Gå til innhold

Noen som har erfaring med "stjernekikkere"???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev et innlegg på "fødselsangst"...les gjerne det også..

Jeg har veldig fødselsangst.. Det er 6 uker igjen til termin.. Har vært redd hele tiden og gått til jm for dette.. jeg begynte gradvis å bli roligere... Meeeen så får jeg høre at babyen ligger på feil side og sannsynligheten for en stjernekikker er stor (at babyen fødes med ansiktet opp)... Jeg har lest så mye om dette og hørt om så mange fæle opplevelser at nå er jeg så utrolig redd igjen... Jeg tenker bare på alt som kan gå galt og er DRITREDD!!!! Tenker bl.a. at babyen setter seg fast og må tas med tang eller vakum.. i værste fall ks.. laaaang og fæl fødsel... herpa underliv og en unge som er full av blåmerker osv... i værste fall at babyen blir skadet for livet eller dør...

Ja, jeg er bare helt sykt redd.. har tenkt på å be om ks.. men føler det er så nederlag å ty til den "enkle" løsningen...

Har du født en stjernekikker?? Hvordan gikk det?? Jeg vil høre uansett hvordan det gikk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du så noia, er det egentlig bedre at du får ks med en gang.... Ungen slipper fødselstraumer og du slipper herpa underliv. Tar litt lenger tid å komme seg etterpå, men det kan ta like lang tid ved en vanskelig vaginalfødsel også.

Ks er ikke noe nederlag!!!!! Bare tull den som sier det!

Skrevet

jeg fikk en stjernekikker for 8 uker siden.

Hadde en vanlig fødsel frem til 10cm. Etter 60 min med pressveer ble det prøvd med vakum 2 ganger. Men han satt bom fast. Ble hastesnitt og ut kom en velskapt gutt uten noen men.

Etter 3 uker fungerte kroppen igjen etter snittet.

Håper ikke du ble enda mer redd nå, men du ville jo høre erfaringer..

Lykke til med fødselen:-)

Skrevet

fanteputt:

Ja, bare glad for at du forteller hvordan det var for deg. Jeg ble ikke mer redd, for det er slike historier som er vanlige å høre fra de som føder stjernekikkere... Men jeg har ett spørsmål til deg... Hvis du hadde visst at det kom til å bli så komplisert, ville du heller bare kjørt på med ks med en gang??

Det er vel det jeg tenker litt på.. I stedet for å håpe på at jeg skal være en av de få som får en stjernekikker som en vanlig fødsel, lurer jeg litt på å bare kjøre på med ks først som sist... Men så er det dette med at det føles som et nederlag også, at jeg ikke skal kunne tørre å gjennomføre noe alle andre klarer liksom..

Skrevet

Gjest fra 2tri her. :)

Når du sier "ligger på feil side", tenker du på om ryggen ligger til høyre eller venstre? Går ut fra det... 60% ligger med ryggen til venstre (mest gunstig), 40% med ryggen til høyre. Med ryggen til høyre er sjansen for at barnet blir "stjernekikker" noe høyere, men det er jo slett IKKE 40% av fødte barn som blir stjernekikkere! Dvs at de fleste snur seg riktig i løpet av fødselen, uansett hvilken vei ryggen ligger.

Har du tatt opp dette med jordmor? Finnes det noe fødselsangst-team på sykehuset der du skal føde? Du gjør det bare vanskeligere for deg selv hvis du leser masse skrekkhistorier om stjernekikker-fødsler - for det første er det på ingen måte sikkert at barnet ditt vil bli stjernekikker, og for det andre er det også en hel del stjernekikkerfødsler som går helt fint. *klem*

Skrevet

Signerer hun over meg og vil bare legge til at selv om barnet har festet seg, kan hun fortsatt endre siden hun ligger på. Snuppa mi har festet seg og da jeg tok CTG på mandagen snudde hun seg fra venstre til høyre i følge jordmor.

Jeg spurte også legen som tok UL om stjernekikkere og hun sa det er umulig og vite om det blir det før fødselen er i gang. Hun sa som regel skrur de seg riktig vei uansett fordi det er lettest for dem, men noen er jo selvfølgelig litt uheldige og blir stjernekikkere.

