prøvende Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Jeg har starta på min første pergo kur i dag, så er jo selvfølgelig veldig spent på åssen dette vil gå mht bivirkninger, effekt ol. Hadde jo vært kjekt om det er andre her som er på kur, har vært, eller skal, som ville være med å danne en liten skravletråd:)
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Går ikke på pergo nå, men har hatt flere pergokurer tidligere. Første pergokur hadde jeg ingen effekt av. Nr 2 og 3 var i forbindelse med AIH (inseminering) og 4 kur tok jeg på egenhånd etter negativ IVF og resulterte i vår skjønne lille sønn som nå er 15 mnd Hadde ingen bivirkninger av medisinen. Lykke til med kuren din! Håper du lykkes
twentysomething Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 Hei, Jeg er også på første runde med pergo nå. Har ikke merket noe særlig til bivirkninger, synes det går overaskende greit! Krysser fingrene for oss
lykkeliten1 Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 Har fått henta ut pego. Skal begynne neste pp. som er i slutten av okt. Spennende å lese om hva dere mener og hvordan dere har der! Lykke til pergo-damer.
prøvende Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2010 moro at dere titter innom:) Twentysomething: Hvor mange dager har du tatt pergo nå? Jeg startet som sagt i dag, men merker nå ingen bivirkninger enda. Hvor lenge har dere prøvd å bli gravide da jenter? Og hvorfor går det litt ekstra tid før spira sitter? Vi har prøvd i 1 1/2 år aktivt nå, men skjønte alt i 2006 at det ikke var gjort med det første å bli gravid. Jeg har mild pcos, men har eggløsning av meg selv ( kanskje ikke alle sykluser?) men den er litt treg og trenger et dytt. mangler også litt østrogen som skal være med å lage hormonet som trekker til seg spermiene. Så da satser vi på suksess før jul:) Håper dere har en fin kveld!
prøvende Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. oktober 2010 moro at dere titter innom:) Twentysomething: Hvor mange dager har du tatt pergo nå? Jeg startet som sagt i dag, men merker nå ingen bivirkninger enda. Hvor lenge har dere prøvd å bli gravide da jenter? Og hvorfor går det litt ekstra tid før spira sitter? Vi har prøvd i 1 1/2 år aktivt nå, men skjønte alt i 2006 at det ikke var gjort med det første å bli gravid. Jeg har mild pcos, men har eggløsning av meg selv ( kanskje ikke alle sykluser?) men den er litt treg og trenger et dytt. mangler også litt østrogen som skal være med å lage hormonet som trekker til seg spermiene. Så da satser vi på suksess før jul:) Håper dere har en fin kveld!
twentysomething Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Hei Fikk positiv EL test i morges, på CD15 som er 9 dager etter siste pergotablett. Skikkelig gøy å se smilefjes på testen..hehe. Vi har prøvd i litt over 1,5 år så krysser fingrene for at vi lykkes denne gangen Lykke til til dere også!
Lillemy36 Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Heisann, hyggelig med en slik tråd:-) Jeg begynner på 1. pergokur i morgen på dag 3 i syklusen. Håper vi kan fortsette å skrive på denne tråden og utveksle erfaringer hele syklusen eller hva?? jeg håper ikke EL blir utsatt noe pga pergoen, for det har jeg ikke tid til da mannen skal på nattevaktsuke uka etter jeg normalt sett venter EL..... Begynte dere på dag 3 eller 5. ser nemlig at noen begynner på dag 5. Jeg har som regel 27 dagers sykluser og tror at det er derfor jeg begynner så tidlig. hvilken mg styrke tar dere da??
prøvende Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2010 Twentysomething: Så spennende da, vil tro det blir noen lange dager fram til _IKM nå ja:) Har du ikke hatt el ved tidligere sykluser? Skal du inn til gyn på ul for å se på eggene dine nå eller? Jeg skal nemlig det, 4 dager etter at jeg har tatt siste tabl, er ikke det vanlig? lillemy: Så fint du kommer inn hit du også, jeg synes det er moro å snakke med noen i samme bås som meg selv Jeg går på såkalt dobbeltkur, der jeg tar to tabl i fem dager. Jeg startet også på syklusdag 3, men hvorfor det er forskjell på når noen starter vet jeg ikke. jeg har jo ganske lang syklus til vanlig, så slik sett skulle en jo tro jeg skulle startet senere. Men mulig pergoen skal være med på å normalisere syklusen sikkert!? Får jeg eggløsning nå vil jo den sikker komme før enn den vanligvis ville gjort, da eggløsing kommer noen dager etter pillestopp. Lurer på om det faktisk går ann å dø av spenning jeg, synes dette er så utolig nervepirrende! Jeg vil jo så gjerne!! Men prøver å være innstillt på at mange trenger både to og tre kurer men at det da går bra, må ikke miste alt mot om det ikke går på første kur!
Lillemy36 Skrevet 14. oktober 2010 #10 Skrevet 14. oktober 2010 Hm, da er det en dobbelkur jeg og er satt på da.....2 tbl i fem dager. hvorfor det tro, når det er 1 kuren??? Så rart... Jeg har eggløsning hver mnd, i allefall hvis jeg skal jeg tro på eggløsningstest/fertillitetsmonitoren min... ingen pco/pcos, men Gyn trodde at eggløsninga trengte en ekstra push! Jeg er i det 35 året, så alderen har kanskje noe å si.... Tar du begge tbl om morningen da eller en om morning og en om kveld? Det sto det ikke noe om på lappen og ikke på arket inni pakken heller...
mimmi2 Skrevet 15. oktober 2010 #11 Skrevet 15. oktober 2010 Heisan Jeg er også på pergo kur. Fikk noen av bivirkningene ja Kvalme , svimmel, hetetokter Første kur her så e jeg er veldig spent men tør ikke å håpe for mye her, hehe Vi har prøvd i 10 mnd. Noen som vet når man kan teste etter endt pergo kur?
Lillemy36 Skrevet 15. oktober 2010 #12 Skrevet 15. oktober 2010 Sånn, da var de første to pillene svelget:-) Spennende dette her:-)
prøvende Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2010 Tror det bare er forskjellig praksis hos de ulike legene jeg. Min lege virker som alltid kjører på dobbel kur 1.gang- så en dobbel til og evnt en trippel som siste forsøk før hormonsprøyter. Er tydelig ulik oppfølig også, da min lege virker som er veldig flink til å følge opp. Skal ingen av dere på ul for å se om det er eggløsnin på tur etter pilleslutt??? Det skal jo jeg, og er veldig glad for det. Da vet man jo om det i det heletatt har hjulpet med en kur. Jeg spurte på apoteket, og man skulle ta begge tabl samtidig. Så jeg tar mine sammen med frokosten:) Virker som det er litt varierende når el kommer etter pilleslutt, leser om alt mellom 5- 10 dager. Så er nok kjekt å ha noen el tiester på lur ja:) Ikm blir vel som vanlig 14 dager etter el regner jeg med! Er sinnsykt trøtt og utmattet i dag, men om det har med hormonene å gjøre eller ikke er jo ikke godt å si. Kan jo bare være en dårlig dag, eller så tror jeg at kroppen og underbevisstheten min jobber mye mere med dette enn jeg later som, så bruker nok mye energi på det. Man tenker jo hele tiden at man ikke skal tenke på babygreier, men da har man jo tenkt på det alikevell håper så det går rette veien for oss nå jenter!
twentysomething Skrevet 16. oktober 2010 #14 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg er på enkel kur, dvs tok en tablett hver dag. Har EL av meg selv, så jeg har også fått pergo for å piffe opp litt. Gyn mente det er så lite bivirkninger ved pergo nå at det var forsvarlig å gi meg pergo selv om jeg har EL. Prøvende; Du er heldig som skal inn til UL etter pilleslutt! Min gyn ga meg ikke beskjed om det, men har lest at det er mange som gjør det. Det må jo være ganske betryggende å bli fulgt så godt opp Hadde EL i går og kan melde om sterkere EL smerter enn vanlig. Disse bole-eggene tar på...hehe Er også fryktelig trøtt for tiden, kan hende det er en bivirkning? Kommer til å bli laaange dager frem mot ikm, ja.. Men først skal vi stå på både i dag og i morgen Ha en strålende helg!
