Gå til innhold

Slutte helt å amme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini min bli 1 år på fredag og de siste mnd har jeg ammet han hver kveld før han legger seg og hver morgen. Syns det begynner å bli på tide å slutte med ammingen og tenkte å kytte ut den på kvelden først.

Rutinene våre på kvelden nå er slik:

1700 grøt

1715 bad/kveldsstell

1730 Drømmehagen

1800 Pupp inne på soverommet og natti natt + smokk

Hvordan ville dere gått frem for å kytte ut denne ammingen? Han er stort sett våken når han legges i sengen, men blir selvsagt roligere av ammingen.

Når vi har hatt barnevakt har puppen vært byttet ut med flaske, men det ønsker vi ikke å gjøre nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss fungerte det veldig fint å gi flaske,1 dl lunken lettmelk. Han får det fortsatt,19 mnd gammel. Det er kosestunden hans.

Jeg synes det høres tidlig ut med kveldsmat kl 17..Spørs om din lille mini vil sove så lenge på morningen.

Uansett,lykke til

Skrevet

Enig at det er tidlig med kl 17, men i den perioden vi er inne i nå (nettopp gått fra 2 til 1 dupp på dagen) er han trøtt i 17 tiden og må i seng kl 18. Han sover da stort sett frem til kl 6 om morningen, noe som er helt greit. Vi håper at vi snart kommer oss over til å ha legging kl 19, men tar det som det kommer.

Hmm, men kanskje lettmelk hadde vært noe, men hva gjør dere med pussing av tenner?

HI

Skrevet

Ok,ja det går seg jo til...

Vi gir flaske i stua,tannpuss, natti natt =)

Skrevet

Hei!

Lurer litt på hva gir du barnet ditt å drikke resten av dagen?

Høres ut som at vi har det nokså likt, mini her i hus får og kveldsmat kl 17 og pupp inne på soverommet rett før legging kl 18. Han sover stort sett til 06, så får han gjerne litt pupp og kan sove til en gang mellom åtte og halv ni. Han sover og bare en gang i løpet av dagen.

Som deg føler jeg og at jeg er klar for å slutte å amme. Vet bare ikke hvordan.. Ammer han stort sett 3 ganger i løpet av en dag. Problemet her i hus er bare det at han tar ikke flaske.. Prøvd å gi han melk fra kopp og flaske, men han vil ikke ha.. Liker det rett og slett ikke. Hva gjør man da?

Jeg drakk ikke selv melk da jeg var liten (gjør fremdeles ikke det).

Ser liksom for meg at den kosepuppen før natta kommer til å bli et mareritt å slutte med, stakkars!

Det jeg kan tenke meg å gjøre er å kutte ut ammingen, spesielt den kl 06 om morgenen, men hva kan jeg gi han for at han skal sove videre? Tenker at han må jo få lov til å være sulten når det har gått 12 timer siden sist måltid... Eller må vi endre rutinene helt sånn at han blir lagt seinere slik at han sover til litt lengre enn 06... Huff ikke lett det her! Syntes det er så deilig å legge han kl 18 for så å ha hele kvelden :-) Ble visst litt langt det her!

Skrevet

Han drikker godt med vann på dagen. Vi har også nå den siste uken begynt å innføre vanlig melk og youghurt. Dette syns han er veldig godt. I tillegg så spiser han fremdeles 2 måltider med grøt så han får i seg mer enn nok melk tror jeg.

Her i huset tror jeg det vil bli lettere å slutte med morgenammingen enn kveldsammingen, men jeg velger å beholde morgenammingen litt lengre. Noen morninger våkner han i 5 tiden og da syns jeg det er veldig praktisk å gi han pupp og så sover han videre til 6 - 7 :)

Jeg lurer også på om vi bør gjøre store grep på kveldrutinene, eller om det er nok å gjøre små grep over lengre tid. F.eks flytte ammingen ut i stuen så tannpuss og deretter natt. Etter en uke eller noe bytte ut amming med flaske og så til slutt kytte ut den... Håpte at noen andre hadde erfaringer :) VI har hele tiden hatt litt problemer med legging, men nå går det supert, så jeg er så redd for å ødelegge noe som fungerer!

(ble vist litt langt og rotete, men håper der forstår)

HI

Skrevet

Det ER praktisk å amme :-) Og jeg syntes det har vært en selvfølge at jeg skal være tilgjengelig for mitt barn det første året!

Vil ikke si jeg er lei av ammingen, men kunne godt tenke meg å ta feks en fest etter nesten to år som avholds, bare det å ikke må være så avhengig. Men sånn som det er nå får jeg så vondt av gutten min som våkner kl 06 - der mor har vært på byen å derfor ikke kan amme han for at han skal sove litt til...

Har kun fast jobb hver 3 helg, men jobber endel utenom.. Kun kvelder da, så da har jeg heldigvis fått ordnet meg sånn at jeg går hjem og ammer kl 18 sånn at han legger seg til greit for natta!

Vi har og hatt mye problemer med legging, vanskelig å finne rutiner. Han sov først rundt da han var 10 mnd.

Skrevet

Vi stoppet ammingen omtrent på denne tiden. Ca ved 13 måneder. Vi passet bare på å alltid tilby vann før vi gikk inn på rommet for å være sikker på at hun ikke var tørst. Så la vi henne på vanlig måte. gikk veldig fint. du kan evt. legge inne en liten kosestund på fanget med en nattasang, men det kan også gjøre savnet av puppen større. Pappaen kan evt. ta leggingen i noen dager for å ikke egjøre savnet av puppen så nært. Vi har stort sett alltid middag kl 17, og for oss har det ikke vært noe problem at det er siste måltid. Jenta vår spiser riktignok godt slik at jeg er trygg på at hun får i seg nok mat. Innimellom hvis hun har spist litt lite middag tilbyr vi litt frukt til barnetv for å se om hun vil ha det. Den melka du har nå er jo ikke så veldig næringstett lengre, så det er trolig ikke som å fjerne et hovedmåltid fra henne. En halv banan og litt vann mot slutten av Drømmehagen kan kanskje være nok. vi har nok vært heldige med disse tingene hjemme hos oss. Men min erfaring er stort sett at det alltid går lettere enn vi frykter.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...