Gå til innhold

Ved heving av leieavtale, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg skal heve leieavtalen med de som bor hos meg pga gjentatte mislighold. De er selvsagt ansvarlige for å betale husleie frem til de flytter. Opprinnelig i avtalen har de 3 mnd oppsigelse. Vil de også være ansvarlige for å betale meg tapt leie frem til de tre mnd er gått?

Fortsetter under...

Ja, hvis de flytter før tiden vil de være det. Derimot om du sier de opp og krever at de flytter nå så kan du ikke kreve det.

Hva slags mislighold er det snakk om da?

Har du gitt de skriftlig beskjed med klagefrist?

Vi leier ut selv og har kun en gang måtte heve leieavtalen. Da gjorde vi en avtale om at de var ansvarlig for leie hvis ikke vi fant nye leieboere.

Annonse

De fikk varsel om heving i sommer. De skal ikke sies opp, men avtalen heves. De har latt være å betale husleien så mange ganger, og jeg har purret og purret. Jeg driver ikke sosialkontor, og dette er folk med god økonomi (årlige ferier hit og dit, flotte biler). Ved varsel om heving fikk de klagefrist. Klagde ikke da, men gjorde opp for det de skyldte da.

Leser i loven men klarer ikke finne helt sikkert om de er ansvarlige for leien dersom vi ikke får inn nye leietakere.

Du er nesten rettsløs som utleier, og det er kjempevanskelig å få kasta ut folk.. Dessuten er det desverre slik at folk en trenger å kaste ut, ofte har så dårlig eller misligholdt økonomi at de sjelden er noe å hente ved å sende til inkasso osv. Det er som å stange hodet i veggen :-( Sørg for å gjøre dette på rett måte, og spar på alle "bevis" og dokumenter alt. Det kan bli avgjørende ved evt tvister/rettsaker.

Fant noe her inne, kanskje det hjelper noe;

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-5

Her er et utsnitt;

§ 9-9. Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,

B) leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,

c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,

d) leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller

e) leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...