Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvillingjenter på 7 måneder. Har fullammet dem dersom jeg ser bort fra noe kosttilskudd for prematuret som jeg ble pålagt av sykehuset å gi dem frem til de var mellom 3-5 kilo. Jeg sluttet da de var 4 kilo, og etter det har de kun fått pupp. Begynte å introdusere dem til fast føde da de var nærmere 5 måneder (de var premature og helsestasjonen mente at jeg ikke burde begynne før). Jeg har forsøkt å gi vann eller meget utspedd fruktjuice (uten sukker eller tilsetningsstoffer) innimellom, men med veldig lite hell. Jeg har prøvd x-antall ulike typer flasker, tutekopper o.l. Men de har ikke vært interessert. Faktisk så liker syntes de at Imsdal-barneflasken er morsomst, men de får jo ikke akkurat i seg så mye at det egentlig er noe å snakke om. Men så lenge de har drukket "som normalt" fra puppen har jeg ikke bekymret meg. Men nå spiser de godt med mat. De får grøt morgen & kveld. De deler en porsjon (en dl vann) som er tilsatt en banan og/eller masse hjemmelaget fruktmos. Ikke godt å si hvor mye "vått" det blir tilsammen. De spiser også godt med middag. Innimellom det får de smake på det jeg eventuelt måtte spise, for de er veldig opptatt av mat og syntes det er ekstremt spennende. Men nå vil de altså ikke ha pupp. Jeg pumper for harde livet og prøver å gi MM fra flaske/koppp osv, men jeg er fornøyd om jeg får i dem 150 ml på deling to til tre ganger om dagen. Utover dette drikker de en slurk her og en slurk der med vekselvist vann/utspedd fruktjuice.

Jeg tok dette opp som et problem sist jeg var der (for et par dager siden), men jeg ser jo at jentene ikke er dehydrerte. De sliter derimot periodevis litt med avføringen, og det tror jeg skyldes for lite væsketilførsel. Men begge er fornøyd og glad...viser med andre ord ikke til at de får for lite av noe som helst. Legen på helsestasjonen mente at jeg ikke ikke trengte å bekymre meg, men vi har langt i fra 6 våte bleier for dagen slik som jeg fikk beskjed om at de skulle ha da jeg var på sykehuset rett etter fødsel. Uansett så skulle jeg sett at de drakk mer...

Jeg har masse melk, og skulle sett at de drakk litt av den. Dersom de ikke vil ha mer MM, så hadde jeg sett at de drakk annen drikke ved siden av....Faktisk så drikker de mest om natten. Jeg vekker dem og lurer i dem drikke når de sover.

Andre som har/har hatt samme problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på litt over 6 måneder drikker heller ikke noe særlig om dagen. Han drikker av og til litt MME om morgnene, og kanske litt om kvelden, men selden mer enn 150 ml til dagen Han får litt vann til maten, men det er neppe mer enn 30 ml. Han elsker å drikke av vanlig glass, så eg pleier å ta av tutten på flasken når han ikke vil drikke av den, og da få rhan i seg litt, og blir våt over hele seg :o)

Helsesøster sa at det ikke va rnoe å bekymre seg for, det er jo endel vann i grøt, middagsgass og fruktmos også. Men nå spiser vår pjokk MYE i løpet av en dag da...

Skrevet

Tusen takk, for godt svar. Kjenner at jeg ble litt roligere nå. Jeg tror jentene mine spiser ganske mye. Har en venninne som har en som snart fyller året, og hun sier at jentene mine spiser mer enn sønnen hennes gjør. Syntes det er litt trist at vi har kommet til det stadiet da de ikke lengre vil ha pupp jeg da... Hadde sett for meg at vi kom til å amme frem til de var ett år, men sånn som det ser ut nå så er det snart slutt. Ammestundene har jo stort sett vært den tiden på døgnet der jeg føler at jeg har fått litt "one on one" tid med hver av dem. Ser jo at dersom de er lei seg, har slått seg eller lignende så søker de puppen, men det er jo ikke så ofte og de holder heller ikke på så lenge av gangen. Minstejenta har alltid vært litt "småspist", men hun vokser som hun skal og er sunn og frisk så det har aldri vært noen bekymring fra leger/helsesøster. Men pga "kiss-kidd" så har hun hatt vanskeligheter med å falle til ro ved puppen. Men den største av dem har alltid spist grådig, og nå vil heller ikke hun. Så det føles litt "skummelt". Men de spiser godt til alle måltider, og så smaker de litt på "mammamat" mellom måltidene. Så de får nok i seg mer væske enn jeg kanskje "registrerer". Kanskje jeg skal senke skuldrene og heller prøve å slappe av i det faktum at de blir større og dermed får andre behov.

Skrevet

Jeg synes det virker som jentene dine er helt normale. :-)

Snuppa mi hadde det slik en periode (får mme) da hun var ca 5mnd, og jeg fikk små panikk! Men hun er glad og sprudlende. Som du skriver, ble også snuppa mi hard i magen. Jeg gir derfor sviskemos til kveldsgrøten.

Jenta mi spiser

160ml mme + 1 brødskive ca kl 7.30

1-2 brødskiver + 100ml mme ca kl 11.30

hjemmelagd middag + 100ml mme ca kl 16

1 posjon grøt med sviskemos + 100ml mme ca kl 19.

Snuppa mi vil heller ikke ha vann. Jeg gir meget svak sitron/lime saft midt på dagen.

Som regel er avføringen helt fin, men de periodene hun er litt hard så gir jeg 2ml laktulose et par dager.

Jeg ville ikke vekket de på natta. Sov og sov godt. Både du og jentene. De regulerer dette selv. Mange barn slutter selv med puppen i den alderen eller bare tar en pause. De er jo såpass store at det er helt naturlig å begynne med en nedtrapping.

Husk at flaskesmukken skal ganske langt inn i munnen på barnet. Helt bak dit hvor ganen begynner å bli myk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...