Gå til innhold

Mååå spørre dere som har gjort begge deler

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uten tvil etter KS. Det kan ikke sammenlignes. Snakket akkurat i dag med ei annen dame som har hatt begge deler, og også hun hadde fått sjokk over hvor vondt det var etter KS sammenlignet med vaginal fødsel. Det er forresten ikke stingene som er vonde etter et KS, det er et stort operasjonssår som går gjennom alle lag og er j* vondt, selv med morfin og andre streke smertestillende medikamenter. Husk at du ikke kan snu deg, stå opp eller stelle barnet ditt uten at dette gjør forferdelig vondt. Brukte kanskje en paracet eller to med vaginal fødsel pga stingene. Jeg har hatt en god del sting etter vaginal fødsel også, men smertene kan som sagt ikke sammenlignes, det er to helt forskjellige ting! Det er som å spørre hva som er vondest, sting etter å ha fjernet en føflekk på ryggen eller et operasjonssår etter hjertekirurgi :)

Lurte bare på hva som var vondest jeg :P Bare rettferdig det da, siden dere med ks slipper smertene ved fødsel, at dere får vondt i såret deres.. Måtte spørre får se hvor mange meninger det ble.. Er oxo mange andre som føler sting etter vaginal fødsel er verst, alle opplever ting forskjellig og kan få problemer med ditten og datten. Er det flere som sier, eller de som deg som synes det etter ks er verst.

HI, jeg kjenner jeg blir ganske provosert av innlegget ditt. Det er "rettferdig" at man har mer vondt etter ks?!? Smerte deles ikke ut etter rettferdighet, hadde det enda vært så vel! Jeg tok akutt ks, og fikk både i pose og sekk - først var jeg gjennom en hel fødsel, med de smertene det innebærer (presset i to timer), og så ble det ks, med smertene man har etterpå på kjøpet. Er det spesielt rettferdig? Det er jo ikke slik at det er "greit" at kvinner etter planlagte ks har store smerter, fordi de "slapp unna" fødselssmerter!

Du vil alltid finne NOEN som synes sting etter fødsel var verre enn op-såret etter ks. Jeg kjenner selv ei som sier det, hun hadde en veldig komplisert tangfødsel, revnet MASSE, det ble sydd feil, og hun var veldig dårlig i lang tid etterpå. Planlagt ks neste gang hun ble gravid var en drøm i forhold. Men hvis du skal begynne å sammenligne slike historier, må du ikke sammenligne dem som var max uheldige ved vaginal fødsel med dem som hadde ukompliserte planlagte ks, det blir helt feil. Da må du sammenligne med dem som hadde store komplikasjoner etter ks, som f.eks. sårinfeksjoner som må åpnes og opereres på nytt, op-sår som går opp, blodpropp etc. Et ks gir et operasjonssår, med de smertene det innebærer. Det kan ikke sammenlignes med en fødselsrift av "normal" størrelse (svært store rifter unntatt). En annen ting er at ks øker sjansen for komplikasjoner ved neste graviditet og fødsel, inkludert økt fare for at barnet dør i magen, livmorruptur etc. Du må se på totalregnskapet, ikke bare på én ting som smertene de aller første dagene.

Det var i alle fall ikke vanskelig å se på barsel hvem som hadde tatt ks, for å si det slik.

Jeg tror det å skulle "sammenligne" keisersnitt med vaginal fødsel, eller se hva som er mest smertefullt av de to er helt feil. Du kommer aldri til å få ett reelt bilde på det, og det er også 2 vidt forskjellige situasjoner. Alt er så individuellt, alle har sin historie og sin opplevelse av det ene og det andre.

Å skulle trekke sammenligninger mellom de to er derfor ganske håpløst.

Jeg hadde ett fint ks, ingen komplikasjoner, ingen store smerter, var oppe å gikk samme kveld og hadde ingen problemer med å komme meg rundt omkring. Jeg vet det var mange på min avdeling med vaginal fødsel som hadde det mye værre, de satt på luftputer og kunne nesten ikke gå og hadde store smerter. Jeg vet også at en venn av meg fikk store smerter etter ks, og var nærmest sengeliggende i 2 uker etterpå.. Så, hva skal konklusjonen bli? Tror man må prøve å se individuellt på disse to, og ikke prøve å sammenligne "smertebilde" av de hele tiden.

Slapp av litt du meg80.. Spiller ingen rolle for meg hvor provesert du blir...

Var heller ikke ute for å si at det ER mer vondt etter et ks, det er fra pers til pers hva slags fødsler eller ks de har hatt.