Har forresten lest flere historier om stjernekikkere hvor alt har gått bra og flere har faktisk ikke visst det før fødselen er over.

Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg for deg :)

Skrevet

Min første var "stjernekikker". Selve fødselen tok 9,5 timer, noe som ikke er urovekkende lenge første gangen:-)

Det som var problematisk for meg var at pressriene ble for svake på slutten. Hjalp ikke med drypp, så en barnepleier presset på magen min på slutten. Ble klipt og revnet litt, men ingen store problemer i ettertid.

Jenta frisk og rask. Lykke til! Går sikkert fint:-)

Skrevet

Har ikke erfaring med dette selv, men signerer det enkelte andre sier her: man vet ikke på forhånd om noen blir stjernekikkere eller ikke, for de roterer seg ut under fødselen, så det er vanskelig å forutsi. De kommer ikke ut akkurat i den 'stillingen' de ligger i når fødselen starter.

Synes det er litt dumt av jm å gi deg en slik beskjed!

Skrevet

Datteren min var stjernekikker og satt derfor fast. ble ks side hu ikke falt mer ned og jeg hadde hatt press rier en god stund. Er ikke noe nederlag å ta ks, er en grunn til at vi har den muligheten! Ja litt vansker de første dagene er det men det går fort over.

Jeg skal inn på røntgen nå 1 mnd før termin for å sjekke at jeg ikke har for trangt bekken men har jeg det blir det ks igjen. Må man så å man.

Skrevet

Takk for svar dere :)

Ja, jeg skremmer nok opp meg selv mer enn nødvendig.. Og jeg synes jm også kunne fortalt meg at det er vanlig at barnet snur seg riktig vei før eller under fødsel... nå går jeg bare å er dritredd for at han skal komme ut feil.. Han ligger med rygg/rompe på min høyre side, og har ligget slik en stund.... Det går sikkert fint og alt det der.. men det er vanskelig å tenke positivt da jeg er så sykt redd for alt det gale som kan skje..

Skrevet

Uff, Leser innlegget ditt og kjenner at jeg blir helt iskald oh tårene bare renner og renner. Ingen har sagt noe, men da ligger også min baby "feil" vei med rompa/ryggen over på min høyre side. Er på overtid og har akkurat sagt fra meg et ks som jeg i utgangspunktet fikk invilget pga en større skade i bekkenet, fordi "alt lå så godt til rette" for en vaginal fødsel. Har hele tiden hatt mulighet for å velge ks pga skaden og mye plager som følge av denne, men har vært veldig usikker (keisersnitt virker ikke så lystbetont akkurat) og dermed har lege/jordmor stått på for å få meg til å velge vaginal fødsel. Noe de da har klart. Skjønner at baby kan skru seg riktig ned, men forstår det slik at sjangsen for stjernekikker er større slik den ligger nå. Føler meg helt utafor nå. Er så redd for bekkenet mitt og det har virkelig vært en bøyg for meg å velge vaginal fødsel. Følte meg så "flink" når jeg gjorde det, men nå er jeg bare lei meg og redd.

Skrevet

Neiiiiiiiiiiiiiii..... huff... det var ikke meningen å skremme noen her... Men du.. Jeg har skremt meg selv veldig mye opp med dette.. og hvis du leser innleggene her så er det ei som skriver at veldig mange snur seg "riktig" vei før eller under fødsel... Faktisk så leste jeg nettopp en studie fra Helse Stavanger... Av de fødene de hadde med i studien var det hele 85% av de som lå "feil" vei som snudde seg riktig i fødsel... DET fikk meg mer rolig... Men huff.. Sender deg en stor klem og ønsker deg masse lykke til.

Når er termin?

