happygilmore Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Ser mange skriver at de har så og så mange cm åpning og at de er modne eller ikke... Hvordan vet dere dette? Når begynner jordmor å sjekke dette, mener jeg? Hun har aldri nevnt at dette skal kontrolleres på noen av kontrollene - må man be om at hun sjekker det?
lillespire08+10 Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Ja dette lurer jeg også på! Hva betyr det å være moden? Hvordan ser de/ kjenner de det??
kattta Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg ble sjekket i dag ved uke 38. Grunnen til hun gjorde det er at jeg har hatt mye kynnere, og nedpress, og at hodet er festet. Dette var typsike modningsrie som det kalles. Og da hun sjekket hadde jeg allerede nesten 2 cm åpning:)
mama&mini Skrevet 15. oktober 2010 #4 Skrevet 15. oktober 2010 For min del ble det sjekket i forhold til "komplikasjoner". Det var snakk om å evt sette igang födsel, og derfor ville legen se hvor moden jeg var. Det viste seg at hode var festet, og at jeg var 1-2 cm og klar for födsel når som helst. Så venter bare på at ungen skal komme når som helst nå hadde han ikke sjekket dette pga "komplikasjoner" i svangerskapet , hadde jeg ikke ant noen verdens ting. Mange som er modne, og går med åpning lenge uten å vite om det.. spesielt förstegangsfödene. Kan hende dere kan spörre jordmor om hun kan sjekke det?
Novadona Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Min JM på Årstad i Bergen ville ikke sjekke og sa det ikke var vanlig. Min akupunktør derimot som også er JM kunne sjekke når jeg hadde lyst. (jeg spurte) Jeg er snart i 39, men har ikke blitt sjekket enda...
Lotta2010x2012 Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 Min vanlige jordmor sjekker ikke dette før terminen ihvertfall, men akupunktøren min som også er jordmor spurte om ho skulle sjekke meg, da hadde jeg 9 dager til terminen. Ho har også tøyet hver gang jeg har vært der, er veldig moden da, 4-5 cm i ei uke nå
Siljevanilje:) Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Dersom livmorhalsen er hard (som nesetippen, omtrent), bakovervendt og lukket er det ingen modning. Etter hvert vil den bli mykere, sentrere seg og åpne seg litt. Da er den litt moden. Når den vender fremover, er helt avflatet og åpen er den moden. 10 cm er så stor åpningen vil være når man kan begynne på pressriene. Tror jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå