Mjølkekua Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Har ei jente på 4 mnd som tidligere har sovet greit mellom ammingene på natten. Nå styrer hun hele natta! Først er det bare sparking og styring, så mellom 3-4 våkner hun helt og er våken i 2 timer. Hun gråter ikke, spiser mye og bare tuller. Skrur vi på lyset er hun i strålende humør! På dagtid sover hun 3 lurer, to av to timer og en liten dupp på ettermiddagen sånn rundt 18 (klarer ikke holde henne våken). I det siste har hun ikke villet være våken etter siste lur, hun hyler til jeg gir henne pupp. Så våkner hun 2-3 gg til før jeg legger meg ca 2230 for mer pupp, og så våkner hun igjen når jeg legger meg for nytt påfyll. Deretter begynner våkennatta.. Virker som hun promper en del, men jeg raper henne etter hvert måltid, så det er ikke det som plager henne. Hun fikk smaksprøve på banan i går og erstatning 1 gg på dagen dagen før - kan det ha gitt utslag? Blir faktisk gal her... Hadde en runde med storebroren rundt 5 mnd med samme greiene husker jeg. Varte 1 mnd og var et mareritt...
1 på 2 og 1 i magen Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Kan det være at hun har behov for mer melk/ mat? Er jo litt alderen for det. Det er jo som regel mindre melk i brystene om kvelden/ natta, så det er vel da problemet kan være størst. Synes det høres rart ut om litt banan og erstatning skal gi to sånne netter.
Guttemamma x 3 Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 Høres ut som hun har snudd døgnrytmen. Hvis hun tar natta kl 18 har hun faktisk sovet 10 timer når klokka er 4. Hvis hun i tillegg sover 5 timer i løpet av dagen blir det 15 timer i døgnet. Det er vel omtrent gjennomsnittlig søvnbehov ved 3-mnd.-alderen. http://www.babycenter.com/0_how-much-sleep-does-your-child-need_7645.bc Noen trenger mer søvn enn gjennomsnittet og andre mindre. Du får prøve å finne ut hvor mange timer søvn hun trenger og så tilpasse hennes døgnrytme til familiens døgnrytme.
Mjølkekua Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2010 Huff.. Det er kanskje en kombinasjon av de to.. Men for ikke lenge siden la hun seg 9 og sov til 7.. og da sov hun faktisk bedre på dagen. Jeg tulla litt når jeg skrev hvor mye hun sov på dagen. Hun sover 2 t på morgenen, så alt fra 20 min-1 1/2 t på formiddagen, også har det da blitt natt kl 18. Sønnen min sover fra 1930-0700 og 2 t på dagen. Er jo ikke så mye mindre en jenta da.. Siden hun spiser så ofte, så kan det være at hun trenger mer.. I dag skal jeg forsøke å holde henne våken litt lengre og se om det hjelper :-) takk for råd!
Snupi27 Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 sønnen vår har og begynt å tulle litt på natten. ikke sånn som du beskriver men han er mer urolig. han er smokkebaby men om han våkner på natten så nekter han å sove om jeg putter den inn og ikke tar han opp og gir han pupp. han bruker meg rett og slett som smokk for å sovne og vanlig smokk er ikke bra nok. før sov han natten gjennom nå våkner han 3-4 ganger om natten. han får grøt om kvelden og mm. i går ga jeg masse mm ofte og grøt for å se om det hjalp. da våknet han det tidligste han noen gang har gjort hittil. 23 om kvelden og nektet å sove.. da tenkte jeg for meg selv at dette blir en lang natt og det ble det. han kan og få pupp, bli lagt i senga igjen for å ligge å snakke lenge for seg selv. heldigvis begynner han ikke å gråte men sovner etterhvert.. skulle øsnke det var som før =) sov hele natten. hehe.. jeg har egentlig tenkt litt på å gi grøt om morgenen og.. han er 4,5 mnd
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 Jeg er enig med hun over her, i at det høres ut som om hun kanskje har snudd døgnet litt- slik at natten hennes er fra ca 18 til 04. Urolig søvn er dessverre veldig vanlig hos mange babyer, uten at det trenger å skyldes noe annet enn at de trøbler litt med søvnfaseoverganger. Vi har ihvertfall slitt mye med søvnen til størstejenta vår, helt til 1,5 års alder egentlig, og det var "ingenting" som hjalp, verken det ene el andre- hun måtte bare bli eldre rett og slett, og dermed sove dypere.
Mjølkekua Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. oktober 2010 Det slo meg i dag at det kunne være det (tenner altså). Hun har vært blussende rød i kinnene i hele dag og gnafser på alt hun får tak i. Ikke smaker, men biter med gommene. Kan være at de sprenger litt under tannkjøttet, men at de ikke kommer helt ennå. Nå ligger hun våken og fornøyd her, og jeg er trøtt som en dupp. Det virker ikke som å være noe problem å snu tilbake døgnet hvis det var det som var problemet. Jeg trodde hun hadde lagt seg kl 20, men sov bare en halv time og var så lys våken igjen og er våken fortsatt. Greit for meg, men skjønner ingenting av denne døgnrytmen hennes....?! Takk for svar alle sammen!
W29 Skrevet 15. oktober 2010 #9 Skrevet 15. oktober 2010 legg en bitering i kjøleskapet og prøv å smøre med dentinox, er det sutring og skriking så tydde jeg til en paraset innimellom. Gutten min fikk sine to første tenner da han var 4mnd og var mer våken og urolig om natta. nå er han 6mnd og holder på å få tann nr 6!! så her er det masse uro om natta for tiden, noe jeg håper snur snart for det tar på. våken fra halv tre til halv fire stort sett + står opp mellom 5 og 6
Gjest Dotto Skrevet 16. oktober 2010 #10 Skrevet 16. oktober 2010 AKKURAT sånn var datteren min og. Hun gjorde dette fra hun va 3 til 5 mnd. Jeg var UTSLITT, og min mor sa til meg at jeg skulle prøve å bytte grøt. Jeg skiftet til en "mildere" og mer lett fordøyelig grøt, og samme dagen, sov hun natten rundt, og har gjort det siden. Hun er snart 11 mnd nå.
Snupi27 Skrevet 16. oktober 2010 #11 Skrevet 16. oktober 2010 291109 <3 : hvilken grøt brukte du da hun var urolig om natten og hvilken byttet du til?
TillaMaria81 Skrevet 17. oktober 2010 #12 Skrevet 17. oktober 2010 Tankespinn, vi har det nesten helt likt her. Datteren min er 4 mndr. Prøver legge rundt kl 19 på kvelden (da har hun gjerne hylt i en time fordi hun er overtrøtt), så våkner hun og hyler ca kl 20.30, 21.30 og 22. Roer seg med smokk/pupp. Sover så til ca 01, da er det pupp igjen og etter dette sover hun ekstremt urolig frem til hun våkner og er LYS våken fra 06.00. Tror jeg sov 2 timer i natt. Hun er ofte våken opp mot en time i flere perioder mellom 01 og 6, og kan også gjerne hyle. I Natt skrek hun fra halv fire og ca en time, det har hun gjort de siste tre nettene. Jeg holder på å bli gal! Har fullammet til nå, men prøvd med grøt de siste kveldene, men uten hell. Har brukt hisjegrøt fra Holle. Tar også GJERNE i mot tips til hvor mye/hvordan grøt som kan hjelpe på mer stabil nattesøvn for meg og baby...
Mjølkekua Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 18. oktober 2010 Ikke godt å si hva som skjer med snuppa, men nå har hun tre netter på rad sovet fra ca 1930 til 0630. Hun spiser fortsatt hele tiden, og lar det sjeldent gå mer enn tre timer i mellom (dag eller natt), nærmere 1,5-2 t. Mulig det var tannkløe eller noe annet som plagde henne..? Men skulle ønske hun kunne spise litt sjeldnere. Hun er jo 4,5 mnd, så synes godt det kunne gå 2,5-3 timer mellom hver amming, spesielt på natta. Men er glad for at hun ikke er klar for morgen kl 3 i allefall.. ;-o Tenkte jeg skulle vente med grøt etc. til etter 5 mnd kontrollen og hær hva de sier, men er intressert i å høre om noen har forslag til mild grøt til sarte mager?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå