Gå til innhold

Når går det fra å bare slanke seg litt til, til å bli en spiseforstyrrelse?


Alva♂️♂️♂️♀️

Anbefalte innlegg

Jeg er 172,5 cm høy, og den typen som har timeglassfigur med brede skuldre og "stort" brystparti (blitt mindre det også nå ;-)) som nok trekker litt ekstra vekt. Jeg veide 79,5 kg i juni i år og bestemte meg for å gå ned i vekt ved hjelp av GR-prinsippet og trening/trim. Målet var 68 kg. Tenkte at da måtte jeg da se flott ut. Når jeg kom ned til 72 kg begynte jeg å bli bekymret. Joda, jeg var helt klart slankere, men hadde jo fortsatt massevis igjen. Ville jeg virkelig se så slank ut som jeg håpet ved 68 kg? Nå er jeg omtrent i mål med 68 kg. Har vært litt lite flink siste to ukene, og lagt og gynget rundt 68,3 til 69,4 kg, gått litt opp og ned innenfor det + at jeg akkurat har fått mensen og er litt oppblåst pga det, men nå er jeg omtrent ved 68,8 i dag. Regner med å gå ned 1 kg nærmeste uken bare pga væske i kroppen som skal ut. Bruker å rase ned 1-2 kg når mensen er over.

 

Poenget er at jeg slett ikke er fornøyd enda og har satt meg et nytt mål på 65 kg. Da har jeg en BMI på rundt 22 (?) og det må jo være passe, i hvertfall når jeg nå etterhvert har fått en del muskler pga treningen. Siden vektnedgangen går veldig trått nå i forhold til starten regner jeg med det vil ta ganske lang tid med disse 3-4 kiloene, men så blir jeg litt bekymret også. Tenk om jeg fortsatt ikke er fornøyd med 65 kg? Tenk om jeg da også bare vil ned litt til. Til f.eks 62 kg. 60? Forstår jo at det er akkurat slik en spiseforstyrrelse kan starte. At man skal ned bare litt til. Samtidig begynner jeg å bli møkk lei av å slanke meg. Lei av knekkebrød og nesten aldri kunne spise litt sjokolade og boller når jeg har lyst på det. Så ser liksom frem til å kunne stabilisere vekten på ca 65 kg ved å spise "riktig" i ukedagen, og så heller skeie ut i helgene, og selvsagt fortsette med treningen.

 

Dere som kan litt om dette. Tror dere jeg er i noen faresone? Jeg tror egentlig ikke det selv, men man vet jo aldri. Når bør det i så fall ringe en varselbjelle for meg? Skulle gjerne vært anonym her, men får heller satse på at hetserne fra Anonym ikke holder til her inne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du beveger deg nedover på 50-tallet og ikke er i stand til å innta mer mat når du trenger det, har du en spiseforstyrrelse. Slik det er nå ønsker du å spise sjokolade og boller, mens de som har anoreksi ser på slike ting som en styggedom.

 

Tradisjonelt regnes man som helslank når man veier 10 kg mindre enn cm over meter. I ditt tilfelle som er 172 cm, er det 62 kg. I mitt tilfelle 64 kg, det høres lite ut ja... Men det er ikke sykelig å ønske den vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar! Da skal jeg la være å bekymre meg :-) Er kommet ned på 67,3 kg nå, men det går tregt nå altså. Tror jeg er en av de som veier mer enn jeg ser ut som også, så 65 er kanskje passe likevel. Merker faktisk forskjell bare på det siste kiloet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye og hva trener du Alva? eg veier 79,5 kilo nå, og er 170 høy :) Du har vert FLINK! hvor lenge har du holdt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, suger til meg de komplimenter jeg kan :-)

 

I mai flyttet vi til ht vi bor nå, og da var jeg så utrent som et menneske kan bli. Jeg gikk ikke en gang turer og hadde en mage som så ut som en bolledeig, var skikkelig nedenfor og vantrivdes voldsomt med min egen kropp. Målte vel ca 86 cm rundt midjen og 107-108 cm rundt det tykkeste på magen, lårene husker jeg ikke nøyaktig, men tror det var 64-66 cm et sted. På denne tiden begynte jeg å gå en del turer og ta 100 sit-ups nesten hver dag, men uten de store resultatene. I overgangen juni/juli veide jeg da alts ca 79,5 kg og klarte endelig å nå det punktet av motivasjon at jeg klrte å skjerp meg med maten. Spiste ikke så ille usundt, men det skulle vise seg at mat jeg trodde ikke var så gale var proppfull av kcal, noe jeg lærte når jeg meldte meg gratis inn i GR sin vektklubb. F.eks vet jo alle at boller ikke er sundt, men at de inneholdt SÅ mye kcal for bare en bitte liten en var litt sjokk, eller at tortillalefser var så mye kcal i osv.

 

Når jeg begynte å spise regelmessig og fikk inn ca 1450 kcal pr dag + fortsatte med å gå lenger og lenger turer i raskere og raskere tempo (ca 1 time for dagen med vogn i snitt), samt sit-ups, så begnte vekten å gå nedover. Raskt i starten, gikk vel ned 1 kg i uken, så flatet det mer ut. Ut i august økte jeg på med trening, og kom inn i et eget styrkeprogram der jeg trener det meste av de store musklene i kroppen. Dette tar ca 30 minutter, og jeg gjennomfører det ca 3 dager i uken + sit-ups de fleste dagne i uken (ca 200 nå) Har faktisk fått ganske bra med muskler etterhvert, og magen er blitt flat! Joda, huden er litt slapp, jeg har tross alt født 4 store barn, men det er tusen millioner ganger bedre enn det var, og det synes på kroppen min at den begynner å bli trent nå. I tillegg til styrke forsøker jeg å gå litt turer fortsatt i raskt tempo og motbakker, dette blir gjort ca 2-3 dager i uken i alt fra 40-70 min. Så sykler jeg gjerne 30-40 min 1 dag i uken og danser zumba i 40 min i snitt 1 dag i uken. Jeg er ikke så god på kondisjonstrening, hater jogge, men burde få det til fordi jeg tror det ville hjelpe godt på. Så det blir altså en del trening, men mye mindre turer og sånt nå enn i sommer siden tiden er mye knappere nå.

 

Nå er det vel gått 4 mnd sden jeg startet, og den siste måneden har jeg ikke vært så veldig flink med maten og skeiet ut flere dager. Merker at det ikke er så viktig med de siste kiloene som det var i starten, så gjør ikke så me at det nå tar lenger tid. Er mer opptatt av å opprettholde resultatene og bli sterkere. Nå veier jeg i hvertfall 66,9 kg og er 72,5 cm om midjen og 87-88 cm om det tykkeste på magen, noe som vil si en vektredusjon på ca 12,5 kg (og da har jeg fått mye muskler underveis), krympet ca 14 cm om midjen og 20 cm om det tykkeste på magen. Det er jeg fornøyd med, og ganske stolt over! :-) Er utrolig deilig å endelig kunne lett smette inn i str 38 i klær, og ikke føle det som ubehagelig å gå med litt ettersittende plagg, eller at en ser gravid ut når man sitter.

 

Masse lykke til Gutten min <3, du klarer det vis du vil! Det jeg merket var at når jeg bare var kommet gdt i gang, så ble jg faktisk avhengig av mosjonen/treningen min, og da blir alt mye lettere også. Så holder du ut med 2-3 uker med trening, så skal du se at det blir lett å fortsette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å lese historien din! :) Du ser sikkert sjikkeligt fresh ut, å det håper eg at eg også kommer til å gjøre om noen mnd:):)

 

Lykke til videre du også:) å ja, eg vil! nå er det nok!! ;) eg meldte meg inn igår i noe livsstils greier i kommunen, så snart skal eg i samtale meg to som skal hjelpe meg med å nå måle mitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...