Gå til innhold

Treningsdamer se hit :D

Anbefalte innlegg

Jeg spurte en PT hvordan jeg burde forholde meg til graviditeten på trening, og fikk til svar at jeg burde holde meg innenfor 75% av makspuls på kondisjonstrening. Jeg trener ofte med 95% opp mot 5-6min når jeg er i god form, men kjenner at kroppen sier stopp om jeg nermer meg 90% nå. Hvordan er det med dere andre? Trener dere nesten til smertegrensen, eller har dere moderert dere mye?

Jeg har fått sinsykt dårlig kondis etter lite trening i 1.trimester, og har sinnsykt lyst til å forbedre litt så resten av svangerskapet skal bli så lett som mulig. Hører at man skal få bedre kondis som gravid, men kjenner ikke noe til det enda :P

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142435131-treningsdamer-se-hit-d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig vant til å trene godt over smertegrensen men måtte modifisere treningen slit at jeg ikke skader fosteret eller meg selv.

Når det gjelder kondisjonstrening, er hovedregelen: hvis du kan snakke, så er intensitetsnivået greit. Hva slags puls du har, avhenger av deg. Jeg kan snakke med puls på 160 slag/min mens andre ikke kan gjøre det.

Man visstnok utvikler seg bedre kondis under graviditeten men legger ikke merke til det før etter barnet er født.

Babyfit har en del gode artikler om trening under graviditet - http://babyfit.sparkpeople.com/homepage.asp

Jeg har i begge svangerskapene mine forholdt meg til ca 75% av maks puls, og hodt treningsmengden til moderat (ikke hver dag, som tidligere), kanskje 3-4 økter i uken. Spørs hva du trener. Kroppen bruker lengre tid på å restituere seg når man er gravid. Tunge løft skal man også holde seg unna.

Syntes det er viktiger å tenke at barnet skal ha det bra, enn at jeg skal få bedre kondisjon, tok ikke lang tid før jeg var på topp igjen etter svangeskapet, siden jeg hadde holdt det sånn passe ved like gjennom svangerskapet.

Har selv en bachelor i idrett og jobbet som personlig trener + instruktør i mange år. Lykke til! :)

Tusen takk for svar :) Jeg får vel moderere treningen framover, det blir vel tungt å bære de ekstra kiloene uansett :P Jeg har sett flere gravide på intensive intervalltreninger med smertegrimaser i ansiktet. Tenkte derfor at det kansje ikke var så farlig, men det er vel best å være på den sikre siden. Vil jo at babyen skal ha det best mulig i magen :)

Endelig noen treningsdamer! Det er så lite aktivitet inne på kosthold og trening samt trimdebatten.

Jeg holder meg stort sett innenfor 75-80% av makspuls under trening nå. er 23 uker på vei og jogger, trener spinning og styrke. Når det gjelder styrke, så har jeg ikke tyngre vekter enn at jeg klarer minst 10 rep uten problemer.

Før jeg ble gravid trente jeg også hardt og ofte opp mot makspuls, løp 4-5 ganger i uken. Nå trener jeg mer styrke og løper/går/spinner e.l ca 3 ggr pr uke.

Til deg som har utdannelse innen idrett: Jeg leser/hører stadig forskjellige tips ang magetrening.. noen hevder at jeg kan ta vanlige situps så lenge det ikke gjør vondt, andre hevder at jeg ikke skal trene vanlige situps etter ca uke 20.

hva mener du?

Jeg er ingen treningsdame, men spør dere som er det:

Er nå i uke 23, har vært for slapp en stund men prøver å komme i gang igjen med trim/ trening. Men de gangene jeg nå har trent f.eks. med apparater/ tredemølle eller gått tur i bratt terreng så har jeg fått mye kynnere etterpå. Og jeg trener ikke særlig hardt. F.eks. trent kl. 17 og hatt kynnere ganske hyppig resten av kvelden, noe på natta også.

Har dere treningsdamer det sånn?

Syns jeg må unngå disse kynnerne, jeg må jo sove skikkelig om natta. Det er vel ikke så gunstig med masse kynnere så tidlig i svangerskapet heller, men det finner jeg ikke mye god informasjon om. Noen som vet?

Annonse

Hei!

jeg var superheldig i mitt første svangerskap,og trente siste gang før fødsel på termindato.

jeg jogget lenge, og følte jeg fikk god utbytte av treningen.

det ble jo tyngre etter hvert, og jeg måtte jo gradvis ned i intensitet. jeg synes kroppen er flink selv til å si fra om som er gjennomførbart og hvor hardt jeg skal ta det.

med en gang jeg kjenner ubehag,finner jeg en annen rolig treningsform.

powerwalk er fantastisk trening den siste tiden av svangerskapet,det har jeg god erfaring med. + elipsemaskin og spinning.

tror på at lell om ikke kondisen ikke blir forbedret i løpet av svangerskapet,så tror jeg man har igjen utrolig mye annet for den treningen man gjør. man legger ikke på seg unødige kilo, og man kommer seg raskt etter fødselen. og det sies at man får en "lettere" fødsel.

men tenk på at man skal ha d komfortabelt som gravid, lytt til kroppen.

trener man mye,trenger man også masse god næring.så spis sunt og godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...