige arena) har regler for bruk av bassenget. Og de fleste 4-åringer er tørre, mens mange under 3år sliter litt med blærekontroll. Så at de setter en grense på 3år er ikke urimelig eller merkelig, synes jeg. Kanskje den burde vært ved 4år?
Plutselig_gravid Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 Barn har en tendens (tror jeg) å tisse i basseng o.l flere år etter de har sluttet med bleie. Så selv om de er tørr på land betyr ikke nødvendigvis at de holder seg tørre i vann
Magandang anak ko Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Badebleier holder ikke på tiss, bare bæsj.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 15. oktober 2010 #8 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er enig med deg, jeg. Jeg ville ikke "tvunget" datteren/sønnen min til å gå med badebleie etter at de var tørre, nettopp fordi det kan føles "nedverdigende" (i mangel på et bedre ord) for dem. Det er sjeldent at barn bæsjer mens de bader, og tisser de så kommer det jo like mye i vannet med en badebleie som med en badebukse. For å unngå for stor krangel med de som jobber der hadde jeg nok bare sagt at hun er 3 år... I "verste" fall hadde jeg kjøpt en badebukse til henne. En sånn for de minste. Da er det ikke sikkert at hun reagerer på det:) (datteren din altså).
Ranveig R Skrevet 15. oktober 2010 #9 Skrevet 15. oktober 2010 Eg hadde nok begynt ein diskusjon og eventuelt gått og bada ein annan plass, der det ikkje er aldersgrense på bleiebruk. Det at mange barn tissar i bassenget er ikkje bra nok argument, då badebleiene ikkje sperrar inne tiss, berre bæsj. Jenta vår som var tørr dag og natt ved 2 år og 3 mnd hadde IKKJE sett pris på å få på seg bleie no (fyller 3 neste mnd). Og det er nedverdigande nok for ei "stor jente" å måtte ta på seg bleie til at eg hadde latt vere å bade. Må huske å sjekke ut policy'en til badelandet her før vi eventuelt drar for å bade, for det er sjølvsagt ikkje aktuelt å fortelle ungane at vi skal på badeland for så å snu i garderoben av prinsipp.
Ranveig R Skrevet 15. oktober 2010 #10 Skrevet 15. oktober 2010 ...og foreldra kjenner barnet sitt best. Når jenta vår vil ut av badekaret tre gongar for å tisse i løpet av eit normalt kveldsbad meiner eg at eg kan vere rimeleg sikker på at ho ikkje tissar i vatnet.
lille sprelle Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 skjønner du er irritert! Hadde likt samme beskjed dårlig! Har tørr jente på 2,5 år. Vi bruker rett og slett en slik badebukse som er som en badebleie (har arvet den). Det gjør at det aldri vil være noe spørsmål
Lillebror og stoerebror Skrevet 16. oktober 2010 #12 Skrevet 16. oktober 2010 Kan du ikke bare kalle badebleien for badebukse eller noe? Da blir det liksom ikke bleie lengre. Jeg er på en måte enig med deg at barn som ikke bruker ble ikke trenger å bli pressert inn i en bleie av andre. Men jeg tenker også at en regel er en regel og følger denne. Det er sikkert en grunn til denne regelen. JEg hadde tatt på mine barn badebleie om det var påkrevd og heller kalt det noe annet eller sagt at sånn var det bare.
♡ A & E ♡ Skrevet 16. oktober 2010 #13 Skrevet 16. oktober 2010 Det er nok en grunn til at de har satt den regel og jeg synes at regler er til for å holdes om de ikke bryter eller rokker ved større verdier i oss. Hadde det vært oss hadde jeg bare sagt at om vi skal bade her så må barn som er under 3 år ha på badebleie. Jeg tviler på at våre barn hadde følt seg nedverdiget så lenge de visste at dette var en regel for alle. Det er jo flott at datteren deres sluttet med bleie såpass tidlig og utfra hvordan oppfatning jeg får av deg utfra hvordan du skriver tipper jeg hun har fått mye ros og annerkjennelse for det
BlåBlå Skrevet 16. oktober 2010 #14 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg skjønner at du blir provosert, men det er garantert en grunn til at de har denne regelen. Og så lenge dere ønsker å bade der, ser jeg ikke helt greia. Du trenger ikke kommunisere med datteren din at det er en bleie i det hele tatt - og det finnes utallige badebuker i tøy, med sperrelag. Disse kjennes akkurat ut som en vanlig badebukse. Jeg har selv en 2,5 åring som er tørr på natta, tørr på dagen - men hadde ikke hatt noe problem med å se saken fra badelandets side.
Wopi Skrevet 16. oktober 2010 #15 Skrevet 16. oktober 2010 For meg ville det vært utenkelig å sette bleie på en unge som har sluttet! Tenk hvilken seier det er, både for foreldre og barn, når barnet slutter med bleie. For barnet vil det jo da være forvirrende og plutselig måtte ha bleie igjen. Nei, 2xPappa85 - lyv på alderen, du. Samme hvor dumt det er. Du kjenner barnet ditt best!
Synnøve_Solbakken Skrevet 16. oktober 2010 #16 Skrevet 16. oktober 2010 Badelandet her godtar at barn som har sluttet med bleie, slipper badebleie uansett alder.
♡ A & E ♡ Skrevet 16. oktober 2010 #17 Skrevet 16. oktober 2010 Du synes ikke det vil være mer forvirrende for barnet som står der og hører pappan lyve om alderen hennes, he he Håper ikke hun tar deg i løgnen din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå