Gå til innhold

Hvilken vogn passer til mine kriterier?

Anbefalte innlegg

1. 3 hjul

2. Stødig, gode hjul som funker bra ut på "landet", der vi ikke har asfalt fra a til b.

3. Lett, max 10-12kg

4. Stor bag, plass til Voksiposen Urban. Venter barn i februar

5. Når barnet sitter i sportsdel vil jeg velge om jeg vil ha barnet mot meg eller fra meg når jeg triller... Liker ikke at små barn skal sitte fra meg.

6. Pris max 6-7000kr NY, evt intr i brukt

Så dere som kan mye om barnevogner. Hvilke egner seg til meg med disse kriteriene?

Fortsetter under...

jeg har ikke erfaring med 3 hjul vogner, men venninna mi har denne og er kjempe fornøyd: Teutonia Y2k System! den kom også som nr to på tv2 hjelper deg.

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/annet/test-av-barnevogner-2226146.html

bra med kriterier på barnevogn! ville bare si at 3hjuling er beregnet på bykjøring, asfalterte veier!! med Jr hadde vi det en jane pro slalom(3hjul), fin vogn men funket ikke da vi gikk i skogen(i barsel gr var det 2 med 4hjul og 2 med 3 hjul, vi med 3 slet veeeeldig mens de med 4 gikk uten problemer!'). å den gikk ikke ann å snu spurtsdelen på!. ellers fin vogn vi var fornøyd med den.

denne gangen har vi kjøpt emaljunga vogn som jeg har prøvd meg litt på jr med, gleder meg til vi kan bruke den på mini

Det er ikke BARE beregnet på bykjøring, feks TFK twist har store hjul og egner seg veldig godt i terreng. Har egentlig veldig lyst på den, men jeg får ikke snudd sportsdelen.... :/

Har en 4hjuls vogn som jeg også skal bruke, men jeg har prolaps i rygg + noen andre plager som gjør at jeg sikler etter en lett, snedig og god vogn som jeg kan ta med på butikker og småturer ellers. Den 4hjulingen vi har, er veldig tung så den egner seg veldig dårlig til å løfte ut og inn av bilen.

Det er jo uendelig mange vogner der ute, men finner liksom ingen som eier alle eller nesten alle kriteriene mine.... :/

Høres ut som du beskriver årets best i test vogn. Og den har jeg nemlig, så den kan jeg anbefale på det varmeste! ABC design Cobra heter den. Den veier 11kg med det hele, og selv om den kan slåes sammen til nesten ingenting er faktisk bagen stor nok til hele vognperioden. Du kan snu sportsdelen, og alt du kan tenke deg å justere på vogna er justerbart. Solid og flott er den også, selv om den er lett å løfte, manøvrere og bruke. :) Den koster ca 4000 ny, så der er du heldig. Det høres helt klart ut for meg som at dette er vogna du skal ha. :)

Annonse

Bare så det er sakt så homper vi rundt på grus eller skogsvei med vår abc. Den er den mest stabile vogna jeg har sett og fungerer kjempefint på landet. Sjekk testen også: http://forbrukerportalen.no/produkter/20030/

Vanskelig å fylle kriteriene dine! 3hjul og stabil vogn er ofte to ting ikke kommer helt overrens...

Hadde tfk når mini var liten, og den er dessverre ikke så stabil som mange skal ha den til! Den holdt på å velte mange ganger med meg, og et vennepar av oss hadde et alvorlig velt.

Vi har nå emmaljunga city cross, og er super fornøyd! Vel så lett å trille som tfk (jeg har også dårlig rygg). Men går ikke lenger med vogn i skogen. -Synes faktisk det er vel så greit å bære ungen i skogen, med vekta tett inntil kroppen er det faktisk mindre belastende enn å dytte en vogn på dårlige veier, spesielt i bakker!