Skrevet

Nei nei, du må ikke tenke på at du skremmer noen. Bedre å vite det nå, da er det fortsatt en mulighet for å ta det opp med lege/jordmor. Er 4 dager etter termin så begynner å haste litt da. Ikke meningen å kuppe tråden din altså men skjønner godt panikkfølelsen du kjenner. Fikk det akkurat på samme måte når jeg nå skjønte at han lå "feil". Det er jo bra at mange skrur seg rett uansett, men man kommer jo tydeligvis ikke ifra at en høyere andel av barna som ligger på denne måten kommer ut med nesen i været. For egen del mener jeg det blir nærmest uredelig av jordmor/lege å ikke nevne det for meg dersom de har vært klar over at han ligger over til "feil" side. Da er det jo ikke riktig slik at alt ligger så godt til rette for vaginal fødsel at det nærmest ville være helligbrøde å velge bort det til fordel for ks. Jeg har hatt mye kvaler for om jeg har valgt rett og sitter akkurat nå med en følelse av at det har jeg ikke. Kjenner jeg blir sint og lei meg på samme tid dersom de har registrert at han ligger med rumpa til høyre og ikke har sagt noe til tross for skaden jeg har. Tror ikke det er bra for fødselsforløpet å gå i fødsel dersom man er fryktelig redd. Vet jo at stress og engstelse kan gi dårlige rier. Jeg synes du bør ta det opp med jordmor/lege og høre om det er mulig å få en fødselsplan på dette, slik som ble foreslått over her. Ønsker deg lykke til og forstår så veldig godt hvordan du har det.

Skrevet

Hei!

Min første lå med ryggen mot mot høyre side, og ble født som stjernekikker. Hun ble tilslutt tatt med vakum, etter å ha sittet fast ei stund. Jenta er frisk og rask, og kom seg kjapt etter påkjenningen :-) Det gjorde jeg også :-)

Min andre lå også med ryggen mot min høyre side. Han snudde seg imidlertid riktig, og kom med nesa ned.

Derfor signerer jeg de andre her, man har ingen garantier før det er over. Dette går helt sikkert kjempebra! Lykke til!

Skrevet

supert, jeg hadde ikke angst, men fikk det nå!

Skrevet

Førstemann lå med ryggen mot høyre. Husk det jeg skrev over, 40% av barna ligger med ryggen mot høyre - det er IKKE unormalt! Det er nesten halvparten av alle barn!

Skrevet

Ja det er sant, 40 % er jo nesten halvparten. Takk det hjalp faktisk veldig når du sier det sånn!!:-)

Skrevet

Ønsker deg masse lykke til lus.Og jeg håper du rekker å snakke mer med de før du går i fødsel.. Kan jo hende jeg og andre på dette store vide web har laget et stor sak av noe som er mer normalt enn vi tror.. Jeg vet ikke.. synes det er skikkelig dårlig gjort av min jm å fortelle meg det på den måten hun gjorde da hun vet jeg er så forbanna redd..

Det er ikke lenge til termin nå nei.. Hvis du husker hadde det vært koselig å høre hvordan det hele gikk til slutt :)

*klem*

Skrevet

Jeg viste at jeg kom til å få en stjernekikker og var veldi bekymra for dette før fødselen. Til sammen tok fødselen ti timer, som ikke er unormalt for førstegangs. MEN, under riene sto jeg meste parten av tiden og svingte med hoftene, etter instruks av jordmor, for at lillegutt skulle snu seg påtur ned fødselskanalen. Slitsomt, men funka... Jeg tok et bevisst valg om at jeg ikke ville ha epidural, for å ha meste mulig kontroll mens pressriene kom, for så å kunne unngå å revne under pressinga etc. Min mor hadde 4 stjernekikkere, snart 30 år siden første, og er i dag ødelagt i underlivet. Hun har hatt flere operasjoner for å bli bedre. Det er dette jeg ville unngå! Så mitt råd er å informere jordmor om at du har en stjernekikker påvei, få hjelp fra henne og ikke brukt epidural for å være sikker på at du har kontroll...det funket for meg forrie gang, og kommer til å gjøre det samme med nummer to. Jeg fikk bare et lite rift som de putta et pyntesting på, mens babyen hadde litt avlangt hode som gikk bort dagen etter. Ingen varige men for noen av oss:)

Skrevet

Jeg er og redd.. Jeg var på ul på mandag og fikk beskjed om at han ligger med ryggen mot min rygg altså nesa rett opp!! Jeg er 35+2.

Dette er mitt første barn og slike beskjeder skremmer meg.

Jeg sitter med spørsmålet: Hvis han ikke snur seg under fødselen? Hvis de ikke klarer og snu han?

