Gå til innhold

3000 uvaksinerte i Norge årlig?

Anbefalte innlegg

Ikke helt 100% nøyaktighet, men dekningsstatistikkene (fhi.no/sysvak) og fødselstallene (ssb.no) indikerer at ca 3000 norskfødte barn hvert år takker nei til vaksinene.

Helsestasjonene sender en kontra til sysvak når noen takker nei - og nevner der om foreldrene utsetter eller ikke vil ha i hele tatt. Så da finnes det et oversiktelig register et sted (dog ikke offentlig).

Her har vi altså et betydelig antall uvaksinerte, bare i Norge alene. Og et godt utgangspunkt for videre studier/forskning med vaksinerte vs 100% uvaksinertes helse. La oss håpe flere fagmiljøer og politikere ser interessen av slike studier (som er gjort innenfor en større homogen folkegruppe med jevnt lik levestandard).

Tall fra asia/u-land fungerer ikke til å sammenlikne våre barn med.

Jeg tror det er mange foreldre som er svært interessert i å bidra med sine barn til slik forskning. MIne barn er blant de uvaksinerte.

(PSST Vi er ikke alternative kvakksalvere med sær og new-age-preget holding til helse og biologisk kosthold. Helt "vanlige" foreldre, som bare ikke kjøper forsikringene om at vaksiner er uproblematiske og trygge.

Det er sikkert ellers kjedelig å høre at barna her er sunne, uten allergier og intoleranser av noe slag.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142432079-3000-uvaksinerte-i-norge-%C3%A5rlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan si det mildt at dette ikke er 100% nøyaktig. Dette tallet kommer av at man vet at vaksinedekningen ligger på rundt 95% i Norge, PER vaksine, og at antall fødte barn per år ligger på rundt 60 000. Det er imidlertid ingen holdepunkter for å si at det er de samme barna som ikke blir vaksinert for hver vaksine: altså noen barn kan ha fått én vaksine men ikke en annen. Det sier statistikken ingenting om. I tillegg er det slik at disse tallene (95%) regnes ut fra det man kaller fullvaksinering, altså: dersom man kun har fått én dose av en vaksine som gis i flere doser (f.eks. dtp, mmr) regnes man blant de 5% uvaksinerte.

Jeg skal ikke forsøke å anslå et tall her, men som du skjønner vil det reelle antallet helt uvaksinerte barn høyst sannsynlig være mye lavere enn 3000 per år.

Det er sikkert omtrent like kjedelig for dere å høre om vaksinerte barn som er helt friske og uten allergier (mitt eget inkludert), så jeg foreslår at vi dropper de meningsløse enkelthistoriene og konsentrerer oss om eksisterende forskning. Om du ikke har fulgt med på innleggene her inne, kan jeg vise deg en rekke studier som sammenligner vaksinerte og uvaksinerte barn (og grad av vaksinasjon) med tanke på sykdommer som allergi, astma, diabetes, krybbedød, infeksjonssykdommer etc.

Hvor mange av disse avstår fra bare en eller to vaksine? Hvor mange av disse kan ikke vaksineres pga f.eks allergier eller andre sykdomstilstander?

Det finnes riktinok en bitteliten gruppe mennesker med forskjellige typer virkelighetsforstyrrelser (sjekk vaksineaksjonen for eksempel) og en rekke skrullete alternativmedisin mennesker som sverger til urter, vann og astrologi istedetfor medisin vi vet virker, men denne gruppen er virkelig forsvinnende liten og må ses på som ett bittelite untak mot den generelle konsesus om vaksiner.

Det er i trådene her gjengitt en rekke studier på vaksinerte vs uvaksinerte og de viser alltid det samme resultatet; vaksinerte er like friske, eller friskere, enn de uvaksinerte.

"Vanlige" foreldre snakker ikke om seg selv i flertall, de avviser ikke et av våre fremste helsefremskritt (vaksiner) fordi de ikke "kjøper" (sic!) forskningsresultater, eksperttutalelser, statistikk, og de tar ikke irrasjonelle valg overfor sine barn som kan få fatale helsefølger for både egne barn og barn i samfunnet rundt.

Mange såkalte "vanlige" foreldre er faktisk interesserte i - og skulle gjerne vite mer om - hvor mange 100% uvaksinerte vi har her i landet. Slik helsestasjonenes kartlegger vaksinedekningen, skulle det være en smal sak å presentere antallet 100% uvaksinerte, dvs barn uten noen vaksinedose i kroppen. Og slippe å drive kvalitativ gjetning, slik ostepop prøver seg på.

Jeg stusser over hvorfor slike tall ikke foreligger offentlig. Med mediefokuset på vaksier de siste årene, er jeg slett ikke sikker på at de 100% uvaksinerte er så forsvinnends få som ostepop her hevder.

Men, ingen av oss vet altså helt sikkert - fordi slike lister ikke er lagt ut offentlig. Dessverre.