Den vogna du leter etter HI, den eksisterer ikke enda. I allefall ikke på det norske markedet. Du får ikke en trehjuling med stor bag og stor vendbar sportsdel med gode nok dekk til bruk på terreng, i Norge. Kanskje ikke å oppdrive i utlandet heller.

Om du kan fire på kravet om tre hjul, og gå for vogn med fire hjul, er Brio happy duo med luftdekk og Emmaljunga city cross bra valg. Forholdsvis lette i vekt ( 14 kg), vendbar sportsdel og romslig nok bag.

Trehjulinger med gode luftdekk funker ikke bare i by og på asfalt. De funker over alt. De er i mange tilfeller mer framkommelige på snø og i terreng enn firhjulinger (har hatt et flust av vogner av begge typer ;)).

Sjekk Mura 4 eller Mura 3 fra maxi cosi!!! Det kunne være en vogn for deg! Leste kriteriene dine å ble minnet om mine egene ønsker. Jeg har kjøpt Mura 4 og er veldig, veldig fornøyd! Du kan kombinere vogna med sovedelen til de små, bilsete og sportsdelen. Du kan velge hvilken veg du vil sette ungen.(veldig enkelt å skifte) Idealt for å gå på alt mulig forskjellige veier! Sovedelen er størrer enn hos ganske mange andre vogn. Gutten min er nesten 7 månder nå og har fortsatt god plass.

http://www.maxi-cosi.com/no-no/sportsvogner/maxi-cosi-mura-4

Håper du finne noe du bli fornøyd med!

Du kan jo ta en titt på Koelstra Latinique: http://www.koelstra.com/en/products/113/Latinique.aspx

Tror den skal oppfylle de fleste av kriteriene dine. Den har 4 hjul, men de to fremste står så tett at den fungerer som en trehjuling. Veier ca 13 kg. Vi har hatt vogna som sportsvogn til storebror og bruker den nå med bag til lillesøster. Er superfornøyd. Eneste minuset er liten handlekurv hvis man er avhengig av å ha med mye varer. Stødig og god på all slags føre. Har trillet den utenfor sti i skogen og det var ikke så lett, men der tror jeg ikke det hadde vært lettere med andre vogner heller.

Maxi Cosi Mura er veldig pen vogn og jeg hadde lyst på den også. Men mange sier at sportsvogn er liten og passer bare til barn er ca 1,5 år pga kort rygg. Jeg vet ikke om du bruker allerede sportsvogn men jeg hørte at den ikke er varm nok til norsk vinter. For meg blir det tfk. Jeg vet at barn ikke kan sitte mot deg men det er eneste som er "feil" med den, tror jeg. Det er viktig at sportsvogn er romselig og lunt. Jeg har datter på 2 år som er laaang som 3 åring og hun trenger plass når hun sover i vogn om vinteren. Hun bruker emmaljunga edge som er stor og lunt men også forferdelig tungt å trille og tar masse plass. Derfor vi skal bytte til tfk når lillesøster kommer i januar.

Annonse

ABC Design Cobra har jeg sett litt på og den virker som en super vogn. Hvor får jeg evt tak i den?

Jeg vil har 3 hjul pga at jeg allerede har en med 4 hjul som jeg også skal bruke. Jeg trenger ikke 2 4.hjulinger.

3.hjulingen skal jeg bruke på butikken og småturer ellers som gjør at det kan bli mye løfting inn og ut av bagasjerom, derfor ei lett vogn :)

Takker for mange tips!:D

Det er flere nettbutikker som har den. Vi gikk inn på den lokale Babycare og ba dem bestille den for oss. Butikkeieren var så begeistret for vogna at han nå har den fast inne i alle farger. Hør med din lokale butikk om de vil hjelpe, eller sjekk nettet. :)

Hei!

