Gå til innhold

Hjelpestønad for barn med ADHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hatt forhøyet hjelpestønad til mitt barn med hoveddiagnosen ADHD. Sats 3, men det er nok litt fordi jeg har vært alene med alt i alle år i tillegg.

Sats 1 og 2 er vanlig ved ADHD-diagnose, men man må ofte klage for å få det.

Så ja, det er vits i å søke. Sats 3 er vel ca 4500 i måneden. Jeg husker ikke alle satsene helt nøyaktig, men de finner du på nav.no.

Du får kun laveste sats. Noe mer er meget vanskelig å oppnå og blir stortsett kun gitt i tilfeller der barnet er i rullestol og behøver ekstremt mye hjelp. Du vil få ca 1500kr. Søknaden er på Navs sider og de henter selv inn nødvendig dokumentasjon på at det du skriver stemmer. :)

Han har flere tilleggsvansker, som Tourettes, og ocd.

Legen ba meg sende søknaden til henne når den er fylt ut, slik at hun kan fylle inn en legeerklæring.

Takk for svar, jeg sitter med søknaden nå.

Alle monner drar! Var ikke klar over en slik stønad før overlegen ba meg søke i går.

HI

Annonse

Har en sønn på 8 som har diagnosen ADHD.Fikk med brev fra legene på sykehuset og BUP, leverte på NAV og fikk høyeste sats på både hjelpe og grunnstønad.

Er ikke alene forsørger men kunne dokumentere godt vanskene hans.

14:14, det er 3 år siden han fikk diagnosen (han er ti år nå).. og ingen har opplyst meg om dette før nå....

Men er jo selvfølgelig glad for at det ble nevnt nå, så ikke det hadde gått 7 år som med dere....

14:31, takk for svar! Ja, jeg tror ikke det med at man er alene har så mye å si for søknaden. For det er jo hvor mye "ekstra arbeid" barnet trenger som legger grunnlaget.

Jeg søker også om grunnstønad fordi han sliter/ødelegger skoene sine etter noen uker pga tics i føtter og tær.

Har enorme sko kostnader til gutten min... Denne stønaden visste jeg heller ikke om, før jeg så den inne på Nav tidligere i dag...

Heldigvis har jeg alle kvitteringer på skokjøp siste halv året, fordi det er snakk om så høye summer, at jeg ville vite hvor mye jeg bruker på sko til han på et år....

Åh det der med sko kjenner jeg så godt til! Jeg har nemlig selv ADHD og i oppveksten var jeg helt forferdelig med å dra skotuppen langs asfalten. Slo også opp knærne på buksene første dag, og jeg beit opp armene på gensere og jakker. Jeg kan faktisk huske at min mor gråt et par ganger fordi hun var så fortvilet. Jeg klarte bare ikke stoppe jeg. :(

I den tiden var det ingen hjelp å få, og ingen ville tro at en jente kunne ha ADHD, fordi det var en "gutteting", så jo mer vi ba om hjelp, jo mer ble min stakkars mor utsatt for at de lette etter tegn på dårlig barneoppdragelse, og misbruk. Det fant de selvsakt ikke, fordi jeg jo har en fantastisk familie selv om mamma var alene med meg i mange år. Vi levde på stipend og barnebidrag, så økonomisk var det grusomt for mamma, og jeg tror det gikk fem år der hun ikke kjøpte seg selv en eneste ting.

Takk og lov for dagens system og at vi som trenger det får hjelpestønad nå! :)

Åh det der med sko kjenner jeg så godt til! Jeg har nemlig selv ADHD og i oppveksten var jeg helt forferdelig med å dra skotuppen langs asfalten. Slo også opp knærne på buksene første dag, og jeg beit opp armene på gensere og jakker. Jeg kan faktisk huske at min mor gråt et par ganger fordi hun var så fortvilet. Jeg klarte bare ikke stoppe jeg. :(

I den tiden var det ingen hjelp å få, og ingen ville tro at en jente kunne ha ADHD, fordi det var en "gutteting", så jo mer vi ba om hjelp, jo mer ble min stakkars mor utsatt for at de lette etter tegn på dårlig barneoppdragelse, og misbruk. Det fant de selvsakt ikke, fordi jeg jo har en fantastisk familie selv om mamma var alene med meg i mange år. Vi levde på stipend og barnebidrag, så økonomisk var det grusomt for mamma, og jeg tror det gikk fem år der hun ikke kjøpte seg selv en eneste ting.

Takk og lov for dagens system og at vi som trenger det får hjelpestønad nå! :) (14:14)

Hvis det er noen trøst så vil han få en stor forståelse for det når han vokser opp, og utrolig mange adhd barn vokser opp til å bli kreative, reflekterte og inteligente mennesker som klarer seg utrolig godt. Det er tungt ja, virkelig, men du skal se at det går seg til. Bare hold han unna rus, og få nok leksehjelp, så blir adhd fort en positiv ting i voksen alder. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...