Gå til innhold

Skal ha langkjøring på fredag, må kjøre etter kart, hvordan i alle dager gjør man det da??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

glad jeg ikke tar lappen der! JEg hadde oppkjøring 4. oktober, og langkjøring noen uker før det og jeg måtte ikke lese kart og slikt heldigvis!

Jeg fikk beskjed om å følge enkelte skilt

når jeg hadde langkjøring så var vi to i bilen + sjåfør lærer. jeg og hu andre planla reiserute på forhånd og den som satt bak sa hvor den andre skulle kjøre:)

Veit, synes det høres helt grusomt ut, har ikke lest kart i hele mitt liv. Ikke har jeg kart heller! Forbered deg på kart sier kjørelærer.....javel, skal jeg gå av sted og kjøpe meg et kart da?? hallo litt gammeldags eller?!, alle har jo gps uansett. gruer meg skikkelig!

blæh

Annonse

Jeg kjørte opp i juli. Jeg og kjørelæreren min så på et kart før vi kjørte, og planla reiseruten sammen. Når vi kjørte trengte jeg ikke å finne frem selv - han sa f.eks. "Kjør inn mot Nordkjosbotn", så skulle jeg følge skiltene. Jeg syns det høres rart ut at du skal være nødt til å gjøre alt selv. Det er jo ikke en del av kjøreopplæringen å lese kart!

Jeg har nettopp tatt lappen. Jeg hadde to forskjellige timer jeg. En langkjøring (en hel dag) og så to kjøretimer kartkjøring.

Jeg fikk utdelt et kart og skulle planlegge en rute.

Jeg fikk vite start og mål og hvilke veier jeg skulle kjøre på.

Et typisk eksempel er at du skal kjøre til et sted hvor du kan ta mange forskjellige veier - så sier kjørelærer at du skal ta en spesiell vei.

Kjørelærer sier ikke noe under turen. Du skal finne veieen selv vha skilt.

Du får en gitt tid og kan planlegge om du vil ha en pause underveis.

min lærer kommer til å bli oppgitt og ikke hjelpe meg. Veit jeg kommer til å slite og gruer meg skikkelig.

Hadde jeg bare sluppet å styre emd det kartet! Skal kjøre ferge og greier....huff

Da jeg hadde langkjøring ble jeg utdelt kart og 4 steder vi skulle innom på veien.

Var egentlig bare å merke seg hvor man skulle innom først, som nr 2 osv. Det er som regel godt skiltet, men det kan jo være greit å legge nummerne på veien du skal kjøre i bakhodet.

Jeg storkoste meg på langkjøringen.

Lykke til :-))

Jeg måtte sette opp en reiserute etter kart. Skulle fra Østfold og ta en god rundtur i Oslo og kjøre om Lillestrøm hjem igjen.

Ethvert normalt menneske klarer det, og jeg vil anta det går veldig greit med deg også. Kjørelæreren er også der for å hjelpe deg :)

vi var 2 stk som kjørte sammen. Vi fikk beskjed av kjørelærer om hvir vi skulle og at vi måtte sette opp skiltene på en lapp og se på kartet omtrent hvor lang tid det skulle ta å kjøre før vi tok av ved.

Det var nå mest for å se på kartet skrive stikkorsform hvor vi skulle ta av.

Har ikke noe problem med å lese skilt, men jeg har ikke kjangs i havet til å lese noe på en lapp. Blir dårlig med en gang..

Så jeg måtte få han andre til å fortelle meg hvor vi skulle.

Som ejg sa til førerlæreren etter kjøringen at hadde jeg vært alene så hadde jeg jo stoppet opp og sjekket kartet, men skjønte ikke helt poenget med det når det var noen med meg som kunne fortelle meg det :)

Jeg ville jo komme meg fort hjem.

Man stryker ikke på langkøring om du skulle kjøre feil!

Annonse

Jo, det er faktisk en del av kjøreopplæringen å kjøre etter kart.

Dette er klippet fra læreplanen klasse B, trinn 4:

4.1.3 Planlegging og gjennomføring av kjøring i variert trafikkmiljø

Eleven skal arbeide med sin kjøremåte i variert trafikkmiljø ved å

a) planlegge kjøreruten og ved hjelp av kart eller annen rutebeskrivelse kunne beskrive,

forklare og begrunne ulike forhold de må forvente å møte og ta hensyn til i løpet av

kjøreturen.

B) kjøre selvstendig over lengre strekninger i et skiftende miljø som varierer i vegstandard

og mellom typisk landeveg, by- og tettstedsmiljø.

c) reflektere over og begrunne egne handlingsvalg i etterkant av en situasjon

Tema 4.1.3.a Planlegging av kjøringen

Hovedmomenter

Finne kjøreruta ved hjelp av kart eller kartbok

Kjørelengde, kjøretid, sted og hyppighet av pauser

Type veg, forventet standard, sikt- og føreforhold

Forventninger om ulike trafikkmiljø og trafikale utfordringer

Hvordan finne fram underveis

http://www.vegvesen.no/_attachment/61092/binary/13691

Hvorrdan dette blir gjennomført i praksis varierer litt fra skole til skole. Noen legger litt mer føringer for hvor turen skal gå, andre lar det være helt opp til elevene hvor de skal kjøre.

Hvis dette ikke blir fulgt opp i det hele tatt vil skolen ved ettersyn få pålegg om å endre opplegget så det følger læreplanen...

Hilsen kjørelærer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...