Gå til innhold

hvor sikker er termin man får i uke 12 kontra ordinær ul-termin?

Anbefalte innlegg

var på ul i går var 12+5 etter mine egne beregninger...og legen sine mål viste akkurat det samme 12+5 i går:)

Er det mange som har fått samme termin ved ordinær ul som ul uke 12?:)

Fortsetter under...

Jeg mener jeg leste i et innlegg her en dag at noen hadde fått beskjed om at tidlig ul gir sikrere termin enn ved ordinær ul. Trodde det var omvendt jeg, men tydeligvis ikke.

Min erfaring er at tidlig UL ikke stemmer overens med faktisk termin. Det er jo ganske små marginer så tidlig. Fosteret er så lite at måler legen en millimeter eller to feil kan det bety mange dagers forskjell.

ok det høres jo veldig logisk ut det:) uansett så får jeg jo ny termin på ordinær ul:)

Grunnen til at jeg spør er vel det at jeg vet akkurat når vi hadde sex i forhold til eggløsning, så kan vel si at jeg er sikker på termin..meeeeen så er det nå sånn at egget kan jo vente litt med å feste seg og div sant? så det kan jo være forskjeller der pga det..:)

vel h*n kommer når h*n kommer:)

Fastlegen min sier at termin satt rundt rundt 12 uker er sikrere enn ved 17-20 uker. Jeg tok privat UL hos gyn i uke 12, og hun sa også at hun ikke regnet med at termin ville bli flyttet noe særlig på ordinær UL (og hun fikk rett - den ble flyttet med bare én dag).

Men uansett er det termin satt ved ordinær UL helsevesenet går etter, så det er den du må gå ut fra. Forklaringen jeg fikk på at man ikke tar UL i uke 12, er at det trengs bedre utstyr og større ekspertise å sette termin ved UL så tidlig som uke 12, og det er ikke jordmødrene som tar ordinær UL trent til.

Jeg har hatt fire UL så langt. ALLE fire gangene har de kommet til samme termin dato... Det morsomme er at jeg veit at den IKKE kan stemme, da jeg var på en ukes jobbreise når unnfangelsen skulle ha skjedd :-P

Annonse

Hadde 3 ul før den ordinære, som viste samme dag som menstermin alle 3, men ordinær ul var 2 dager tilbake, og det er den man må forholde seg til, tror det ofte blir litt forandra på den ordinære.

Tidlig ultralyd var nærmere min menstermin, men hvis jeg regner fra ca. eggløsningsdato, så stemmer den ordinære ultralyden mest.

Men uansett så er det ikke mye avvik.

Menstermin: 27. desember

Tidlig ultralyd: 26. desember

Ordinær ultralyd: 29 desember

Regner fra ca. eggløsning: 31. desember.

Men grunnen til at den ordinære ultralyden er satt rundt uke 18, er fordi de aller fleste babyer er like i størrelse på det tidspunktet, eller mest lik (etter fra jeg har hørt). Derifra vokser babyene individuelt. Likevel så kan de jo ta feil, men som oftest stemmer det. Og man regner jo med et avvik på pluss eller minus to uker fra termindato. Det er omtrent 5 % som blir født på termindato. Så hvis det ikke slingrer så mye mellom datoene, så spiller det ikke noen stor rolle. Hvis det er store slingringsmonn, så vil du nok få oppfølging med flere ultralyder.

jeg henger meg på den jeg også, at tidlig ultralyd stemmer best i forhold til ultralyd rundt uke 17-20.

iallefall etter det jeg har regnet ut selv.

menstermin: 30 desember

tidlig ultralyd : 30 desember

ordinær ultralyd: 4 januar

3D ultralyd termin: 29 desember

det er jo ikke alt for store forskjeller.

men jeg spurte jordmor nå når jeg var på kontroll sist, hvordan det blir med tanke på eventuell overtid. (siden det er jo noen dager i sprik her)og da sa hun at det er ordinær ultralydtermin de har som utgangspunkt. at den var mest riktig.

men da syns jeg det er rart at de andre terminene er så ganske så samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...