Men ja jeg syns det er rettferdig etter et helt vaanlig ks og vaaanlig fødsel at de OXO skal ha vondt, ikke MER eller MINDRE, men at de får smake smerte de å.

Har aldri snakka om de omtalte verste tilfeldene heller, rent gjennomsnitt snakk her..

UNDER et ks er man jo bedøvd fra topp til tå, at det er smertefritt er ikke noe å diskutere + ungen er som oftest ute på et kvarter.. Men at det kan i flere tilfeller ta lenger tid å komme seg etter et ks er åpenbart.

Men som sakt flere ganger alle opplever ting forskjellig..

Å dette er min mening, å dere har deres mening respekterer jeg, så drit i å slenge med leppa.. Vi er vel kommet over fjortistiden og bitchingen.

Annonse

mitt spm var faktisk hva flere opplevde som verst for sin del.

Var ikke frekk i det andre innlegget mitt heller, det du reagerte på, var rettferdighet ordet.. At jeg syntes det, etter normale omstendigheter under sånne ting mener jeg det er vel og greit.

Vel, du sier jo igjen her at det er "rettferdig" at også kvinner som har tatt ks skal få "smake smerte de å". Beklager, men jeg synes det er en helt forkastelig holdning, og jeg skjønner rett og slett ikke hvor du vil med dette? Mener du virkelig at kvinner som har tatt ks "fortjener" å ha vondt etterpå fordi de "slapp" å ha rier?

Du vil uansett ikke få et representativt *gjennomsnitt*, siden du nå skriver det er gjennomsnittet du er ute etter, ved å stille et slikt spørsmål på et forum. Spesielt ikke på et ks-forum, her er det mange med vanskelige forhistorier bak seg. Hvis det er gjennomsnittet du er ute etter, vil nok enhver lege eller jordmor fortelle deg at stingene etter en gjennomsnittlig vaginal fødsel gjør mindre vondt enn såret etter et gjennomsnittlig ks. Så holder vi skrekkhistoriene om begge måter å føde på utenfor. Jeg kunne nemlig også servert deg et par skrekkhistorier fra ks som slett ikke var hverken smertefrie eller ufarlige - heldigvis ikke fra egen erfaring, men fra nær omgangskrets. Ks er ingen enkel utvei, og man deler ikke ut smerte ut fra hvem som "fortjener" det.

Skrekkhistorier har jeg hørt nok av, er de herjer overalt... De skremmer meg heller ikke..

Hvorfor du du skulle servere de skjønner jeg ikke, snakker om gjennomsnitts fødsler og ks, sånn som de som regel foreløper.. Var det gjennomsnittet jeg mener som jeg sa tidligere.. Utelukket alle vonde opplevelser folk måtte ha, det er en annen sak..

Jeg ønsker ikke de med planlagt ks vondt, er ikke der det ligger..

Men at de ikke har som dans på roser etterpå veier opp litt.

Du sier at jordmødre vil fortelle meg at det er vondere etter ks, igjen forteller jeg at jeg ikke er ute etter å formane hva som er vondeste..

Jeg spurte forresten om det i mitt forrige svangerskap fordi ungen lå i seteleie at ks ble vurdert da, ho sa at oftest oppleves tiden etter et ks mer smertefult, men det kom ann på hvordan det gikk, en vanlig fødsel kunne fort bli verre.. Poenget mitt er at alt utarter seg etter hvordan situasjonen blir underveis.. Noen ingen vet på forhånd.. Synd jeg ikke kan spørre her på ks debatten folk er SÅ på høgget.. De på fødsels er ikke sånn i det heletett, tar i mot på en helt annen måte, å snapper ikke så fort, mange som har sine historier der å skal du vite, men de oppfører seg ikke sånn som flere her inne.trist.

"Men at de ikke har som dans på roser etterpå veier opp litt" - veier opp for hva da? Det er det som er poenget mitt. Hvorfor skal jenter som har tatt planlagt ks være nødt til å veie opp for noe som helst? Jeg synes det er drøyt å si at noen "fortjener" smerter etter planlagt ks fordi de "slapp" smerter under fødselen. Ks er ingen enkel utvei, men dessverre er det mange som feilaktig lever i den troen (selv om jeg ikke vet om det gjelder deg).

Realiteten er jo at man vet ALDRI, uansett om det er snakk om vaginal fødsel eller planlagt ks.