SmalaSussie Skrevet 16. oktober 2010 #15 Skrevet 16. oktober 2010 Ett spm til dere på pergokur, har apotekene der dere bor pergo inne? Er det slutt på leveringsstoppen?
prøvende Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter #16 Skrevet 16. oktober 2010 Hei igjen og god lørdag:) Åhh, jeg er sååååå trøtt!! Har vært det i går og i dag, så tror jeg skylder på pillene der. Pleier nå ikke være så trøtt til vanlig da. + litt hetetokter på kvelden, skjønner hva alle overgangsalderdamer på jobben snakker om nå ja hehe Pergo skal være på plass igjen hos alle apoteker nå blir det sagt, jeg fikk det nå i allefall på første apotek jeg var innom. Enda godt, for må virkelig ha vært fortvilende å måtte vente på dem!! Er veldig glad for at jeg blir fulgt så godt opp, får liksom enda mere trua på at dette skal gå bra da! I dag har jeg fått tankene over på noe annet en eggene mine ved å bake kringle og sjokoladekake som familien min skal komme å få i kveld! Tenkte å servere ost, kjeks og vin først. Har ikke tenkt å drikke jeg da, for er redd for å ødelegge noe med det. står jo ikke noe i pakkningsvedlegget om det, men det senker jo uansett fruktbarheten da så. Hva tror dere om alkohol i pergokur?? Ha en fin helg!
Lillemy36 Skrevet 16. oktober 2010 #17 Skrevet 16. oktober 2010 Jeg skal ta blodprøver på dag 21 og 23 for å måle div verdier av hormoner og slikt, så jeg blir jo oppfulgt jeg også på en måte selv om han ikke tar UL, men jeg har jo EL så det er vel ikke der problemet ligger. Synes det er litt rart at han ikke vil teste mannen sine svømmere, men han har spurt flere ganger om det blir samme far på dette barnet så kanskje han går ut i fra at han fungerer??? Mennene blir jo også eldre og det kan vel skje ting med forplantningssystemet til dem også med årene??? Ja, ja han vet vel best.... Ellers har jeg hodepine, kvalme og HUMØRSVINGNINGER..... temmelig lettantennelig i morrest....Huff!!!! Go helg da jenter:-)
prøvende Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter #18 Skrevet 17. oktober 2010 Nei da trenger du vel ingen ul du da, hvis du har fine egg ol til vanlig også Hvis mannen har gjort noen gravide tidligere ( har du barn i fra før??), så er det vel stor sjangs for at han kan gjøre det igjen. Men hos oss så fikk sambo testet seg i 2006, (og var bra), men legen sa nå at selv om det var tydelig at problemet lå hos meg, kunne han ikke gi meg kur mer enn et par ganger før vi fikk testet sambo igjen. Sædkvaliteten kan jo ofte være veldig synkende med alderen den også. Så har fått henvisning igjen til det, man satser på vi ikke trenger den!! Så kan jo hende det blir aktuelt hos dere også hvis det ikke skjer noe snart, men de har vel trua på at det bare er dette dyttet som skal til! I dag sov jeg til kl 12, og hadde det ikke vært for at jeg måtte så opp og tisse, hadde jeg vel ligget fortsatt er så trøtt, med litt hodepine. men nå er det siste dag med tabl her i gården. Håper dere nyter en fin høstsøndag!
prøvende Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter #19 Skrevet 17. oktober 2010 Nei da trenger du vel ingen ul du da, hvis du har fine egg ol til vanlig også Hvis mannen har gjort noen gravide tidligere ( har du barn i fra før??), så er det vel stor sjangs for at han kan gjøre det igjen. Men hos oss så fikk sambo testet seg i 2006, (og var bra), men legen sa nå at selv om det var tydelig at problemet lå hos meg, kunne han ikke gi meg kur mer enn et par ganger før vi fikk testet sambo igjen. Sædkvaliteten kan jo ofte være veldig synkende med alderen den også. Så har fått henvisning igjen til det, man satser på vi ikke trenger den!! Så kan jo hende det blir aktuelt hos dere også hvis det ikke skjer noe snart, men de har vel trua på at det bare er dette dyttet som skal til! I dag sov jeg til kl 12, og hadde det ikke vært for at jeg måtte så opp og tisse, hadde jeg vel ligget fortsatt er så trøtt, med litt hodepine. men nå er det siste dag med tabl her i gården. Håper dere nyter en fin høstsøndag!
prøvende Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter #20 Skrevet 17. oktober 2010 Nei da trenger du vel ingen ul du da, hvis du har fine egg ol til vanlig også Hvis mannen har gjort noen gravide tidligere ( har du barn i fra før??), så er det vel stor sjangs for at han kan gjøre det igjen. Men hos oss så fikk sambo testet seg i 2006, (og var bra), men legen sa nå at selv om det var tydelig at problemet lå hos meg, kunne han ikke gi meg kur mer enn et par ganger før vi fikk testet sambo igjen. Sædkvaliteten kan jo ofte være veldig synkende med alderen den også. Så har fått henvisning igjen til det, man satser på vi ikke trenger den!! Så kan jo hende det blir aktuelt hos dere også hvis det ikke skjer noe snart, men de har vel trua på at det bare er dette dyttet som skal til! I dag sov jeg til kl 12, og hadde det ikke vært for at jeg måtte så opp og tisse, hadde jeg vel ligget fortsatt er så trøtt, med litt hodepine. men nå er det siste dag med tabl her i gården. Håper dere nyter en fin høstsøndag!
prøvende Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter #21 Skrevet 17. oktober 2010 huff da, tror pcen min hengte seg opp litt her jeg. Sorry! Går det ikke ann å få slettet innlegg da tro??