Du har noen vanskelige kriterier, for det finnes svært få trehjulinger som man kan snu sitteinnsatsen på. De jeg vet om er Quinny Freestyle og Teutonia Spirit s3. Dette er vogner jeg i utgangspunktet ikke vil anbefale deg, da begge har korte og smale sitteinnsatser, og jeg har vært borti flere tilfeller hvor de har veltet (har jobbet flere år i babyutstyrsbranjsen). Grunnen til at det ikke er mange trehjulinger som har vendbare sitteinnsatser er at balansepunktet i vogna vil bli noe ustabilt når den snus.

Vognbagene er forhåndsvis store, men må ikke glemme at det bruker du bare 6 mnd. Det fine med at du får februarbaby er at på vinterstid vil barnet være nokså lite, og det er denne tiden man trenger store vognposer og mye tepper og klær. Når det blir større derimot, og våren og sommeren har kommet er ungen blitt større og trenger lite klær, så du er ikke avhengig av å ha en veldig stor bag. Ved 5-6 måneders alder er ungen uansett mer interessert i å sitte og er litt mer nysgjerrig av seg, så det blir naturlig å gå over til sportsdelen. Voksi Urban er en flott pose, og passer fint i bagen når man tar av den ene delen. Den er ikke så veldig stor i volum heller, så det er mye plass til babyen. Også må du huske at babyen liker å ligge trangt og tett (er vant til det fra tiden i magen).

Jeg vet om flere vogner jeg vil anbefale deg, men de dekker dessverre ikke kriteriet om at sitteinnsatsen kan snus. Dette er av sikkerthetsmessige årsaker, så jeg synes at du skal tenke litt på det. De dekker derimot de andre kravene dine :)

Mountain Buggy Urban Jungle (tidligere One Tree Hill) er en kjempeflott vogn som bare veier 10-12 kg. Den har store 12" luft hjul, hvor du kan låse den svingbare forhjulet slik at det blir lettere å trille på grus, snø og skogbunn. Den er stødig og stilig og se på, og sitteinnsatsen er forhåndsvis lang. I kalesjen har du en titteluke slik at du likevel får sett barnet ditt selvom det vender andre veien. Den blir liten når du slår den sammen, og koster 6999,- for sportsdelen og 1999,- for bagen. Litt dyr, men absolutt kjempegod kvalitet, og en vogn du kan ha så lenge det er nødvending med vogn. Selv skal jeg ha denne vogna, og vet om flere venninner som er veldig fornøyd med den, både i byen og på landet :)

En vogn som er veldig lik Mountain Buggy Urban Jungle, er Easy Walker Sky. En trehjuling, mulig å låse forhjulet. 12" lufthjul, kan ikke vendes, men titteluke i kalesjen. Liten når den slås sammen og ca 12 kg i vekt. Bagen til denne vogna er lenger enn overnevnte, og vogna produseres i veldig mange farger, så du har mye å velge imellom. Den har masse fint tilbehør, og begge vognene kan du feste bilstolen Maxi Cosi Cabriofix på understellet ved hjelp av noen adaptere. Prisen på denne vogna ligger på ca 5699,- og bagen 1999,-

Ellers så har du TFK, vet ikke så veldig mye om den vogna, men den er nok veldig lik de to jeg har nevnt :)

Lykke til med kjøp av vogn, håper jeg har hjulpet deg litt :)

Jeg vil slå et slag for TFK. Den er stabil og har god demping så fungerer fint på ujevnt underlag og på snøføre. MultiX-bagen gjør jo at sportsdelen kan snus mot deg, men jeg har ikke prøvd denne bagen selv, så jeg kan ikke uttale meg om den.

Det som blir sagt om at 3-hjulinger er utabile, er jeg ikke helt enig i. Min erfaring med TFK'en er som sagt at den er stabil. Men man skal være obs på et par ting:

Dersom man er vant med en 4-hjuling, løfter man ofte bakhjulene for å snu vogna, men det kan man ikke gjøre med en 3-hjuling. Da balanserer man jo bare på ett hjul og da er det lett å velte når man prøver å snu.

I tillegg bør man ikke laste for tungt på styret siden vogna da blir baktung og lett kan tippe bakover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...