Nei, vet du hva. Jeg bedriver ikke kvalitativ gjetning - det er tallet 3000 som er ren gjetning, og det er det jeg forsøker å si noe om.

Såvidt jeg vet finnes det ikke noe register som holder styr på hvem som blir vaksinert og ikke på individnivå (det er altså en forskjell på å registrere at noen ikke tar én vaksine og å ha en systematisk oversikt over hvor mange vaksiner hver enkelt person får). Dersom et slikt register hadde eksistert, hadde det vel neppe blitt lagt ut "offentlig" slik du sier - det er personlige helseopplysninger som ikke har noe i offentligheten å gjøre.

Kjære deg. Rene tall har da ingenting med personlige helseopplysnnger å gjøre? Jeg tror nesten du har en egeninteresse av å IKKE vite om antall 100% uvaksinerte.

Å registrere disse er ikke kompliserte rutiner. Alle som er innom helsestasjonen får tilbudet om vaksinering og kan enkelt og greit registreres om de takker nei. Skulle bare mangle at dette er i alles interesse å kartlegge.

Annonse

Eh....hæ?

Det må gjerne lages et register over alle uvaksinerte i verden for min del. Men det virker altså ikke som du forstår at det er forskjell på følgende:

* å rapportere inn at noen ikke tar en vaksine

OG

* å lage et register over hver enkelt pasients vaksinehistorie

Sistnevnte fordrer altså informasjon om, ja, hver enkelt pasient. Førstnevnte gjør ikke det. Helseinformasjon er svært sensitivt og er underlagt streng regulering fra datatilsynet. Det er selvsagt ingenting i veien for å lage et slikt register, men det er nok en større operasjon enn du innbilder deg.

Du kan forøvrig spare deg for billig "kjære deg"-retorikk.

Dette var så visst problematisert utover sidelinjen, ostepop.

Å si nei 100% til vaksiner er ingen komplisert vaksinehistorie.

Jeg takker nei. Helsesatsjoenen registrerer "nei" til vaksinen. Ferdig.

Skulle ikke være mer sensitivt enn å registrere "ja" til vaksinen. Man offentilggjør ikke navn.

Og takker man "NEI" hver gang vaksinene tilbys, har vi dermed med å gjøre et 100% uvaksinert barn, som tallregistreres ved tilhørende helsestasjon.

Vi vil svært gjerne vite hvor mange 100% uvaksinerte det finnes i Norge. Utfra det dere hevder er vi en liten sær gjeng. Dette er nok lenger fra virkeligheten enn tilhengere tror.

mamma-x-3: "Vi vil svært gjerne vite hvor mange 100% uvaksinerte det finnes i Norge. Utfra det dere hevder er vi en liten sær gjeng. Dette er nok lenger fra virkeligheten enn tilhengere tror."

Eller omformulert slik: Du vet ikke hvor mange det er, og derfor mener du å ha grunnlag for å si at det er ganske mange? Hvor er logikken i det?

Annonse

• 4 uker senere...

I tillegg til de aspektene som MortenO har påpekt er en brorpart av de som er registert som uvaksinert i den norske statistikken innvandrere, ofte fra land i den 3. verden.

Asylsøkere, familiegjenforening osv.

Etter noen år er de fleste barna ajour.

Ikke korrekt. Mangelfull vaksinedekning og 100% uvaksinerte er ikke det samme. Gruppene er også forskjellige demografisk. Det er en stor andel som velger bort vaksinene 100%, helt bevisst. De er norske. Foreldrene har ofte høyskoleutdannelse og de har gjort et bevisst valg. 100%.

Disse er det vi vil trenger å se nærmere på. Helsesituasjonen generelt over lang tid. Sykdomshyppighet. Robusthet. Frekvens astma/allergier/intoleranser osv osv?

Gruppen 100% uvaksinerte er stadig flere. I noen fylker er andelen større enn andre. Vi vet at FHI har informasjon om antall uvaksinerte. At disse tallene ikke forekommer offentlig skaper et inntrykk av at 100% uvaksinerte ikke finnes i stor grad. Etter en prat med helsestasjonen i vår by fikk jeg vite at de opererte med et hundretall uvaksinerte. Mer info fikk jeg dessverre ikke direkte. Med det er nok tusentall på landsbasis til evt. forskning. Tar vi med Skandinavia under ett, er mulighetene gode for et riktig sammenlikniende bilde av to yttergrupper: 100% vaksinerte vs 100 uvaksinerte. Samme utgangspunkt, kultur, levekår etc.

Det handler om politisk og økonomisk vilje. Vi har allerede meldt oss interesserte i å bidra :-D

Gjest 30/12-10

Hva med sysvak???

"SYSVAK er et landsomfattende elektronisk vaksinasjonsregister som holder oversikt over vaksinasjonsstatus hos den enkelte og over vaksinasjonsdekningen i landet."

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,3792:1:0:0:::0:0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...