Gå til innhold

Blir så utrolig irritert, har en sønn med navnet LUCAS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, sant nok at jeg kan drite i hva "alle" synes. Men det er så irriterende at de fleste liksom bare kan ta seg den friheten å si: HÆ?? LUCAS, valgte dere DET poppisnavnet? Og så ikke si noe mer..... I allefall når de samme personene sier til min venninne: ååååååååå.... Emil er jo bare så skjønt navn.... sukk (og jeg kjenner jeg blir både sint, sjalu og litt lei meg på samme tid) Og jeg skjønner heller ikke hvorfor Emil er så mye finere enn Lucas. I mine ører klinger Lucas MYE finere ;)

HI

Skrevet

Om det kan være noen "trøst", så vær klar over at i 2009 fikk hele 98,3 prosent av guttene et annet navn enn Lucas.

Skrevet

13.28: Og du er "statistiker"??? Hvordan tror du trender måles, egentlig?

Skrevet

La oss få se denne trenden du er så opptatt av, da. Eller er du bare en bløffmaker som synes "trend" er et så fint ord, men ellers tom for argumenter? Mye tyder på det. Som sagt: i fjor var det hele 98,3 prosent av guttebarna som fikk et annet navn enn Lucas. Om du allerede har tall for 2010 som viser at det har skjedd noe oppsiktsvekkende nytt her, så værsågod, vis det!

Skrevet

Har du vanskelig for det, 13.41? Hvor mange nyfødte fikk navnet Lucas / Lukas i 1999 eller 2000?

Ta et annet poppisnavn: Emma. Hvordan vurderer du statistikken her? Hva er grunnen til at dette navnet havner på navnetoppen?

Som sagt: Vet du hvordan trender måles? Når kan man kalle noe en stigende trend? Og vet du forøvrig at 2 % er relativt mye når det gjelder navn?

Skrevet

Sjekk navnestatistikken for ditt fylke, kan hende du får deg en overraskelse. Jeg har to sønner med "poppis"-navn, men de er lite brukt her vi bor.

Skrevet

Har kopiert en avisartikkel fra 2007:

Overnevnte jente- og guttenavn var de mest populære i 2007.

Publisert: 28.01.2008 kl. 21:39 , Endret: 28.01.2008 kl. 21:40

Dermed fortsatte trenden med korte jentenavn med a eller ah-endinger og bibelske guttenavn. Fjorårets navnevinnere, Thea og Jonas, er nå på andreplass, viser statistikk fra Statistisk Sentralbyrå.

Guds gave

Navnet Mathias har gresk opprinnelse og betyr Guds gave. Som så mange av dagens populære navn, lå det i dvale i mange år før det rundt 1980 begynte å øke i bruk. I 1999 kom Mathias inn på ti på topp-lista og i 2003 var det for første gang årets navn.

Jonas, Markus og Alexander, som kommer på de neste plassene, ligger også stabilt i teten. Først på femteplass finner vi en nykommer, Lukas (med k eller c), som sammen med Noah og Elias er av de guttenavnene som har vokst mest i popularitet de siste årene.

Prinsesse

Sara, som er hebraisk og betyr fyrstinne eller prinsesse, har nesten samme historie som Mathias. Det er et gammelt navn som lenge var helt ”ute”. Fra om lag 1970 vokste populariteten langsomt, til toppen ble nådd i 2002.

Etter Sara og Thea følger Emma, Julie, Nora og Ida. Dette er navn som har holdt seg i teten en stund. Størst økning de senere årene har Leah, Linnea og Ella.

Emma og Magnus

I Troms er det Emma og Magnus som var mest populære i 2007. Emma følges av Linnea, Sofie og Ingrid, mens Magnus følges av Lucas, Elias og Mathias.

Navnene som ventes å gå mot navnetoppen i Norge, er altså allerede godt brukt i Troms.

Den som vil prøve å spå om fremtiden, bør se til Sverige. Det er påfallende at populære navn i Sverige kommer hit etter noen år. Toppnavnene i Sverige i 2007 var Wilma og William. Så får vi se når disse to topper lista i Norge.

Skrevet

Jeg synes Lucas er kjempefint. Kjenner ingen som heter det. Men kjenner mange som heter Emil derimot, det navnet synes jeg helt ærlig er for kjedelig,men hver sin smak :) Jeg kunne tenkt meg å bruke navnet Lucas om vi får en gutt til, men tror ikke pappan er helt enig dessverre.

Skrevet

Du greier fortsatt ikke argumentere saklig, 13:46, men velger å antyde at jeg er intellektuelt dårlig utrustet. Jeg har faktisk sett den kurven du er så frenetisk opptatt av. At den stiger bratt de siste par årene før 2009, forteller oss at navnet knapt var i bruk her i landet for noen få år siden. Men like fullt er det slik at i fjor, det siste året vi har statistikk for, så var det bare 1,7 prosent av guttebarna som fikk navnet Lucas. Hvis du synes det er påtrengende mange, så deg om det.

