Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man begynne å ta sit-ups, trene med rockering ol etter fødsel? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies jo 6 uker.. Men det er lurt å begynne med bekkenøvelser dersom man vil ha bort magen. Er ikke så veldig mye vits å starte rett på situps dersom musklene inne i magen (kjernen) ikke er klar enda. Skjønte du hva jeg mente?:)

Og bekkenøvelser vil jeg tro du kan starte med ganske raskt etter fødsel. Bare litt vanskelig å kjenne om man trener riktig...

Skrevet

sit ups som trener de rette bukmusklene stod det i min folder fra sykehuset at man skulle vente ca 12 uker med. Dette for å la musklene trekke seg helt tilbake og unngå "glipe" mellom musklene. Og det vil vi vel ikke ha?

Skrevet

Dette med å vente med sit-ups er ikke fordi man får en glippe mellom musklene, det er fordi man har en ganske stor glippe der etter å ha gått gravid. Begynner man med sit-ups eller andre øvelser som overbelaster muskulaturen der for tidlig risikerer man brokk (tarmen skyves ut mellom musklene, må stort sett opereres) og /det/ er det ingen som vil ha.

Hvorfor vil du bare trene mageområdet? Start heller med lett trening av hele kroppen etter at bekkenbunnen din har blitt sterk nok til at du rett og slett ikke tisser på deg av trening. Vent gjerne til etter seksukers-kontrollen om du vil vite medisinsk at alt er ok. Starter du før bekkenbunnen er sterk nok er det også en meget reell sjanse for livmorsfremfall. Det vil du heller ikke ha.

Men tommelfingerregel: Start bekkenbunnstrening på sykehuset. Trill turer, hold deg oppreist, bruk kroppen. Etter seks uker start med forsiktig trening og jobb deg videre når du kjenner kroppen gir klarsignal - dette vil variere fra person til person og er vanskelig å gi noen tall på.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...