Gå til innhold

Når synes dere at det passer seg å sende barnet i barnehage?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at 1-åringer har det best hjemme, og valgte derfor å være hjemme med størstejenta i ulønnet perm til hun var 22 mnd gammel nå i august. Bhg-starten har gått kjempefint, og jeg kommer til å gjøre det samme med minstejenta også=)

Skrevet

Jeg er heeelt enig med Lykkeli (hei forresten, long time no see;o) )

Min eldste begynte i barnehagen nå i spetember. 21mnd gammel, og har ingen planer om å sende lillebror i barnehage før han er samme alder!

Skrevet

Datteren min begynte i barnehagen når hun var 10,5 mnd, og det gikk over all forventning. Selvfølgelig er hun litt mer sliten når kvelden kommer, men alt i alt er vi veldig fornøyde. Hun er glad og blid når hun blir hentet, og jeg ser at hun lærer utrolig mye av å være sammen de større barna (er på blandet avdeling).

Nå skal det også sies at jeg kun jobber 50%, så hun har ikke fulle dager i barnehagen. Det tror jeg kanskje kunne blitt litt for mye når hun er så ung.

Skrevet

Mine har vært 15 måneder og 13 måneder da de har begynt. Har gått veldig greit:) Eldste hadde 60% plass de to første årene, mens mellomste har hatt full plass siden han begynte i fjor. De har korte dager og noen fridager innimellom. Da nr. 2 ble født kunne jeg tenke meg å være hjemme med han til han ble 2 år, men er veldig glad for at han begynte før. Tilvenning har vært helt problemfritt for begge. Minsten kommer til å begynne når han er 15 måneder gammel.

Skrevet

Jeg tror det ideelle generelt sett er å begynne mellom 1,5-2 år. Men det varierer nok fra barn til barn hvor "modent" det er. Mange har ikke noen valg, og må sende barnet i barnehage når permisjonen går ut. Dette er kanskje ikke optimalt, men i de fleste tilfeller skulle en tro det går greit. Selv vil jeg se an modenheten til mitt barn når den tid kommer. Jeg håper jeg får anledning til å ta noen mnd ulønnet dersom hun ikke virker "klar" for barnehagen i 1-årsalder.

Skrevet

2,5-3 år. Men skjønner dei som må sende i bhg før! Håper eg slepper det når minsten blir 1!!

Skrevet

Jenten min var ett år da hun begynte i bhg, og det har gått kjempe fint. Jeg var så lei av å gå hjemme, og begynte å bli veldig klar for arbeidslivet igjen. Jeg tror nok at hun hadde det bedre i bhg enn hjemme med en lei mor...Gutten min kommer til å begynne i bhg når han er et år i August, så håper vi at han takler det like bra:)

Skrevet

Min begynte da han var 6 mnd, og det gikk kjempebra! Hadde ikke planlagt at det skulle bli så tidlig, men når det nå en gang gikk slik så ble det i grunnen veldig greit. Han stortrives og har lært masse :-)

Skrevet

Som ansatt i barnehage kan jeg med hånda på hjertet si at det er svært individuelt. Noen barn har behov for å starte rundt 10mnd pga høyt aktivitetsnivå osv, mens andre har behov for å vente og bli mer moden først. Men en ting er klart: vi som jobber i barnehagen ser godt hvem som burde begynt tidligere. Enkelte mødre setter nok sitt eget "kosebehov" forran barnets behov. Skulle ønske disse mødrene heller kunne la barna få komme i barnehagen, men heller ha kortere dager.

Skrevet

Barnehagestart har lite med modenhet hos barnet å gjøre eller "kosebehov" hos den voksne, det går vel mer på hva man anser som viktigst og riktigst for 1-åringen sin. Mange eksperter sier ihvertfall at det viktigste for en 1-åring verken er action eller sosiale utfordringer i en fartsfylt bhg-hverdag, men derimot at de skal få mulighet til å danne en trygg og stabil tilknytning til en hovedomsorgsperson (mamma el pappa). Dette var det avgjørende for mitt valg om å bli hjemme et år ekstra med jenta mi, i tillegg til at jeg er så heldig å ha økonomisk mulighet til det såklart! Er jo mange som ønsker å være hjemme lenger, men som ikke har råd til det dessverre.

http://www.aftenposten.no/foreldreogbarn/article2960664.ece

Skrevet

Der må jeg si meg uenig.

Jeg har selv tatt i mot barn som har gått for lenge hjemme med mor og de sliter med å få innpass i barnegruppa. De vet ikke hvordan de skal leke med andre barn, de vet ikke hvordan de skal ta kontakt med andre barn. De bli ofte utestengt av leken eller trekker seg ut selv. Lek med andre barn er svært viktig for de små. Det er ulike lekekoder barna behøver å knekke, noe de går glipp av hvis de er hjemme med mor. Nå sier ikke jeg at barna skal komme i barnehagen kl 07 og bli til kl 17, for all del! Men at barna kommer i barnehagen, får leke litt, spise sammen med andre barn og delta i noen timer uten mor, jo det har de godt av.

Det va annerledes før i tiden da mødrene stort sett gikk hjemme. Da fikk barna den sosialekontakten med andre barn likevel, men ting er ikke slik lengre. Hvorfor tror du vi har barselgrupper? Ikke bare for mor det...

Men desverre finne det mange "kaffebarnehager". Det er det jeg kaller barnehager hvor ansatte kun bryr seg om å være sosiale med andre ansatte og drikke kaffe. Slik er ikke min barnehage! Hos oss får barna masse omsorg og kjærlighet og de blir fulgt opp.

Skrevet

Å være hjemme med mor et år ekstra er ikke ensbetydende med å være isolert og ikke få treffe andre jevnaldrende barn. For det finnes jo heldigvis mange fine åpne barnehager f.eks, som fungerer akkurat som vanlige barnehager, bare at foreldrene har mulighet til å være tilstede i bakgrunnen, mens barna leker sammen, har sangstund og spiser. Vi var f.eks fast i åpen bhg en dag i uka, i tillegg til treff med andre jevnaldrende barn ellers i uka også.

Det var derfor ikke noe problemer da jenta mi startet i ordentlig bhg nå i august, nesten 2 år gammel; hun har bedre språk enn de fleste på hennes avdeling og gode sosiale evner (det har hun i grunnen alltid hatt, så her spiller også personligheten inn). Så det er nok ikke like svart- hvitt som man liker å tro; mye som spiller inn, og uenigheter vil det nok alltid være når d gjelder temaer som dette.

Skrevet

Helt umulig å svare på, hvert enkelt barn har sitt behov. Tror det faktisk helst kommer an på foreldenes behov. Vi må feks. tjene penger for at familiens behov skal dekkes og lån forsvares. Derfor er det en kosekvens at mini må i barnehagen. Han skal begynne når han er 14 mnd.

Han er nå 4 mnd. Han virker veldig sosial av seg, og er langt mer fornøyd når pappaen er hjemme og besteforeldre på besøk enn når det bare er meg og han alene inne på en regnværsdag. Han liker også andre babyer. På grunn av dette håper og tror jeg han vil få det alle tiders i barnehagen.

I barnehagen er der trygge gode rutiner, han har sosial læring gjennom lek og aktiviteter med de andre barna - tror det blir mye mer gøy for han enn å tråkke i hælene på mamman sin hele dagen :)

Skrevet

jeg tror man må se barnet ann, jeg var hjemme de 3første årene med de elste. det fungerte greit de var to hadde altid noen å leke med å vi var mye rundt på besøk ol.

Nå er minste jenta mi snart 9mnd og hun skal forhåpentlig begynne i bhg rett over nyttår. hun er av den late typen som trenger mye mer stimuli enn jeg som mor kan gi så hun vil få det kjempe ibhg tror jeg. var helt utenkelig da de to andre var små å sende de i bhg, men barna er forskjellig å man må vurdere ut i fra det.. jeg skal jobbe redusert så hun vil ikke gå fulltid.

Skrevet

Jeg kommer til å sende min datter i barnehagen når hun er rett over året. Kunne godt tenkt meg å være hjemme med henne lenger og det kunne far også. Vi har rett og slett ikke råd til å være hjemme lenger. Jeg har hatt 3 mnd ulønnet perm som vi har spart opp til i løpet av permisjonstiden min. Dette fordi vi ikke ville sende henne i bhg før hun var ett år. Hva man syns passer og hva man har råd til passer ikke alltid sammen, og det er nok det siste som styrer når barnet begynner i barnehagen.

Skrevet

Her blir det bhg fra 12,5 mnd. Da går permisjonen ut og vi må være i jobb pga økonomi, og ønsker å være i jobb. Jeg har selv vært hos dagmamma fra jeg var tre mnd gammel (det var permisjonstiden for 30 år siden!) og har ingen problemer med å forvare at en ettåring skal i barnehage.