Skrevet

Har sakset fra avissak: "Lukas tronet i fjor på navnetoppen blant nyfødte både i Norge, Sverige og Danmark", står det i ingressen.

Like navnetrender i Norden

Stockholm (ANB-NTB): Lukas tronet i fjor på navnetoppen blant nyfødte både i Norge, Sverige og Danmark.

FØLG KAMPENE LIVE

FOTBALL LIVE

Søndag 17. okt. kl. 15:00

Fredrikstad - Lyn

Følg kampen LIVE

Kampstart om:

2 dager 1 timer 8 min. 19 sek.

altomfotball.no

SØK I SKATTELISTENE

Søk på navn og/eller sted

Eksempel: Ola Nordmann Oslo

Se topplister i ditt postnr.

Eksempel: 2815

SE TOPPLISTER I KOMMUNER

Fredrikstad Hvaler Råde

Flott. Mer av dette…

Tølpen om Tre personer knivstukket

Enig i at staten China likegodt kunne fått prisen, ettersom utviklingen også for borgernes velstand …

edgar b. om – Skrekkelig oppførsel

Her er tre partier som hver for seg er “irriterende småplukk” med store muligheter til å skape falsk…

BMa om Innleder samarbeid

Jeg er helt enig i kritikken mot tildelingen av fredsprisen.Her har man brukt hjertet, og ikke hodet…

Roger S. S. om – Skrekkelig oppførsel

Virkelig ille at dette skulle ramme vår potensielt beste partner blant nasjoner. Hadde det bare vært…

Jeb J. om Opps, feil nasjonalsang

At Zhao Fei har blitt løslatt & muligens aldri vil bli stillt til ansvar for drapet på Pernille …

roger s. om – Kina har løslatt Zhao Fei

Publisert 27.05.2009 kl 08:04 Oppdatert 27.05.2009 kl 08:07

Skriv ut

Del på Origo

Del

Mange foreldre forsøker å finne originale navn til barna sine, men særlig originalt var det ikke å velge Lukas i året som gikk.

Lukas tronet på navnetoppen blant nyfødte gutter både i Norge, Sverige og Danmark, selv om danskene rett nok valgte varianten med c.

– I Norden er moter og trender delvis de samme, sier den svenske navneforskeren Emilia Aldrin til Aftonbladet.

Oppfinnsomheten var noe større for jentenavn, der Linnea tronet øverst i Norge, Maja i Sverige og Sofie i Danmark.

Emma var imidlertid å finne på andreplass i Norge og tredjeplass i Sverige, og tronet helt på toppen i USA.

Andre populære navn i USA og Storbritannia var Isabella, Olivia og Jacob, som også går igjen i Skandinavia.

– Navnetrender er delvis internasjonale. Det gjelder for eksempel de klassiske kristne navnene i ulike varianter, sier Aldring.

Trenden med å finne originale og uvanlige navn på barna sine, er nå sakte på vei bort. Nå velger stadig flere tradisjonelt, og mange blir oppkalt etter besteforeldre, konstaterer hun.

Stadig flere velger imidlertid bort navn med de særnordiske bokstavene æ, ø og å, og satser i stedet på mer internasjonale navn.

– Man lurer på hvordan navnet fungerer på andre språk. Mange velger derfor bort navn med å, æ (ä) og ø (ö). Men jeg tror at Åsa, Östen, Örjan og slike navn på lengre sikt kommer tilbake, sier den svenske navneforskeren. (ANB-NTB)

Skrevet

Lukas ligger på navnetoppen. Les avisklipp lenger ned. hvordan har de regnet dette, tror du? Du er en underlig statistiker. alle vet jo at det er langt flere som heter Nils i dette landet, men navnet er jo ikke trendy av den grunn! Igjen: Hvordan tror du trender måles?

Skrevet

Det er da heller ikke spesielt vanlig, kun for 1,7 prosent av barna i 2009. At det likevel er noe vanligere enn andre navn det siste året, kommer av at det er stor spredning i navnevalgene. Ingen navn alene står for mer enn 0,1 - 1,7 prosent av alle tilfellene.

Skrevet

Trender måles ved å se på utviklingen over tid. Som sagt i et tidligere innlegg, så var stigningen svært bratt mot 2009, noe som viser at navnet var svært lite i bruk tidligere. I 2009, som er det siste året som det finnes statistikk for, var det som sagt 4-5 ganger hittil (noen har visst tungt for det?) færre enn 2 prosent som fikk navnet Lucas. Hva er så problemet ditt? At det likevel rangeres øverst blant "populære" navn, betyr bare at det er veldig stor spredning i navnevalgene. Ingen navn hadde over 2 prosents "oppslutning" i 2009. Kun 565 av 33 000 gutter født i 2009 fikk navnet Lucas.

