Gå til innhold

2 livmødre

Karianne1985

Anbefalte innlegg

Jeg har to fungerende livmødre, og har fått beskjed av gynekologen om at jeg vil ha problemer med å kunne bære frem barn. Han har anbefalt meg å kløyve livmoren, men jeg synes det høres skummelt ut. Tidligere har jeg hatt en del spontan-aborter, men disse har oppstått veldig tidlig i svangerskapet (uke 4-5). Nå har jeg blitt gravid igjen, og lurer på om det er noen der ute med samme problem som meg? Nå er jeg i uke 6, og legene er positive... men jeg er livredd:(

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei Karianne!

Har du to livmødre, eller har du kun en skillevegg, hjerteformet livmor?

Jeg er selv født med to stk livmorer.

De er helt delt, så jeg har også to livmorhalser.

Dette ble oppdaget etter en operasjon i Desember.

Siden de da trodde den kun var hjerteformet, måtte jeg vente på MR før jeg fikk vite dette sikkert.

Ble gravid mnd før MR, og fikk vite på ul at fosteret var festet bra, altså ikke i skilleveggen de trodde jeg hadde.. men at ting var litt usikkert likevel, men skulle bli godt fulgt opp.

Mistet desverre i MA i Uke 8 i Mars.

Fikk MR etter dette, og de oppdaget av livmoren min var helt delt.

Aborten var ikke pga dette!

Min venstre livmor, er en del mindre enn høyre og de anbefalte meg ikke å fjerne denne. Siden de ikke trodde jeg ville kunne bli gravid på denne siden, og at det ikke er vits å styre fro mye nedi der, spesielt fordi jeg også har endometriose ..

Nå er jeg gravid igjen, også på høyre side som sist og alt er veldig bra:)

Har større risiko for å miste, grunnet det kan bli plassmangel, livmorhalsen kan åpne seg for tidlig og det er større sjangse for tidlig fødsel, mulig keisersnitt ..

Men jeg er i Uke 14, og livmoren vokser normalt.

Blir nøye fulgt opp på Ullevål, og skal ha kontroller hver uke fra Uke 24.

Men de sier det ser bra ut, og må bare vente å se hvordan livmora utvider seg og om babyen har nok plass etterhvert, og om det er plass til at den snur seg ..

Jeg har vært veldig skeptisk, og bekymret hver dag, uke hele denne graviditeten. Redd for å miste igjen, og redd for at det skal bli trangt.

Men når jeg har kommet så langt som nå, så har jeg klart å roe meg å gleder meg virkelig til å antakelig få en liten baby i armene i Mai:)

Vet du at du har mistet pga livmoren din?

Antakelig har du hjerteformet, og babyen festet seg i skilleveggen eller?

Legen anbeaflte meg å fjerne skilleveggen i livmoren, hvis den var hjerteformet .Noe jeg nok ganske sikkert ville ha gjort også.

Ønsker deg masse lykke til. Vet det er lett å si at du burde slappe av , og prøve tenke positivt .. men det er viktig for deg og den lille i magen :) Håper dette går veien :)

Trøsteklem*

• 2 uker senere...

Hei:)

Tusen takk for svaret:) Jeg hadde gitt opp håpet om at det fantes noen der ute med samme diagnose (uff... hørtes ut som om jeg unner deg disse problemene, ikke misforstå).

Jo, jeg har "to komplette sett", som min meget fascinerte gynekolog sier. Den venstre livmoren er (som din) litt mindre, og jeg er heldigvis gravid i den høyre denne gangen.

Jeg vet rett og slett ikke hva som gikk galt de andre gangene, da jeg aldri kom meg til UL før jeg begynte å blø. Legen anbefalte å fjerne den venstre livmoren etter siste abort, men jeg liker ikke tanken på en slik operasjon.

Jeg har nå vært på ultralyd, og legene er positive så langt... men jeg er jo bare 10+3, så det er fortsatt lang vei å gå. Jeg bor i en liten by, og sykehuset her har ikke kompetanse til å følge meg opp... blir derfor stressende å forholde seg til spesialister langt unna. Dette bekymrer meg veldig...

Jeg håper dette går veien... for jeg vil det så inderlig:)

Krysser fingrene for at din livmor også gir god plass til vidunderet. Og håper vi begge triller barnevogner til sommeren ;)

• 4 uker senere...

Hei igjen :)

Hvordan går det med deg og den lille?

Krysser fingre, og ønsker deg masse lykke til :)

Selv er jeg inne i uke 19 nå, åhh.. herlig å si det:)

Å alt ser bra ut.

Den lille har godt med plass.. Så håper dette går veien, og at den lille vil være i magen min og ha god plass frem til termin :)

Klem

Hei

Det går veldig bra med den lille, er nå i uke 15:)

Legene er litt bekymret for skilleveggen mellom livmødrene... (de mener den kan rakne når babyen vokser) og vil kanskje operere den bort. Jeg liker absolutt ikke tanken på operasjon nå:(

Håper jeg kan få en "second opinion" på rikshospitalet, der de faktisk har hatt inne jenter med samme deformasjon... de har ikke sett det før i Kristiansand. Føler meg egentlig litt som en prøvekanin... Tror jeg må sjekke ut hvilke rettigheter jeg har...

Så utrolig deilig å høre at du har kommet så langt:) Var redd du hadde mistet siden du ikke hadde vært her inne på en stund... *puh*

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...