Gå til innhold

Riskoker - hva er det gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må bruke ca 50% mer vann en ris. Feks 2 kopper ris trenger 3 kopper vann. Og husk å vaske risen i rennende vann oppi en sil før du tar risen i riskokeren. Jeg elsker riskokeren min nettopp fordi risen alltid blir perfekt, den holder seg varm lenge og brenner seg ikke fast i bunnen...

Annonse

Jeg har jobbet på kinarestaurant - der var det et helvete å vaske kjelene fra riskokerne rett og slett fordi de ofte var brent på bunnen. Jeg har alltid brukt en helt vanlig kjele for da er det (i min mening) enklere å regulere temperatur og det tar mindre plass og er mindre søl.

Slik: Kok opp dblt så mye vann som ris. Ha i risen, skru plata på minste varme og ha på lokk. La stå til vannet har trekt inn i risen (ca 15 min). Rør rundt med gaffel og la stå i ett min før servering. Hurra!

Hurtigris og boil-in-bag synes jeg rett og slett smaker søppel.

Skyll risen først, du trenger ikke sil, bare ta vann oppi "bollen" til riskokeren og hell ut vannet igjen. Skyll til vannet blir klart, med litt varmt vann. ha olje i vannet (ikke olivenolje, en olje uten smak). Når det begynner å koke, lar du den koke i et par minutter så skrur du den over til "holde varm" funksjonen. Tar kanskje noen minutter ekstra i forhold til å la den stå å koke på full styrke, men den blir ikke brent. La den stå minst fem minutter etter at den egentlig er ferdig. FERDIG!

Thank you, Miss_Flower!

Jeg skal prøve din fremgangsmåte, i alle fall, og så får vi se. Synes risen blir god i riskoker, da serru, men kjedelig med det brente laget i bunnen hver gang, irriterer meg... Går til bikkjene, så svinnet blir forsåvidt veldig lite, men likevel, da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...