Skrevet

Hva så om det er et populært navn, og mange har det?

Skal en ikke bruke det navnet en liker best bare fordi mange andre bruker det?

Syns nå Lucas er fint jeg da.

Skrevet

Det høres ut som om du mener at hele Norge må hete Lukas for at det skal være et trendnavn.

Du underslår metoden man måler trender med. Lukas er et trendnavn, slik normal statistikk måler det. Punktum.

Skrevet

13:55, det er et veldig enkelt regnestykke. De har bare talt opp antallet guttebarn med de ulike navnene og regnet i prosent av alle guttebarn født i 2009. De medregner m.a.o. ikke dem som hadde dette navnet fra før, slik du antyder når det gjelder navnet Nils. Noe sier meg at du har friske meninger, men ikke har peiling på hvor enkelt dette egentlig er ...

Skrevet

14:07, du greier fortsatt ikke redegjøre for ditt syn, om du i det hele tatt har noe. At Lucas framstilles som et "vanlig" navn, er basert på en veldig enkel utregning (her blir det dessverre mye gjentakelser, men noen må visst ha det inn med teskje). Antallet guttebarn med navnet Lucas født i 2009 regnes i prosent av alle guttebarn født samme år. På det grunnlag foretas en enkel rangering av de mest brukte navnene. Som sagt ca ti ganger allerede: under 2 prosent av guttene FØDT I 2009 fikk navnet Lucas. Så kan folk bedømme selv hvor vanlig det er ut fra det faktum. Folk sørger for at det i praksis blir stor spredning i navnevalgene.

Skrevet

Men du understreker jo nettopp poenget mitt! Det er så enkelt å finne trendnavnene. Men her inne er det visst noen som fornekter definisjonen på trendnavn alltogether. Jeg har aldri sagt at Lukas er det vanligste navnet i Norge, jeg har sagt at det er en økende trend å kalle ungen sin Lukas.

Skrevet

Full retrett, med andre ord. Her har jeg kastet bort en halvtime på elementær matematikk, og så er det altså bare surr og fjas fra din side. Ha en god helg likevel! Forsøk å få litt mer substans på innleggene dine heretter, og spar deg for å karakterisere en profesjonell statistiker som en slags undermåler.

Skrevet

Full retrett? Hva i alle land og dager snakker du om? Hvor er analyseevnene dine? Du må jo ha klart å mistolke fra første sekund.

Men kanskje du heller vil høre dette: "Nei, Lukas er ikke et trendnavn, fordi det ikke er vanlig. Flere heter Nils.". Sånn, får du en god helg nå?

Skrevet

14:26, beklager å si det, men du er åpenbart dummere enn jeg hadde trodd. Slikt skal man vanligvis ikke si til folk, men det finnes unntak. Du har tydeligvis ikke skjønt noe som helst, bare lest en avisartikkel og hengt deg opp i et ord du synes er så vakkert: trend. Dessverre for deg er du helt blank. I motsetning til deg, så greier jeg det helt elementære å skille mellom hvor mange som allerede har et bestemt navn, og hvor mange som fikk dette navnet i ett bestemt år, f.eks. i fjor. Men nå gidder jeg ikke å kaste bort mer tid på deg. Det blir som å kaste perler for svin.

Hilsen en som kjenner veldig godt til SSBs navnestatistikk

Skrevet

Min heter Lucas-Emil og hva andre synes om det bryr jeg meg fint lite om.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan få seg til å si noe negativt om andres barns navn. Noe så frekt :((

Skrevet

Hoho, du klarte ikke dy deg? Nå føler du deg bra nå, tenker jeg. Å, så flink og dyktig du er! Helt super. har du mellomfag i hersketeknikk, kanskje? Og strøk på eksamen, siden hersketeknikken din ikke helt biter?

Du er ikke enig i at Lukas er et trendnavn, selv om det defineres som trendnavn, så enkelt er det. Og det har du kastet bort en hel masse fiksfakseri på å få fram.

Skrevet

Til dere tallfolk lenger opp her: De fleste har jo fått med seg at Lukas er et poppisnavn, akkurat som Emma og Sara osv. Det dere holder på med er bare kverrulering.

Skrevet

Jeg har ikke uttalt meg om hva som er et "trendnavn" eller ikke, kun redegjort for hvordan slike tall beregnes, og hvor mange som er blitt kalt Lucas i det siste sammenholdt med tidligere. Noe annet du ikke har greie på? Du må bare spørre i vei, vet du, ellers lærer du ingenting. Noen må jo stille de dumme spørsmålene. Men det er litt trist å se at du ikke er i stand til lære noe nytt, og bare er ekkel mot dem som forsøker å lære deg noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...