Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #1 Skrevet 12. oktober 2010 Har en hund med sår som er betent, han går på antibiotika. Vi fikk beskjed om at han ikke skulle ha noe over såret eller gå med krave...men han klør og slikker seg på området så det blir ikke bedre. 5. dagen på antibiotika som skal tas i 10 dager og ingen bedring. Burde vi ta turen til dylegen i morgen eller vente et par dager til?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #2 Skrevet 12. oktober 2010 Hvor er såret? Ville kanskje tatt en telefon til dyrelegen i morgen og bare spørre.
PrinsesseHengepupp Skrevet 12. oktober 2010 #3 Skrevet 12. oktober 2010 Nå er ikke jeg dyrlege, men en forholdsvis erfaren hundeeier. Hunder har i utgangspunktet "snilt" spytt som virker til en viss grad desinfiserende på feks sår. Problemet er bare at de fleste hunder henger seg veldig opp i selve slikkinga, og dermed gjør de gjerne såret bare mer sårt av å slikke. Og da sitter man gjerne igjen med en hund som slikker sårene værre enn de var. Derfor er det rart dere ikke fikk beskjed om å bruke krage. Her i huset kommer kragen på så snart det er antydning til sår/kutt for å la det få tid til å gro i fred. Om du har krage: ta den på, om ikke, få kjøpt en i morgen. Og smør gjerne med en fucidin-salve når kragen er kommet på, som erstatning for det desinfiserende spyttet. God bedring til pelsen =)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 Såret er i halsen, så dyrlegen mente kraven ville gjøre vondt verre. Det er såpass langt nede på halsen at han klarer å slikke på det.
PrinsesseHengepupp Skrevet 12. oktober 2010 #5 Skrevet 12. oktober 2010 Okei, da forstår jeg. Da vil jeg faktisk være så drastisk (og jeg er ingen tilhenger av slikt) som å foreslå munnkurv til såret har kommet seg litt. Det er gjerne ubehagelig for hunden, men hindrer slikking. Om du velger å prøve: ha den på så lenge hunden er ubevoktet og om natta, og følg med godt så hunden ikke får slikket når munnkurven er av. Om du har krave i hus kan du jo prøve om den vil gnage, siden såret er såpass langt nede på halsen. Kan hende det går.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #6 Skrevet 12. oktober 2010 Det går kanskje an å bruke et beltesystem rundt brystkassen og montere en liten boks som dekker såret? Noe slikt må du nesten prøve på.
Ayka 09+13+14 Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Hva med å prøve en sånn "skomgummikrave" - hvis du skjønner hva jeg mener ;p Den skal iallefall ikke gnage/irritere like mye som en plastikkrave.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2010 #8 Skrevet 13. oktober 2010 Hunden må IKKE slikke på såret. Ellers vil det aldri gro, og bare fortsette å være betent... Bruk body, skjerf. Noe løst som dekker så hunden ikke kommer til. Når såret sitter så langt nede høres det rart ut at krage skal være et problem... Munnkurv er også en god ide Kanskje du må ha ett par dager ekstra med antibiotika. Det kan dyrlegen din vurdere på kontroll. Du trenger ikke bruke salve på når hunden tar tabletter. Hilsen dyrlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå