Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #1 Skrevet 12. oktober 2010 en kollega av meg har vært sykemeldt siden november i fjord. hun er nå kommet tilbake på 50 %... siden hun var sykemeldt i ferien sin i sommer har hun nå fått den tilbake....og hun har jo ikke tatt noen ferie i før i år pga at hun har jo vært sykemeldt.... dvs at hun nå har 5 ukers ferie og ta... hun sier hun er tilbake på fullt fra desember...er det ikke rart at man da skal kunne ha all ferien fra i år? når man har vært sykemeldt hele året?
Gjest ->>- Skrevet 12. oktober 2010 #2 Skrevet 12. oktober 2010 Det stemmer, det. Jeg synes ikke det er spesielt rart at man skal få ferie selv om man har vært syk heller.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #3 Skrevet 12. oktober 2010 Hvorfor er det rart? er ferie kun til å være hjemme fra jobb? Man skal ikke trenge å bruke ferien sin på å være syk. Er man sykmeldt så er det en grunn til det, og man skal ta kunne ta ferien sin når man er friskmeldt igjen. Mener du virkelig at hvis man blir innlagt på sykehus og sykmeldt over lang tid så skal man også bruke ferien sin på det?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 nei men en ting er om man er sykemeldt for en stund.. men når man er sykemeldt for vondt i håndleddet i nesten et helt år.... hvorfor skal man da få ferien igjen? hun har jo vært på to ukers ferie i sommer..... men da innenlands.. hun har jo hatt fri nesten ett helt år....og mannen hennes hadde jo ferie i sommer og....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #5 Skrevet 12. oktober 2010 Hvis man har vært så syk at man ikke har kunnet ta ferie, så har man krav på å få ferien etter sykemeldingen. Har man vært så oppegående at man faktisk har kunne feriert får man den ikke tilgode. Sa en NAV ansatt på bedriftsbesøk hos oss.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #6 Skrevet 12. oktober 2010 Helt korrekt. Dersom man blir syki ferien har man også krav på ny ferie (fra den dagen man blir sykemeldt).
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 nei jeg vet jo at man trenger ferie.. men om man er sykemeldt ett år... man er ikke innlagt på sykehuset, man kan gjøre som vanlig i hverdagen... men man kan ikke jobbe... så skal man da året etter, når man endelig er frisk igjen og klar for å komme på jobb igjen, ikke ha 5 ukers ferie det året, men 10 uker? for alle ukene må jo overføres.....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Dette kom forresten som en stor overraskelse på mine sjefer, de har alltid trodd at man får ferien tilbake uansett, men det er altså ikke tilfellet. Vet om flere som har vært sykemeldt, men allikevel reist på ferie og så fått tilbake ferien sin etter at de har begynt i arbeid igjen. Fordi alle har trodd at dette er noe man automatisk har krav på. Den NAV ansatte sa at man må dokumentere at man faktisk har vært så syk at man ikke har kunnet dra på ferie, eller avviklet ferie. Vondt i håndleddet høres ikke ut som grunn god nok. MEN, dette er noe jeg har blitt fortalt, så jeg kan ikke garantere at det stemmer. Anonym 20:10
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #9 Skrevet 12. oktober 2010 HVordan kan man gjøre som vanlig i hverdagen hvis man er sykmeldt for en sykdom eller skade? Har man vondt i armen så vil jeg vil si at det begrenser hverdagen noe. Uansett, hvordan skal man vurdere de som er sykmeldt men som kan kose seg med en ferie, versus de som er sykmeldte men som plages?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #10 Skrevet 12. oktober 2010 STOR forskjell på å være syk og ha ferie da !!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #11 Skrevet 12. oktober 2010 kollegaen min har vært på ferie.men så lenge hun ikke var i utlandet fikk hun ferien igjen. om hun hadde dratt til utlandet hadde hun ikke fått den igjen... hun har vondt i håndleddet.. men hun gjør jo alt som før. Hun er på støtt og stadig på sykkeltur med ungene, hun er på farten i ett.... hun kan ikke jobbe pga at hun har en jobb som gjør at hun må bruke hendene mye... er derfor jeg reagerer sånn på det...men er jo veldig positivt for henne da at hun får mye ferie neste år... bare dumt det når hun endelig har kommet på jobb igjen..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #12 Skrevet 12. oktober 2010 Det er jo slike som deg som gjør at mange sykmeldte murer seg inne i frykt for at folk ikke skal tro de faktisk er syke. Jeg er sykmeldt fra jobb på grunn av en vond rygg. Går jeg hjemme så klarer jeg å fungere. Jeg kan dra på sykkeltur med dattera mi, jeg kan dra på shopping, jeg kan vaske bilen, jeg kan gå turer, jeg kan besøke folk - med andre ord så gjør jeg det jeg gjør til vanlig. Forskjellen er at jeg har mulighet til å legge meg ned når jeg føler jeg ikke klarer mer, jeg har mulighet til å dra hjem etter tre kvarter fra bursdagsgaveinnkjøp fordi jeg ikke orker mer. For andre ser det nok kanskje ut som at jeg bare synes det er godt å være hjemme og det er jeg redd for. Dette var nok litt utenom det du lurte på så over til det... Ja en får tilbake ferien om en er fullt sykmeldt når den skulle vært. Ja hun har vært på ferie med familien sin i sommer, men kanskje var den ferien et sant helvete på grunn av smertene??? Det er farlig å uttale seg om andres sykdom for det kan være mye mer enn det en ser.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #13 Skrevet 12. oktober 2010 ja er enig i det du skriver anonym 20.34... men nå har det seg slik at jeg kjenner denne damen godt. vi er gode venner i tillegg.. så jeg vet jo at hun vondt i armen, men vet jo at det ikke er vanskelig i hverdagen for henne så lenge hun ikke er på jobb.. hun er møkka lei av å være hjemme det vet jeg godt... og ferien hennes var jo fantastisk.. har fått høre alt mulig som de har gjort.. og hun sa det gikk helt greit i forhold til armen.. så jeg føler likosm hun får en "gave" når hun får 5 uker med ekstra ferie neste år....