Jeg har opplevd begge deler. Fødsel med totalruptur og planlagt KS. Jeg unner ikke min værste fiende tiden etter et KS!! Kan ikke sammenlignes med en fødsel. Selv er jeg glad det ble KS, for smerten varer i ca to uker, mens en totalruptur plaget meg i 1 1/2 år... Allikevel vil jeg si at KS er mye vondere, men det går over. er tolv dager siden og har fortsatt smerter.

Jeg vil påstå at Ks er å oppleve både en fødsel og operasjonssår. Smertene etterpå er som den vondeste rien som aldri slipper taket... Man får morfin rett i blodet etterpå, alikevel er smerten veldig intens.

Lite reflektert fra HI, har lyst å si at jeg håper du MÅ ha KS en dag :) Da kan vi se at holdningen din endrer mening!!!

De er nødt til det, heheh :P

Priser de betaler for et planlagt ks, at de som regel har det verre en fødene i tiden etterpå.

Teit med de som søker om ks, som er 1.gangs fødene.. Må jo vite hva det går i før de får skrekken, at det går an..

Kvia meg en del til min første fødsel jeg å, men jeg måtte oppleve selv før jeg kunne bestemme meg for at det var døden eller ikke.

Hadde jeg endt med et ks nå ville jeg ikke tørna, tanken om det bør går bra med ungen ville roa nervene, er det som er viktigs.

Annonse

Jeg har hatt begge deler, og vil vel si at jeg følte meg mer "mørbanka" etter keisersnittet. Hadde jo da selvfølgelig også operasjonssåret å ta hensyn til . Kom meg fortere etter de"vanlige" fødslene, til tross for at et par av de var rimelig tøffe...Dette er min opplevelse av det...

haha du anonym selfølgelig ;) Redd for å bli gjenkjent eller.. off.. gruer meg ikke til evt ks jeg serru, er ikke pysete av meg.. Kanskje jeg skal late som jeg har skikkelig fødsels angst så jeg får et.. Hehe du var jo bare morsom da :D Forresten jeg hadde en operasjon når jeg var 16, det var ikke i magen, men likevel et operasjonsår, med sterk smertelindring, utifra det er rier myyyyye verre..

Mange jeg kjenner til som har hatt begge deler som deler mine synspunkter om det her, var fra de jeg fikk der.. Vi ble veldig fort enig der...

Du må forstå som har blitt sakt i HVERT ET innlegg her, at folk opplever ALT forskjellig, så kanskje jeg kunne komme tilbake å slengt i trynet ditt at jeg ville hatt 10 ks istede for en fødsel til.

Er ikke alle som blir like rassa som deg etter et ks vettu, sa bare ho lengre oppe. Oppe å gikk samme dagen ho, mange der med vaginal fødsel som hadde mye verre enn ho...

Ting er annerledes for alle som sakt mer enn en gang her. Så uttalesen din var bare dum.

Jeg er en av de teite førstegangsfødende som fikk innvilget planlagt keisersnitt på grunn av angst. Også gikk det til og med bra - med lite smerter rett etter snittet og tilbake på håndballtrening etter 9 uker. I tillegg har jeg gjentatt det, og det gikk like fint andre gangen. Jeg har ikke opplevd sinnsyke smerter i forbindelse med å få barn... Hvor skal det bære med slike som meg? ;-)

Signerer mamman til minin!

Jeg har hatt to planlagte keisersnitt og kan med hånden på hjertet fortelle at jeg ikke har opplevd noen nevneverdig smerte ved forløsningen av noen av mine barn. Ubehagelig, ja. Litt vondt, ja. Veldig vondt- absolutt ikke. Og jeg nekter å tro at det er mange som føder vaginalt som slipper like billig unna- ihvertfall ikke basert på noen av fødselshistoriene jeg har hørt i min krets- og det er mange.

Kanskje det for endel av oss ikke er noe poeng i å "slippe billig unna". Jeg har opplevd å føde 5 barn på alle mulige forskjellige måter, og har en "greie" i forhold til det å føde barn som handler om naturlighet og det fantastiske i det å føde barnet mitt. Jeg tok ks en gang, og selv om dette forløp helt uproblematisk var det for meg ikke en opplevelse av å føde barnet, men at det" ble født" av lege og sykepleiere. Dette var helt og holdent MIN opplevelse av det, jeg sier ikke at det oppleves slik av andre... Jeg er meget fascinert av graviditet og fødsel, og opplever at det i vår der av verden ikke eksisterer ritualer og et system rundt dette som fungerer. Kanskje derfor det er så mange skrekkhistorier der ute også. Vi er jo så heldige som med tryggheten i moderne medisin, allikevel kan føde barnet vårt mer eller mindre som vi vil. Men når det blir mer naturlig å snakke om epidural, enn pust og kropp, da er det noe som for meg er veldig rart....

Du mamma til minim, er ikke meningen å rakke ned på dere, jeg kunne ordlagt meg bedre der.. Blir irretert av noen så utsagna blir ikke alltid like heldig..

Jeg skrev dette innlegget for å hører forskjellige historier om begge deler. Hvordan folk opplever de, siden det er SÅ stor forskjell er der meget interesant :)

Men noen har en ekkel måte å legge frem ting på og påpeker en hel masse som ikke var i min undring en gang, derfor mine svar ble som de ble, derfor første om at` det er rettferdig` ble skrevet.. Hadde alle svart meg like greit som noen her så hadde det heller ikke ballet på seg sånn..

Har gjenntatt meg mange ganger og forklart opp og ned..

Til Magica- nicket ditt sier vel nok om din 'approach' til fødsel, etc- der er vi nok rett og slett forskjellige, Og, ja- for meg var det et poeng å unngå voldsomme, unødvendige smerter, og var veldig fornøyd med planlagt keisersnitt.

På seg selv kjenner man andre, Mamma til en gutt etc - du var f.eks. skikkelig ufin mot en anonym lenger opp i tråden. Dette er et forum hvor det er fullt mulig å være anonym, og da må du respektere andres ønske om å være det. Du har også virkelig vært "på hogget" her inne, og kommet med helt unødvendige utsagn om førstegangsfødende med fødselsangst ("teit"), ks-smerter "som fortjent" og flere andre ting. Det er ikke rart om folk reagerer da, og du må tåle at ikke alle er enige med deg.

Hvis du svarer folk greit, øker også sjansen for at du blir svart greit selv.

På seg selv kjenner man andre, Mamma til en gutt etc - du var f.eks. skikkelig ufin mot en anonym lenger opp i tråden. Dette er et forum hvor det er fullt mulig å være anonym, og da må du respektere andres ønske om å være det. Du har også virkelig vært "på hogget" her inne, og kommet med helt unødvendige utsagn om førstegangsfødende med fødselsangst ("teit"), ks-smerter "som fortjent" og flere andre ting. Det er ikke rart om folk reagerer da, og du må tåle at ikke alle er enige med deg.

Hvis du svarer folk greit, øker også sjansen for at du blir svart greit selv.

Hvis du svarer folk greit, bla bla bla..

Er det jeg sa tidligere her opp at hvis folk her inne orlag seg på mere folkelig så ville jeg ikke biti så ifra meg heller.. Blir sånn når folk gir deg en grunn.

Det er du som må tåle at folk mener forskjellig, istede for å diskutere opp og ned..

Trenger ikke fortelle meg hvor ufin jeg var mot hvem, vet godt hva jeg skriver her selv, skrev et nytt innlegg til ho så det er hvertfall ikke no du trenger bry deg med. Når folk kommer med piss så svarer jeg dritt oxo vettu.

Å det med ks greiene så tyter sååå mange om hvor jææævlig de har det etterpå feks de som søker frivillig tilogmed, da mener jeg det bare skulle mangle, å få et barn innebærer smerte. Det var hele begrepet med at jeg mente det var rettferdig på et vis..

Samme med de søm føder vanlig, man hørt om fødsel i mange år i forveien, så man vet man begir seg ut på noe vondt, folk er flink til dele historiene sine å, så ikke virk så sjokkeret.

Er vel ikke så rart at noen ønsker å svare anonymt slik som diskusjonen utvikler seg.

Smørsmålet til HI var vel til dem som har opplevd begge deler og hva som var mest smertefullt.

Om jeg kunne velge, hadde jeg så klart valgt en ukomlisert fødsel. Men noen trenger keisersnitt av medisinske årsaker og ikke fordi de ønsker en "smertefri" fødsel. Jeg ønsker bare å poengtere at KS ikke er en enkel løsning, men abslutt riktig løsning for mange, om det er medisisnk eller fødselsangst...

Jeg hadde et helt ukomplisert KS, reiste hjem tredje dag, var oppe å gikk under et døgn etter at vesla ble født. Men det var vondt, mye vondere enn enn fødselen min som endte i total ruptur. Det var vel det du lurte på? Så får du selvsagt forskjellige svar.

Å være ufin mot de forskjellige svarene du får, det gjør at jeg svarer deg anonymt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...