Det viktigste, i min mening, er at barnehagen har lfnke ansatte med ped.utdanning og at barnet får korte dager. Den første måneden vil snuppa får kortere uker fordi mannen min skal ta gradert permisjon (freenlanser). Det synes jeg også er veldig fint at vi har mulighet til, tenker at overgangen fra babytilværelse hjemme til barnehagen vil gå lettere for hun :)

All ære til de barnehgeansatte som er med på å gi barna våre en trygg og spennende hverdag!

Skrevet

Lykkelig og glad: All ros til deg hvis du har klart det! Men det er desverre alt for mange foreldre som ikke tar med/har mulighet/tilbud om åpen barnehage og som heller ikke tar med barna for å treffe andre barn. Og disse barna går desverre i "skjørtene" til mamma. Disse barna mener jeg burde absolutt gå i barnehage fra ca 1. Ikke lange dager, men en tur hver dag.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg mener at barnet bør ha lært å gå først. Jeg har jobbet et år i en småbarnsavdeling. På rolige innedager var det greit, men når man er ute kan barna som ikke har lært å gå lett bli sittendes på rompa i sandkassa.

Min kommer ikke til å begynne før han er 18 mnd.

Skrevet

Jeg sparer slik at jeg kan ha henne hjemme frem til høsten (hun er født midt i april). Da vil hun være ca.15mnd. når hun begynner i barnehage, hun kan forhåpentligvis gå og prate litt. Da tenker jeg at det er på tide å komme seg i jobb og i barnehage;)

Skrevet

HELT ENIG!!!er ikke snakk om at min skal i bh før han er 2,5 ca:)er da bare en kort tid barnet er lite og det fortjener å være med mor lenger, men selvfølgelig viktig å oppsøke nettverk med andre barn også så de kan utvikle seg sosialt og etterhvert når de blir eldre. ALT FOR TIDLIG at man må ut i jobb etter kun 1 år hjemme. Tenk hvor mye man går glipp av av barnets første tid som man aldri får igjen. I østerrike har de lønnet 2,5 år, og barna der begynner ikke i bh før de er 4 og går til de er 6 år, det mener jeg er perfekt,selvfølgelig bør man da som sagt ha et nettverk med andre barn isåfall.Jeg synes det er passe frA 2,5 -3 ÅR

Skrevet

var dagmamma for to 2 åringer og da var vi i åpen bh to dager i uka. det mener jeg er perfekt, dsa får de leke med andre barn samtidig som mor er der med dem, det kommer jeg til å gjøre når sønnen min blir litt større!

Skrevet

Jeg mener at det ikke finnes noen ideell barnehagealder som er riktig for alle barn. Jenta mi begynte i barnehagen da hun var 10 mnd. Samtidig begynte det en gutt på 18 mnd. Nå har de vært der i nesten 3 måneder og gutten på 18 mnd gråter fremdeles det meste av dagen (ikke bare ved henting og levering), roper etter mamma og virker veldig ulykkelig. Jenta mi derimot fant seg til rette fra dag én og stortrives der.

Det er vi som foreldre som kjenner barnet vårt og kan si hva som er best for det. Det som er trist er at man ikke alltid kan ta hensyn til det pga. økonomi og andre praktiske ting. Jeg skulle gjerne ventet litt og er utrolig glad for at jenta mi passet til tidlig barnehagestart.

Skrevet

Når mor og far er tilbake i jobbene sine, passer det, blir vel når han er ca ett år, det da :-)

Skrevet

Jeg synes barna bør slippe barnehage ihvertfall frem til de er 2,5-3 år. Jeg har fått barn fordi jeg ønsker å være mor, oppdra barna mine selv og vite hva som skjer med dem i løpet av dagen. Min eldste var jeg hjemme med til han var 3år, minsten nå slipper antagelig barnehage i det hele tatt. Jeg blir så irritert når folk sier at det er best for barna å være i b.hage, man kan da treffe andre barn, finne på gøye ting og lære alt mulig sammen med foreldrene også :) Jeg er fullt klar over at ikke alle har mulighet til å være hjemme med barna, men jeg mener virkelig at det er det aller beste for barna. Jeg begynner å lure litt når små barn er fulltid i barnehagen mens mor går hjemme....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...