Lillemy36 Skrevet 18. oktober 2010 #22 Skrevet 18. oktober 2010 Heisann, ja han er far til mine 2 andre barn også som er 9 og 14 år gamle:-) Jeg er nå på min 4 dag med Pergo, og synes bivirkningene er borte?? er kanskje litt mere varm enn til vanlig, men begynner å kjenne stikkninger på V side, forrige mnd hadde jeg EL på H side. Kjenner dere stikkninger så tidlig i kuren?? Håper jeg får testa tidlig nok med monitoren, den ber nok ikke om tester før på dag 10 sånn ca....
prøvende Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #23 Skrevet 18. oktober 2010 Så bra du har barn i fra før da, det er jo et godt utgangspunkt:) Også så koselig det blir med en liten baby i familien igjen nå da, får mye hjelp av de to andre da kan jeg tenke meg:) Jeg ser også for meg å få to litt tette også kanskje en attpå Jeg er fortsatt fryktelig trøtt og noe vondt i hodet. Har kjent litt stikkninger på v.side jeg også + at jeg kjennes så tung ut noen ganger i nedre del av magen, håper jo det er et tegn på at noe skjer der nede! I dag kom det litt slim (sorry detaljer) men som ikke var el-slim akkurat. Har el-tester liggende, så regner med jeg tar en i morgen bare for å sjekke om det er noe på tur selv om det egentlig er litt tidlig. Slik monitor har jeg desverre igjen peiling på hvordan fungerer, men du kan jo evnt kjøpe noen el tester hvis du begynner å tro noe er i gang da! har begynt å telle timer til ul nå (torsdag), tiden går så sakte når en venter så!!! Hvordan går det med deg "twentysomething"??
Lillemy36 Skrevet 18. oktober 2010 #24 Skrevet 18. oktober 2010 Ja det blir nok hjelp i alle fall fra minstejenta, hun er jo bare såååå opptatt av bebiser og greier, og kan ikke skjønne hvorfor ikke vi bare kan få en.... Har ikke innviet dem i planene ettersom det er hemmelig for alle at vi prøver på nytt.... og tenker på skuffelsen hvis det ikke skulle bli noe... I morgen er jeg heldigvis ferdig med kuren, men må egentlig si at det har gått overraskende bra mht bivirkninger og slikt.... litt i begynnelsen, men det ga seg egentlig etterhvert....eller....det henger vel igjen litt humørsvigninger (sint ja!!!), lettantennelig og utrolig utålmodig!!! Huff huff....
prøvende Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #25 Skrevet 19. oktober 2010 Vi er også litt på hemmelighetsfronten når det gjelder prøvingen. Siden jeg skjønte det kom til å bli vanskelig for oss å få det til, og at jeg er så redd for at det aldri skal gå/ eller gå galt, har vi valgt å ikke si det til noen. De eneste som vet det er min mor og søster, pluss ei god venninne. Flere kommer nok ikke til å få vite det før en jeg er 3 mnd på vei. Kommer nok til å få et litt tungt svangerskap, da jeg er livredd for abort og at noe skal gå galt med barnet. Tror jeg kommer til å gå å tenke på det konstant. Derfor er det greit å ha noen til å støtte og oppmuntre seg litt underveis:) Ja, må si jeg er veldig overrasket over hvor milde bivirkningene av pergoen var jeg også! Er nå trøtthet det eneste jeg må igjennom for å få til dette her, så skal jeg ikke klage!! Men er jo godt å tenke på hvis en må igjennom flere kurer da:) Blir liksom dobbel spennende dette her, for er jo like spent på dine vegene som meg selv. Det som er skummelt med BIM, man blir helt avhengig, for en lever seg så inn i dette. Egentlig burde en jo ikke sitte her i det hele tatt og lese om alle som sliter og ting som går galt. Men så kommer det heldigvis noen solskinnshistorier innimellom da:) Håper det står bra til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå