Gjest Skrevet 13. oktober 2010 #1 Skrevet 13. oktober 2010 Sønnen min er 4 mnd neste uke og vi har blitt anbefalt at helsesøster å begynne med smaksprøver på grøt, har skjønt at det kan ta litt tid før de får i seg grøten... Vi gjorde første forsøk med grøt i går. Det synes han var kjemperare greier og det var grøt OVERALT, bortsett fra i munnen hans. Tror kanskje han fikk i seg en halv skje totalt. Hvor lang tid tok det hos dere før de små spiste grøten? Jeg har også lurt litt på om jeg kanskje burde startet med å lage velling istedet nå i starten så han kan venne seg til smaken. Hva tror dere? Og hvor mye grøtpulver skal jeg ha i melken for at det skal bli en passelig tykk velling?
megoglille Skrevet 13. oktober 2010 #2 Skrevet 13. oktober 2010 Heisann, Vi startet med grøt like før han ble 5 mndr. Startet med mm som jeg blandet litt grøtpulver i, til en tynn velling. Dagen etter fikk han skikkelig diaré som vedvarte i mange dager, så da sluttet vi med grøt for å se om det var derfor. Startet på nytt etter noen dager, men det ble ikke bedre. Fikk anbefalt av helsesøster å prøve nytt merke (vi brukte risgrøt fra Nestlé først). Byttet til Hipp sin risgrøt med banan og aprikos og det går fint. Det ble derfor en litt kronglete tilvenning her hos oss, men nå er han 5 1/2 mnd og spiser ca en halv porsjon til kvelds. Jeg har hatt gradvis tykkere konsistens på grøten, så nå etter ca 3 uker er vi oppe i vanlig konsistens. Hvor mye grøtpulver du skal ha i er avhengig av grøttype. I Hipp sin er det 6 ss pulver i 1 1/4 dl vann.. Når det gjelder gaping og spising så er det litt varierende hvor lett det er å få det i han. Han er som regel flink til å gape, men det hender at vi må distrahere han og tulle litt for å få den i han. Vi må gi kveldsgrøten senest kl 18, eller så er han for trøtt og da blir det bare tull. Lykke til!! :-)
megoglille Skrevet 13. oktober 2010 #3 Skrevet 13. oktober 2010 Eh, ser nå at du spør jo om mendge pulver i mm, ikke i vanlig grøt. Beklager, var litt kjapp. Tror jeg hadde bare 3-4 ts i starten, men da hadde jeg ikke klart å pumpe så mye mm, bare ca 30 ml (han spiste jo hele tiden..) Tror det er bare å se det ann på vellingen, at den er litt tykkere enn bare melk liksom, også øke gradvis. :-)
junigutt2010venterjulibarn2011 Skrevet 13. oktober 2010 #4 Skrevet 13. oktober 2010 En uke tok det her. Først ville han ikke ha grøt så vi prøvde grønnsaksmos og det spiste han med en gang. Etter et par dager med noen skjeer med det prøvde vi grøt igjen, veldig tynn og da spiste han det også. Fikk bare noen skjeer 2-3 dager og nå spiser han er hel posjon grøt til kvelds:) Men han er forsatt våken ved to, tre tiden på natten for å få flaske.. Vi bruker nestle havregrøt, også får han et par skjeer med mos på dagen.
Gjest Skrevet 13. oktober 2010 #5 Skrevet 13. oktober 2010 Flott! Tusen takk for svar, vi får bare fortsette å prøve, tror kanskje den jeg lagde i går kunne vært myyye tynnere. Kanskje grønnsaksmos på dagen kunne vært lurt også ja... Kjøper du den ferdig eller lager du selv? Og i såfall hva lager du den av?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå