Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kommer nok ikke til å sette igang sånn helt med en gang, men jeg vil vite hva jeg har å forholde meg til. Jeg og kjæresten vil ha befruktning med sæddonor. :)

Har skjønt at Riksen er relativt billig, men har lang ventetid. Hvor mye koster det andre steder?

Hva er det man tar av medisiner i forbindelse med befruktning, og hvor mye pleier dette å koste?

Hvaslags tester tar man på forhånd? Vil ikke svi av flerfoldige tusen hvis det skulle vise seg at jeg ikke er fruktbar eller noe slikt. :P

Hvor problematisk er det at jeg har relativt lang og ofte uregelmessig syklus?

Er det aldersgrenser? Isåfall, gjelder grensen kun for den som befruktes, eller også for medmor?

Må man være gift/samboer? Evt hvor lenge?

Er det noe annet jeg må vite? Beklager masse spørsmål.

TAKK! :D

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142438048-jeg-er-amat%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei amatør!! det er vi alle til og begynne med.

Tips er å gå inn på storkklinik.dk

i københavn der var jeg, og ble gravid på første forsøk.

der står det alt om undersøkelser, blodprøver etc etc pris osv.

vet det finnes flere klinikker og, sikkert i norge og hvis dere er gift. men i danmark trenger dere ikke være gift. Det som er viktig er likevel at hvis medmor skal adobtere er norsk lov at det er en åpen donor og ikke lukket, adopsjonen går iallefall veldig mye lettere da.

lykke til med lesning og forsøk

Dere trenger ikke være gift for å insemineres i Norge. Samboere i ekteskapslignende forholdsidestilles. Som oftest kreves det minst to års samboerskap.

Om dere ønsker åpen donor (som er det eneste som tilbys i Norge) er Riksen ett godt alternativ. Spesielt ettersom dere ikke er klar for å sette igang med en gang. Det er lang ventetid, både på å komme inn til første forsøk, og ofte mellom forsøkene. Men det er definitivt den billigste varianten. Til vanlig inseminasjon trenger man ofte ikke medisiner.

Om dere ønsker anonym donor er Danmark ett alternativ. Her finnes to hovedgrupper klinikker - de legedrevne, og de jordmordrevne. (anonym donor hos lege, anonym og åpen hos jordmor) De første er de billigste.

De vil gjerne forsøke å undersøke dette med syklus, men om dette ikke har sykdomsårsaker regulerer de det ganske enkelt med f.eks Pergotime (milde hormontabletter) og eggløsningssprøyte (ca 700,- om jeg ikke husker feil)

Kona mi og meg har brukt IVF klinikken (tidligere en del av Volvat) og vi er fornøyd med det. Se gjerne linken: http://www.ivfoslo.no/index.html

Det starter med å sende inn et skjema med hvor dere blant annet fører opp personalia, syklus osv... Deretter blir dere kalt inn til en samtale. Der får dere informasjon om det meste.

Etter dette så følger dere med eggløsningstider og avtaler inseminasjon i forhold til dette.. Neste skritt er å ordne donorsæd. IVF klinikken bruker denne spermbanken http://www.europeanspermbank.com/

Dere må da forsikre dere om at dere velger åpen donor og at den er tilgjengelig i Norge. Vi kjøpte tre doser (til 3 inseminasjoner) til 370 euro x 3. Frakten kommer i tillegg. Frakten er dyr og dere bør derfor kjøpe minimum 3 doser... De dosene vi eventuelt ikke bruker, får vi tilbud om å fryse ned til senere.

Her må dere være klar over at det er ny lov i Norge fra mars 2010, hvor alle som kjøper donorsæd må betale for barnerett. En barnerett koster kr. 5000 kr.

Ved IVF klinikken er det to gynekologer og begge to er hyggelige og dyktige! Inseminering koster ca 7000 kr. pr. gang.

Hittil har vi gjennomført en inseminering og etter det forsøket hadde vi betalt 24.000 kr. Det koster litt med privat klinikk, men da går det MYYYYE fortere enn feks ved Riksen.

Medisiner som hormoner ol. kommer utenom dette prisoverslaget.

Er det noe mer du lurer på, så spør igjen!

Lykke til!! :))

hva mener du med dette?Her må dere være klar over at det er ny lov i Norge fra mars 2010, hvor alle som kjøper donorsæd må betale for barnerett. En barnerett koster kr. 5000 kr.

Skjønte ikke dette?Gjelder dette oss som har tatt inseminasjon i utlandet?

Jeg var på storkklinik i danmark, der betalete jeg 7000 for en inseminasjon med donor sæd og 2500 for flybill, så en insminasjon kostet ca 10000 med eggløsningstester en pakke 370 kroner.

temmelig mye billigere en i Norge, og da er det bare å komme når du er klar da og. Blodprøver og GU før gjorde jeg hos min gynokolog så det var vanlige lege takster med henvisning.

Annonse

Hei mille260!

Jeg vet faktisk ikke om det gjelder dere som skal ha inseminasjon fra utlandet.. Tror kanskje det gjelder kun oss som ble inseminert i Norge (selv om vi fikk sædceller fra Danmark). Tror det er en måte å forsikre seg på at hver donor ikke får for mange barn i ulike land. Hver donor har i Norge kun lov til å ha 8 barn fordelt på 4 familier, og for å forsikre seg at antall barn ikke overskrider den grensen, må man betale en viss sum pr. barn.

Vet ikke helt hvor du kan forhøre deg om dette heller...

Hei!

Inseminasjon på CFC i København koster 2.300 kr (anonym donor)+ evt tillegg for eggløsningssprøyte(250-300 kr). Jeg synes det beste er å gå til gynekolog først og få vite der når man skal sette eggløsningssprøyte. Har mer kontroll da enn å ta eggløsningstester. Så kommer reise og evt opphold i tillegg. Bor du i eller i nærheten av oslo kan jo dette bli ganske billig. Har aldri hørt om dette med barnerett i Danmark(har vært der 11 ganger).

Lykke til!

Glemte å si at det ikke er ventetid i Danmark. Der tar man forsøkene når man vil. Når man har bestemt seg for Danmark og hvilken klinikk man vil bruke tar man en telefonsamtale med dem og da får du vite hva du må ha av tester før du setter i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...