Gå til innhold

keisersnitt-stroppet fast??

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har hatt keisersnitt tidligere som ble bundet fast på hendene (hendene ut til siden og stroppet fast)? Har hørt fra noen at dette gjøres men vet ikke om det stemmer. Skal kanskje ha ks og synes dette høres helt grotesk ut. Har klaustrofobi og får helt panikk ved tanken på dette. Sikkert en idiotisk ting å bekymre seg for, men angst er ikke rasjonell. Bryr meg ikke så mye om eventuelle stropper over bena, men armene da, uff. Det kan vel ikke være nødvendig!!??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142429505-keisersnitt-stroppet-fast/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart at du spør,-nå skjønner jeg hvor redd jeg faktisk var-jeg husker ikke! Men når du sier det, så tror jeg kanskje de gjorde det. Sikkert for å sikre at du ikke i refleks begynner å "vifte" med armene. Men jeg vet ihvertfall at de var fri når de holdt babyen opp til ansiktet mitt, for jeg tok på ansiktet hans:)

De fester armene dine. Sengen/benken du ligger på er smal, og ville vært vanskelig å konsentrere seg om å holse armene fast til siden. Den andre armen lå ut til siden (den med veneflon osv). Dessuten blir du tiltet litt til venstre, så du ligger litt skjevt. Jeg kan ikke huske at jeg tenkte noe over dette i det hele tatt. Det er så mye annet som skjer.

Ja de binder/stropper armene fast pga overvåkingsutstyr men det er ikke alltid at man får løs armene når man får se babyen. Jeg følte meg naglet til et forbanna kors uten mulighet til å ta på babyen min som de bare holdt inn til ansiktet mitt i ett par min. Det ble en veldig traumatisk opplevelse ettersom jeg var alene under syingen og hele tiden på intensiven de kaller seg mor barn vennlige men jeg er veldig uenig. Jeg hadde haste sectio men var våken pga overdosert epidural og var veldig pigg og på beina når jeg kom opp i avdelingen.

Ja, jeg som varte først her hadde armene fri da jeg hilste på babyen. Synes hele keisersnittoperasjonen er skremmende, jeg. Mye reddere for det enn å måtte føde...-men det er meg! Nå er det jo en stor operasjon, så de har nok en god grunn til å stroppe fast armene,ja.....

Annonse

Hei du:)

Jeg har hatt to snitt nå og begge gangene ble jeg stroppet på bena (dette skjedde etter bedøvelsen var satt og "forhenget" var oppe så dette så/merket jeg ikke), men jeg ble ikke stroppet på armene.

Som sakt tidligere her så får du en del overvåkingsutstyr i begge hender så du ligger liksom med hendene rett ut til hver side:)

Jeg var fryktelig nervøs så jeg hadde anestesisykepleiere som holdt meg i begge hendene, derfor var det ganske naturlig å bli liggende slik med hendene ut til siden:)

Begge gangene fikk jeg ungen opp til meg etterpå og dette var ikke noe problem i forhold til overvåkningsutstyret, litt mye ledninger kanskje men det gikk fint:)

Lykke til, dette kommer garantert ikke til å bli noe problem!!

Jeg var ganske langt borte under keisersnittet (akutt), så det er endel jeg ikke husker men jeg tror i alle fall den ene hånden min var stroppet fast, antakelig begge. For å være helt ærlig var jeg bare glad til, jeg var så redd for å falle ned fra operasjonsbordet, som er veldig smalt, og du har jo null kontroll på kroppen med spinalbedøvelse...

På den andre siden har jeg sett en hel del filmer fra ks hvor i alle fall den ene hånden er fri (de tar på babyen etc), så det er mulig det varierer litt fra sykehus til sykehus, fra situasjon til situasjon. Jeg hadde i alle fall venefloner i begge hender, og den de brukte mest var på høyre hånd - den er jeg helt sikker på var stroppet fast. De kan neppe risikere at noe skjer med IV-inngangen.

Vil uansett anbefale deg å ta opp dette med lege i god tid før inngrepet, da vil de sikkert ikke stroppe deg fast noe mer enn det som er høyst nødvendig! :)

Jeg har hatt 4 planlagte KS og har IKKE blitt stroppet fast på armene!!!

Armene ligger ut på to "brett" fra operasjonsbordet. Og man har BT(blodtrykksapparat) og IV (intravenøst) og div. koblet til seg, men dog...

Jeg har FINT kunnet kose med babyen(e) rett etter KS, og kunne finfint klø meg på nesa under selve operasjonen!

Hvis det å bli (evt) stroppet fast bekymrer deg, så ta det opp med lege/JM på forhånd!

Når jeg tenker etter så ble jeg også "korsfestet", men oppi alt annet kaos på operasjonssalen var det ikke noe jeg fokuserte på (til tross for at jeg også sliter litt med den tanken ).

Men dersom du tror du kan få panikk av at armene dine blir "festet" til brettet bør du absolutt ta en prat med en lege. Sjansen er da ganske stor for at du får panikk av å ligge våken under selve snittet også. Kanskje full narkose er et bedre alternativ for deg ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...