Gå til innhold

Hvorfor får ikke jeg fyr på peisen????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her å irriterer meg grønn over at jeg ikke får fyr i peisen. (typ aldri) og vi har hatt peis de siste 4-5 årene. Har gått "kurs" hos både sambo og pappa!!!

Argh, regner ute, er iskaldt her og tenk hvor koselig jeg kune hatt det nå da, med kaffe, peisvarme og avisa????

hylk hylk

Noen med tips??? please save my day

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du avis eller briketter for å fyre opp?

Har du tørr fjorårsved?

Nok trekk i huset?

Skrevet

sett inn den tynneste veden du har, og bruk tennbrikketter. La døra stå på gløtt (Om du har ovnsdør) eller blås forsiktig ned mot rota på ilden.

Eller: Idiotopptenninga! Sett den tynneste veden du har inn i peisen formet som et telt med litt mellomrom mellom veden. Ta en dorull, hams opp papiret og stapp det i mellom 2 av kubbene. Fyr opp, blås, og bli varm. Ikke miljøvennlig akkurat, men det tar du sikkert igjen på noe annet i dag!

Skrevet

Hvis du følger tips du har fått fra "erfarne fyrere" så er nok trekken problemet. Åpne et vindu og prøv på nytt. :-)

Skrevet

Åpner veranda døra. Stemmer det sa jo pappa at var lurt.

Jeg har ikke briketter, så prøver med bark og avispapir. Er kun avispapiret som brenner.. baaaah

Skrevet

Veden er 3 år og har vært oppbevart inne.

Bruker avis.

Glemte det med trekken, så har åpnet disse greiene i ovnen nå, og satt verandadøra på gløtt. Har tatt ut alt og lagt inn på nytt. fyrt opp og venter i spenning!

Skrevet

Da har du for stor avstand mellom veden og avisen...

Her kommer et idiotsikkert tips...

Ta en avisside, rull fra ene enden og lag en "kikkert", brett på midten og sett inntil veggen i peisen. Lag 5-6 stk. Sett tynn ved med barken mot ildstedet, fyr opp papirrullene nederst.

Har du sugerør?

Blås forsiktig på flammen/avisen.

Etter hvert som flammen blir større legger du på bark, småkvist men pass på så du ikke kveler flammen...

Vi er her mens du prøver:o)

Skrevet

Sånn da har jeg kikkerter både bak og mellom veden, hadde veldig lite oppfyringsved igjen nå. Så skal ned i kjelleren å hente mere. Men hadde noen barkbiter og tynn ved som jeg la foran kikkertene. (eller støttet opp mot dem)

Brenner iallefall som f der inne nå, men er fremdeles usikker på om det er avispapiret eller om det har tatt fyr i tillegg.

Det er forresten kanskje ikke peis vi har, men sånn svart ting med to glassdører..... Er 4 sånne ting man kan vri på for å justerer trekk, og de står helt åpne nå....

Skrevet

Sånn svart ting med to glassdører?? hahaha

Men det er bare ett ildsted?

Trekken må stå helt åpen alle steder (så flink du er!) og etter 20-25 minutter kan du regulere trekken....

Kikkert er smart:o)

Skrevet

ildsteder som ikke har vært brukt på lenge kan være tungfyrte - ved å brenne litt avispapir først så pipa blir varm, kan det gå greiere.

Frem til de er skikkelig fyr (når du etterpå har tent opp), lar du dørene stå litt på gløtt.

Ellers så er det slik som andre sa her - trekk er viktig!

Skrevet

Å å å å Å å å å Jeg tror fader meg det brenner inni der.... La på en litt tykkere kubbe nå...... Har drukket opp all kaffen, da men ....

hoooohooo

Skrevet

Så da var det ikke så vanskelig allikevel...

Lag deg en ny kaffe og husk tipsene til neste gang:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...