Gå til innhold

Legging og søvnvansker, alt prøvd - hva nå da...? :(

Anbefalte innlegg

Jeg har en helt skjønn gutt på litt over 2 år som jeg er alene med. Han startet dag 3 av livet sitt med kolikk (trodde legen). Men etter 5 mnd med skriketokter (13 timer på det lengste), mente sykehuset at han reagerte på melken min. Det bedret seg en god del når vi fikk Neocate, men jeg hadde fortsatt problemer med å legge han og oppvåkninger.

Den dag i dag er det fortsatt problematisk å legge han. Det tar ca 2 timer hver eneste dag. Nå sover han hvertfall natten igjennom mesteparten av nettene, etter han fjernet polyppene.

Det kjennes ut som at jeg har prøvd "alt". Råd fra helsestasjon, fastlege, BUPA, bøker, bekjente og til og med barnevernet. Han har rolig-tid 1 time før natta-ritualene starter (ikke tv, ikke aktiv lek), og han er selv opptatt av de rutinene vi har og alltid har hatt.

Han (og jeg) har fått kjempegod oppfølging fra tidlig av, ettersom han var og er en veldig urolig gutt. Foruten om hodedunking (frem til han var 1,5 år) og uroligheten han har i seg, så er han en kjempeglad gutt. Han er langt fremme i utvikling og vokser bra. Kjempesosial og leker både alene og med andre.

For noen dager siden, var vi hos en barnelege som skrev ut Vallergan til han. 2,5 ml i maks 2 uker. Hun mente han hadde kommet inn i en dårlig sirkel, og at han trengte å forbinde leggetid med rolig innsovning, ikke 2 timer med kamp.

Jeg vegret meg for dette, men gikk med på det, i håp om at det ville hjelpe.

Det gjorde det ikke. 5. dagen i dag med Vallergan, og det er like ille, om ikke værre. Nå "turner" han i senga også. I morgen får han ikke det mer, siden det ikke hjelper... Men hva kan jeg gjøre nå da? Det er vel ikke noe godt for han å kjempe sånn og i tillegg sovne når han først er utslitt? Og ikke er det godt for meg heller, jeg har en utrolig tålmodighet men jeg begynner å bli rimelig sliten av dette...

Oj da det ble litt langt dette her... Men er det noen av dere som har hatt det lignende eller samme?

Fortsetter under...

Hei

Vel, har desverre ikke noe råd å gi egentlig. Men hos oss sliter vi med det samme som deg. Også kolikk barn.

Min sønn er 2.5 år, og har vært uintressert i soving siden han var ni måneder.

Det tar rundt 2 til 3 timer hver eneste kveld med legging. Hele kvelden blir jo borte.

I helgene sover han ikke lenger på dagen og han sover mindre og mindre på dagtid i barnehagen. Merkellig nok, så har det faktsik hjulpet I strid med alle råd vi har fått..

I tillegg må jeg sitte på rommet hans når han ligger i sengen, da ligger han i ro. Går jeg ut, blir det bråk og spetakkel med en gang.

Eneste som holder meg oppe er bare at det må jo gå over engang. Venter på at han begynner å kunne prate ordentlig slik at jeg kan få vite hvorfor.

Som sagt så har jeg ikke noe råd - men du er ihvertfall ikke alene om å ha det sånn hver eneste kveld.

Hi her, takk for svar :)

Her er det litt motsatt ang soving på dagtid - jo lenger han sover på dagen, jo lettere er det om kvelden (en smule hvertfall). Sover han kort på dagtid, blir det ordentlige kamper her. Men sover han i f.eks. 2,5 time, går det litt lettere faktisk. Han virker direkte overtrøtt om kvelden, og han er kjempetrøtt kl 16. Så det får vel bare gå seg til...

*Quote: Eneste som holder meg oppe er bare at det må jo gå over engang.

Det er det jeg sier til meg selv hver eneste kveld også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...