Det er kanskje stygt og si men jeg ønsker ikke at han skal bli tatt med tang. Sugekopp er helt greit. Jeg er redd for og oppleve en grusom vanskelig fødsel slik at jeg kanskje blir redd når jeg skulle bli gravid igjen..

Jeg er redd for vanskelig fødsel, redd for å stresse ungen, redd for ett ødelagt underliv men generelt veldig redd for ungen..

Jeg skal til jordmor til mandag og snakke med henne.. Jeg har faktisk lyst til og ta ks når ungen ligger slik den gjør!

Skrevet

hei hei hormonguri. Fant en veldig informativ side om dette (synes jeg). spinbabies.com

Som det har blitt skrevet her så ligger jo nesten halvparten av barna med rompe/rygg mot høyre. Problemet for oss, er jo at blant denne halvdelen så er sansynligheten for at barnet ikke skrur seg rett, større enn blant den andre halvdelsen. Noen vet jo på forhånd at barnet er stjernekikker. Da ligger de tydeligvis med ansiktet mot symfysen allerede før fødsel. Hos oss med "rompa mot høyre" så kan det gå begge veier når fødselen setter i gang, men altså dårligere odds for oss enn for de med "rompa mot venstre". På spinbabies forstår jeg det også slik at "høyre occiput anterior" (rompa/rygg mot høyre men ansiktet bakover mot mors rompe/rygg) kan forveksles feks med "høyre occiput transvers" som er en utgangsposisjon for mange fødsler men med større sansynlighet for at babyen roterer til stjernekikker (occiput posterior). I det heletatt kan det virke til å være lite bevissthet blant jordmødre og leger i forhold til hvordan barnet ligger så lenge bare hodet ligger ned! Det står imidlertid flere tips på spinbabies i forhold til å finne ut av hvordan barnet ligger. På en måte er det kanskje greit at jordmor sa fra til deg, for ved langsom fremgang i fødselen kan det godt skyldes at barnet har rotert "feil". Da vet i det minste du om det og kan si fra. Synes uansett at du bør ta det opp med sykehuset fordi det skaper så mye angst. Jeg kommer til å ta opp dette med jordmor på mitt sykehus. Det skal ikke så veldig mye dårligere odds til for min del, før tanken på vaginal fødsel blir et slikt helv..te at jeg forlanger å få tilbake keisersnittet mitt.

Til lomissi: Som utgangspunkt er all helsehjelp samtykkebasert. Du kan derfor si fra på forhånd at du ikke aksepterer bruk av tang. Da bør du nok imidlertid akseptere et eventuelt akutt ks ved behov. Dersom du har akseptert et alternativ til bruk av tang, skal det svært, svært mye til for at de kan benytte paragrafen om nødverge og overprøve standpunktet ditt.

Skrevet

Hei!

Min førstefødte var stjernekikker (er nå gravid med nr, to)

Fødselen tok kun 6 timer og alt gikk veldig fint. Visste ikke på forhånd at han var stjernekikker. Fikk lystgass og etterhvert fentanyl som smertelindring. Hadde vel 3 kvarter med pressrier så var gutten ute :D Og jeg revna INGENTING! Så det er slett ikke sikkert du trenger hverker vakum eller tang selv om du får en stjernekikker. Gutten min hadde en hodeomkrets på 38 cm som også er litt stort, men det var ikke noe problem. Lykke til!

Og ps: Å bekymre seg er som å sitte i en gyngesol. Man får tiden til å gå, men man kommer seg ingen vei ;)

Skrevet

Mija: Hvordan visste du at det ble en stjernekikker egentlig?? Jeg trodde ikke man kunne vite slikt helt sikkert... Jeg synes det høres fryktelig smertefullt ut å gjøre det på den måten du gjorde..så all respekt til deg! Er usikker på om jeg vil orke det samme....

lomissi: Det var virkelig ikke min hensikt å skremme andre... så beklager det... og ønsker deg masse lykke til og håper du får en fin fødselsopplevelse.. og får snakket godt med jm før den tid.

lus: informativ side.. sitter å leser litt nå.. Har jm time i morgen på sykehuset.. så jeg er veldig spent på hva som kommer ut av den.. er spent på hvor mye kunnskaper de egentlig har om dette og hva de kan fortelle meg.. grøss og gru.. hvorfor må ting være så vanskelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...