Gå til innhold

Hvor lenge planlegger dere å amme?

Anbefalte innlegg

Hvis babyen ønsker mm? Jeg hadde planer om å amme leeeeenge, men jeg merker at jeg er litt lei nå. Babyen har ikke begynt på fast føde engang. Men jeg savner å kunne dra noen timer på shopping alene, kanskje dra ut med venner og sånn uten å planlegge det i evigheter på forhånd. Jeg sliter nemlig med å få til pumpa. Jeg skal kjøpe ny pumpe nå, men likevel..

Er vel litt sliten om dagen...

Fortsetter under...

Jeg planla å amme til 2 år, men måtte stoppe ved 18 mnd på grunn av innleggelse i helseinstitusjon.

Ikke gi opp for tidlig! Jeg tenker man kanskje føler seg litt "fanget", særlig i starten.

Det er ikke noe krise å ta seg en pause fra babyen selv om du ikke får til pumpingen. Det er bare å gi litt mme akkurat da. Finnes sånne kjekke kartonger ferdigblandet som barnevakten kan bruke. Anbefaler bruk av treg smokk så ikke det blir en "lettere" måte å få mat på.

Tror det er vanlig å få en periode der amminga føles litt klaustrofobisk, for å si det slik... Det kan hende at det forandrer seg når babyen begynner med litt fast føde, slik at det ikke bare er pupp som gjelder. Da kan du faktisk være noen timer borte fra babyen uten at det går ut over melkeprod. Dersom det er vanskelig å pumpe kan du også prøve oksitosin-nesespray for å lette utdrivinga. Høres ut som du kan trenge å få "lufte deg " litt!

Jeg planlegger å amme til godt over året. er litt spent på hvordan det blir når tennene kommer... Men det tar vi som det kommer

Gi mme dersom du vil ut og ikke får pumpet først, du. Strengt tatt er vel alternativet til å ikke amme å gi kun mme i stedet, så da er det jo ikke noe nederlag å gi mme til et og annet måltid når det passer best sånn og spesielt dersom det er det som skal til for at du skal amme leeeeeenge :) (Dersom du begynte å lure på om det var et nederlag, da.)

Men prøv å ikke gi MME for å "fylle på" fordi ungen vil ha mat ofte, da ender du bare med å produsere mindre og mindre melk i forhold til det ungen trenger fordi den aldri får stimulert melkeproduksjonen din ved å øke etterspørselen. Sett deg heller til på sofaen med tv og pc og snop og god mat og full oppvartning et par dager og la ungen få die "hele tiden", så kan det hende du får økt produksjonen såpass at du kan få litt ekstra tid mellom ammingene. Pass også på å amme lenge nok hver gang, slik at ungen får ut aaaaaall melka, spesielt den feite på slutten.

Hadde planer om å amme til han var et år.

Nå nærmer han seg 9 mnd og det blir mindre og mindre.

Spiser mye mat og det hender vi gir flaske innimellom for at jeg skal kunne finne på noe på kveldstid..

Føler det er mest for kosen sin skyld nå..

Begynner snart å jobbe og da tror jeg nok det går over av seg selv..

Litt vemodig er det..

• 2 uker senere...

Annonse

Til hun mister intressen?

Må nesten se det litt an, men iallefall 2- 2,5 år, om hun vil.

Pumpe har jeg aldri likt, det blir så mye søl og styr. Skal jeg være borte om kvelden så lager jeg klar en stor flaske med velling som pappaen/barnevakten kan gi, og skal jeg være borte på dagen så spiser hun vanlig mat.

Hun en 11 mnd, og inne i en 'mamma'-periode, som bla innebærer at hun helst vil ha bare melk. Greit nok det, regner med det går over av seg selv, og tenker når det blir slitsomt at 'this to shall pass'.

Husk at når babyen begynnermed fast føde så blir du mye 'friere', og trenger ikke å amme like ofte om du ikke vil. Så da føles det gjerne ikke like overveldende.

Om du sliter med spreng når du er borte fra babyen, så er det bare å ta en tur på toalettet å håndmelke litt i vasken ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...