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #14 Skrevet 12. oktober 2010 Er det en "gave" du vil bytte til? Altså ha smerter, og ikke ha mulighet til å jobbe? Er det verdt de 5 ukene feriene du får etter sykmeldingsperioden er over? Flott at hun greier å kose seg under sykmeldingen. Mange murer seg inne og blir depressive av å tråkke hjemme. Noe som igjen skaper flere problemer enn man hadde i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #15 Skrevet 12. oktober 2010 Hi...du er en sånn person som jeg kan få litt fnatt av. Hvis noen er sykemeldte tror du da de kun holder sengen hele dagen? De fleste prøver vel å fungere som best man kan. Denne damen har jo tydeligvis fått sykemelding av legen sin, ergo hun har sitt på det rene. Hvorfor henger du deg så opp i dette. Det er jo en sak som ikke burde angå deg. Jeg kjenner ei som er sykemeldt og som har vært det lenge. Hvis du hadde møtt henne hadde du garantert trodd dama var frisk som en fisk. Saken er at hun er fantastisk flink til å bite tennene sammen og hun har et fantastisk humør. Hun har vært utsatt for en ulykke og har fått store uopprettelige skader som gjør at hun går med konstante sterke smerter. Denne dama er ute og leker med barna sine og gjør andre ting du kanskje ville reagert på siden hun ikke jobber. Saken er at hun er et veldig sterkt menneske med en enorm selv disiplin. Det jeg ville frem til med å skrive dette er at du ikke må tro at alle som er sykemeldte ligger inne i sengen sin.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #16 Skrevet 12. oktober 2010 Selvsagt har man rett på ferien sin om den ikke har blitt avviklet! Det er stor forskjell på å være syk og ha ferie. Høres nesten ut som du er missunnelig, spør du meg...
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #17 Skrevet 12. oktober 2010 Det er ikkeautomatikk i at man får igjen planlakt ferie. Det gjør man bare om mn er for syk til å kunne ha vanlig utbytte av ferie. Man kan derfor være sykmeldt fra jobb pga et vondt håndledd uten å ha krav på å få igjn ferie. Det som da skjer er at man ikke får sykepenger i ferien, men vanlige feriepenger. Om man i utgangspunktet ikke har avtalt noen ferie er det vanlig at sykepengene fortsetter å løpe uavbrudt og at man tar ferie eter at man er tilbake i jobb. Man får uansett ikkesykepenger og feriepenger for sammeperiode.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #18 Skrevet 12. oktober 2010 jeg skjønner jo det at det er mange som er sykemeldte som har utrolig mye smerter osv. som biter det i seg og alt det der.. men dette er jo ikke tilfelle her.. Hun er jo tilbake i 50% stilling nå.... og det går bra. så derfor skal hun opp i full stilling i november/desember... og om noen er sykemeldt i 2 år og deretter kommer tilbake til jobb.. skal de plutselig ha 15 ukers ferie året etterpå da? fordi de må ha tilbake ferien for de to årene med sykemelding? det som angår meg da er at hun plutselig har 10 ferie uker neste år.... dvs at det går utover meg som kollega med henne da jeg må ha inn vikar for henne i 5 uker til... hun har jo som sagt hatt ferie denne sommern som alle oss andre. vært på ferie med hele familien sin osv... vikarer har vi jo hatt i hytt og pine i laaaaang tid nå så jeg hadde jo gledet meg til å få litt stabilitet på jobben men den gang ei...
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2010 #19 Skrevet 12. oktober 2010 Man kan ikke gå sykemeldt i 2 år. Du virker veldig problemfokusert HI, lager problemstillinger som overhode ikke finnes. Har du vurdert å være glad for at din "venn" er såpass frisk at hun kan jobbe 50% og kunne nyte ferien sin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå