nonstop79 Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 Småen er 4,5 mnd og har nettopp begynt å spise grøt. Har komt opp i en liten porsjon på dagen, og gav i går han noen skjeier på kveldstid og. Men hvordan fungerer det mat greiene egentlig? Eg har bare gitt han en sort tynn grøt, så han venner seg til en smak først. Hvor lenge skal eg gi han det før eg lager tykkere grøt, eller en annen grøt? når begynner han med flere porsjoner mat for dagen? Når på dagen gir man de? Når begynner eg med middag? Han liker den grøten han får nå vertfall, som er ris. Den mest smakløse. Så da er vel gjerne det en fordel når han begynner med andre ting.. Og hva gjør man når man skal ut, og han skal ha grøt? En ting er med middagsglass å sånn som man kan varme i microen, men hva gjør man når han skal ha grøt? Syns det er litt vanskelig når man skal starte med mat..hehe..Eg vet jo ingenting... Eg fullammer ellers. Han la litt lite på seg, derfor eg har begynt med grøt. Og syns igrunn det er greit han begynner å spise mens eg fullammer, med tanke på allergier å sånn også..
sillyfilly og Olivia Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg brukte å lage grøt på forhånd og ta med i en boks hvis jeg visste at hun skulle spise innen en time. Da en grøt som ikke blir tyntflytende med en gang.. Ellers er jo fruktmos og yogurt knall greit å ta med seg når man skal ut.
ett til! Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 gi han tynn grøt i en uke iallefall,slik at magen hans blir vant til det.når du ser at magen tåler det (dvs han blir ikke forstoppet)så kan du gi litt tykkere grøt(men fortsatt ikke slik at det ikke renner av skjea om du har den opp ned). gi mat på formiddagen da han er mest opplagt,men når du begynner å gi full grøtposjon (noe som tar ca en uke eller to fra du starter) så gi mat senere på dagen,fordi melka di er tykkere og mer næringsrik på formiddagen enn på ettermiddagen(helsesøsters ord til meg!) Når han er oppe i full posjon grøt(en full posjon grøt er egentlig ganske mye,så ikke tro at han kommer til å spise alt,det er det han som bestemmer:),så kan du så smått begynne med måltid nr.to,men det er ingen stress så lenge han legger fint på seg og virker fornøyd med melka di. Han er bare 4,5 mnd enda,og kan fint vente en stund før du introduserer så mye fast føde. med måltid nr to begynte jeg så smått med mosa kokte grønnsaker med litt smør i.(de trenger fett for å utvikle hjernen,men det er absolutt ikke snakk om noen mengder!jeg kjøpte smør uten salt,for de skal ikke ha salt pga de ikke har nyrer enda) Husk at for han som bare har spise melk så smaker risgrøten mye,så ikke stress med at han må absolutt smake på alt,det kommer av seg selv.men gjerne bytt litt på grøttypene slik at han blir vant til andre grøter også. når jeg er ute så tar jeg med grøt i en liten beholder og en termos med kokt varmt vann og en vannflaske.samt skje.så bare heller jeg varmt og kaldt vann om hverandre til jeg får den rette temperaturen,ikke vanskelig i det hele tatt:) lykke til!
ett til! Skrevet 14. oktober 2010 #4 Skrevet 14. oktober 2010 vil bare supplere med at jeg har hørt mange barn som blir veldig urolig om de får grøt til kveldsmåltidet like før de skal legge seg.(kanskje er de ubehagelig i senga pga for fulle mager og klarer ikke å sove?)det er kanskje en myte at de sovner som noen steiner om de blir pakka i grøt før de legger seg,ikke alle barn er slik iallefall:)
T&S&F Skrevet 14. oktober 2010 #5 Skrevet 14. oktober 2010 Småfolk har grøt på glass. Mild risgrøt med frukt. Helt genialt, og snuppa elsker den. Men det er fra 6 mnd da :/
lykkeligmor til to<3 Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg bruker ta med en termos med varmvann og en liten boks med grøtpulver. også skje og skål da selvfølgelig:O) Genialt med sånne små termoser som lett går i stellebagen!!
nonstop79 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2010 Tusen takk for svar, nå ble eg litt klokere vertfall.. Det med varmt vann og kaldt vann for å få det passe, var ikke dumt "ett til". Det har eg faktisk ikke tenkt på.. virker ikke så gale å spise ute lenger da... Har allerede gitt han noen skjeier grøt til kvelds og, men kanskje eg rett og slett skal slutte med det, og fortsette bare med ett måltid en stund til? eller blir det dumt å slutte når han nå har fått det? Vil jo opprettholde ammingen og... Han spiser godt til det måltidet han får i rundt ca 14 tiden vertfall.. men det er vel kanskje nok enda? eller? Han la på seg bare 100g i uken de siste ukene, helsesøster sa det var greit, for han virket fornøyd, men eg kunne begynne gi litt grøt om eg ville. Det var vel stort sett det hun sa.. Eg syns det var litt lite, så begynte med litt grøt. og så sover han ca 12 om natten uten mat, og ser for meg att da trenger han mer om dagen og?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå