tuppo Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Hva tenker dere om det navnet? Jeg har falt litt for det navnet og vet ikke om noen her omkring som heter det. Men så søkte jeg på det på nettet og der står det at Elijah er et sterkt religiøst navn... Dette har gått meg hus forbi... Noen som vet hvordan? Er det en grunn til at navnet er lite brukt? Hvordan ville dere skrevet det på norsk? Eliah/ Elijah? Før jeg falt for dette navnet snakket vi mye om Theo eller Tobias. Hvilke synes dere er finest?
prebs Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg synes Tobias er absolutt finest :-) Jeg liker ikke hverken Eliah eller Theo, men jeg ville nok skrevet det Eliah.
Vannmann35 Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 Elijah forbinder jeg med Elijah Wood fra Ringenes Herre, og navnet uttales som ee-LYE-jah. Navnet Eliah uttales annerledes, som ee-li-a, og er rett og slett et annet navn. Synes Eliah er mest naturlig på norsk, og er et fint navn, men ikke særlig mer spennende enn Elias. Ville valgt Tobias av de navnen du foreslår, men litt lei det også.
Castho Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 Tobias er definitvit penest. Personlig liker jeg Theodor best men ikke Theo. Synes det høres best ut på hunder som ofte har litt korte navn. Elijah synes jeg er nydelig på engelsk men uttales i norge eelia som høres ut som han nede i lia men man sier det fors så det blir ned eeelia. Ville definitivt skrevet Eliah om jeg hadde valgt det!
tuppo Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2010 Takk for svar! Ser jeg har lagt ut innlegget to ganger:P Det var ikke meningen. Fikk beskjed om at "operasjonen ble avbrutt. prøv igjen senere" Hvis det blir Eliah/ Elijah må det være med trykk på i' en, så det ikke blir Eeeeliah. Hehe, men skjønner hva du mener. Ønsker et ikke altfor mye brukt navn, med fin "klang" i. Tobias er favoritten av de mye brukte navna. Jammen er det lettere med jentenavn enn guttenavn... Flere forslag mottas med takk;)
Kines84 Skrevet 13. oktober 2010 #6 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg syntes Eliah er et nydelig navn og jeg har bestemt at lillegullet i magen skal hete det om det er gutt. vi fikk jente sist, og jeg hadde navnet klart allerede da.... Har falt helt pladask for det, for 4 år siden allerede =)
Gjest Brooke Logan Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Fant denne betydningen: (Navnet kommer av Eliyahu): The Hebrew name Eliyahu means - "my God is God." The name for a major prophet and harbinger of the Messiah. Det er et bibelsk navn, og veldig mange navn kommer opprinnelig derfra. Kjør på om dere liker det!
LilleBitteliten Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Eliah er et flott navn! Liker også Tobias. Liker ikke Theo. Stemmer på Eliah, et bra navn som er lite brukt!
Gjest Skrevet 14. oktober 2010 #9 Skrevet 14. oktober 2010 Elijah er jo en utenlandsk variant av Elias ( som er den formen som brukes på dette navnet i Norge). Elias var en av profetene i Det Gamle testamentet, og navnet betyr "Jahve er min Gud". Fra og med bibeloversettelsen av 1978, er formen Elia brukt i Bibelen. Det kan jo være en variant du kan bruke, men formen Elias har vært brukt som mannsnavn i Norge siden 1200-tallet. ( Alt man kan lese seg til på nettet For meg blir Elijah bare en harry variant av det helt ok navnet Elias.
♥ Herligheten ♥ Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg liker Eliah, og ville skrevet det slik. Tobias er finest av alle variantene her Med en god blanding blir det Elias, som også er fint
sommertiara Skrevet 14. oktober 2010 #11 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg er generelt VELDIG glad i bibelske guttenavn, men Eliah er et unntak (dropp i alle fall j-en) Jeg synes det blir uvant og feminint. Elias høres bedre ut, men jeg forstår jo at det ikke blir det samme det er jo også veldig mye brukt. Egentlig ville jeg foretrukker navnet også uten h, men Elia ser jeg er jentenavn i tillegg og da er det kanskje bedre å ha den der... Så nei, ikke noen Eliah-supporter.
tuppo Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 14. oktober 2010 Takk for mange flotte svar:) Hvis det ikke er verre enn at Eliah/ Elijah/ Elias var en profet, bryr jeg meg ikke om om navnet stammer fra bibelen. Fikk bare en oppfatning om at var noe negativt ved navnet... Vi klarer ikke å bestemme oss... Godt vi har en stund til på oss før barnnet kommer:) Liker både Tobias og Elias, men synes det er så mange som heter det. Liker navn som ikke er så mye brukt;)
Gjest Tuyo Skrevet 14. oktober 2010 #13 Skrevet 14. oktober 2010 Elijah har jeg ingen sans for, synes ikke det er pent... beklager! Da mye heller Elias, men Tobias er nydelig!! En sikker vinner (iallefall hos meg:))
Suebird Skrevet 16. oktober 2010 #15 Skrevet 16. oktober 2010 Henger meg på utsagnet over (Vannmann?) om at Elijah og Eliah uttales ulikt. Eliah synes jeg ser mye mer feminint ut også, så jeg synes ikke j'en kan sløyfes. Elijah er et nydelig navn, spesielt på engelsk. Penere enn Elias, men er litt ubesluttsom på om jeg synes det passer på norsk... Theo er fint. Tobias er veldig kjedelig synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå