Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 mnd, som alltid har sovet godt både på dagen og natten! Men nå den siste uken har jeg begynt å merka at han gjerne vil være mer våken iløpet av dagen. Dette er selvsagt bare gøy for meg, men enda et lite problem for ham. Han blir nemmlig kjempe trøtt etter en time våken å sovner som en stein. Der han før sov 2-4 timer hver gang, sover han nå 30 min.

Så nå lurer jeg på å prøve å innføre litt rutiner på det slik at både våken og soveperiodene blir litt ferre men heller lengre iløpet av en dag. Tror dere det vil hjelpe om jeg greier å dra det ut til 1.5 time våkentid?

Har deres babyer rutiner på soving?

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg legger alltid sønnen vår når han er trett. Det er ikke godt for de små å bli overtrette, de sover ikke noe bedre av den grunn. Mener jeg da..

Jeg opplevde i en periode når han var ca 3 mnd at han sov en time, var våken en time, sov en time osv. hele dagen. Nå har han 3 lurer hver dag, på 1-2 timer. Han legger seg alltid 1 time etter at han har våknet om morgenen, men han holder ut i ca 2 timer mellom de to neste lurene og frem til han legger seg om kvelden. Han er 4 mnd.

Skrevet

Takk for svar! Da fortsetter jeg bare som før å legger ham når han ønsker det selv! Vi har heldigvis fått gode rutiner og fast legging på kvelden, så det er jo ikkje noen krise om dagene er litt uforutsigbare!

Skrevet

Her soves det nå bare 30 min, uansett om han er våken en time eller 2,5 før han sovner. Grr :-) 3,5 mnd.

Skrevet

Hei jenter!

Jeg har også en sønn som plutselig gikk fra å sove 1-3 timer i slengen, til å våkne etter 30 minutter. Har googlet dette og funnet ut at det er fordi at mellom 30 og 45 min endrer søvnmønsteret seg, de går fra lett til dyp søvn. Mange små barn klarer ikke denne overgangen og våkner da etter 30 min i stedet for å gå inn i dyp søvn.

Jeg spurte her inne for en stund siden om noen hadde lignende problemer og event tips til hvordan man kan forlenge søvnen igjen og da er det egentlig bare et tips som har kommet og det er at man må stå klar veg senga/vogna/vugga litt før han pleier å våkne og være klar til å rugge på han så han kanskje klarer å finne søvnen igjen. Jeg har prøvd dette, og fått det til noen ganger. Kan ta lang tid, altså rugge lenge før han sovner igjen, men da kan han sove leeeenge etter det. Det var noen som sa at de etterhvert da lærte seg å komme over den knæika og falle i dyp søvn av seg selv igjen. Noen ganger sover gutten min opp mot 1-1 1/5 time igjen, men ikke alltid altså.

Men håper dette kan forklare problemet litt, og kanskje hjelpe dere til å få lengere søvnperioder igjen!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...