Gå til innhold

Fostervannsprøve eller duotest?

paper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har valgt fostervannsprøve for andre gang. Ble 38 like før termin forrige gang, og skal ta prøve i dette svangerskapet også, er nå 40. For oss er det riktig å få ett så sikkert svar som mulig, men det er jo forskjellig hva man ønsker.

Selve prøven er iallefalll ikke noe å grue seg for:), men må holde seg litt i ro i etterkant. Lykke til med hva dere velger!

Jeg valgte morkakeprøve i utlandet da jeg ville vite tidlig (uke 11+) og helt sikkert om fosteret hadde kromosomfeil. De tok automatisk Duotest og så fikk jeg selv velge om jeg også ønsket morkakeprøve mens jeg lå på ul-benken (for jeg fikk svar på både blodprøven og ul mens jeg lå på benken og ikke uker etter som når en tar Duotest her i Norge...). Jeg valgte morkakeprøve også, og er nå en sikker bærer av et kromosomfriskt jente-barn :).

Ønsker du å beholde OM fosteret har f.eks Down? Da ville jeg ikke tatt fostervannsprøven i alle fall. Lykke til med valget.

Annonse

Hei!

Æ har tatt duotest da det er et like sikkert svar som fostervannsprøve. Legen sa man ser alt på blodprøver nå for tiden,det e ikke som for 10 år siden. Dessuten kan det skade fosteret når man tar fostervansprøve sa jordmor,derfor ble det duotest. Men det e jo opp til hver enkelt da.

Ønske dæ masse lykke til videre.

Du har nok fått en del feilinformasjon om det er som du sier over... En Duotest kan IKKE gi et like sikkert svar som en fostervannsprøve eller morkakeprøve. Ved de to siste testene testes alle kromosomene i min. 13 celler og en ser om de deler seg i to som de skal. Finner en feil ved en eller flere kromosomer testes minst 33 celler.

En blodprøve av mor kan ikke si noe om barnets kromosomer. Derfor får en etter en duotest en CIRKA beregning på sjansen for Downs, T 13 og T18. De andre kromosomfeilene som fosteret kan ha blir heller ikke tatt med i duo-beregningen eller oppdaget. Det er ikke jordmor som foretar en fostervannsprøve, og fosteret kan ikke bli skadet med mindre legen gjør en alvorlig feil...

Jeg tok duotest og utvidet UL, fordi er et risikofritt alternativ til fostervannsprøven, og gir duotesten et dårlig svar så får man likevel automatisk fostervannsprøve.

Vi fikk heldigvis et så bra svar at det er myye større sjanse for å miste ved fostervannsprøvetaking 0.5 - 1.0 % abortrisiko ved fostervannsprøvetaking, enn at babyen er syk, så vi slapp heldigvis fostervannsprøve.

Jeg har tatt fostervannsprøve. Vi valgte det pga større sikkerhet på svaret. Ihht infomasjon fra Ullevål Sykehus så er risikoen for å abortere på mellom 0,3% - 0,5 % ved fostervannsprøve. Det er som sagt ovenfor her leger som foretar denne underøkelsen, jormødre har ikke den nødvendige kompetansen. Inngrepet er super enkelt. De tar en lang nål og stikker den inn i fostervannet ( merker kun et lite stikk) og tar ut litt forstervann, hele senansen ser man på skjerm samtidig. Nokså fasinerende i grunn for både kommende mamma og pappa :)

Duotest vil gi deg et tall som viser hvor stor sannsynlighet det er for diverse kromosomfeil. Blir en matematisk vurdering hva du gjør. Abortrisiko ved fostervannsprøve er 0,5-1%, dersom dette er høyere enn sannsynligheten for at noe er galt med fosteret, er det vel dumt å ta sjansen.

Tok selv duotest for et år siden. Den viste 1:10 sjanse for trisomi 18 eller trisomi 13, gikk derfor videre med fostervannsprøve. Barnwet vårt viste seg å ha trisomi 18. Vi orket ikke terminere, slik Ullevål rådet oss til. Jenta vår ble født i april, og vi fikk ha henne hos oss i tre skjønne dager. Har ikke angret et sekund på valget vårt.

Dersom noen står i en situasjon med sykt barn i magen og må velge, kan kanskje vår hjemmeside være til hjelp.

http://www.evykristine.com

Her er ullevål sin informasjon om de ulike prøvene:

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?C=541&I=7741&D=2

Jeg var selv på Ullevål og tok fostervannsprøve (hos dr. W), og legen(e) der er meget kompetent. Risikoen fremstår som kun på papiret, men kan selvsagt ikke avskrives. Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...