Gå til innhold

hva i alle dager kan jeg gjøre med trang øretrompet?

Anbefalte innlegg

er konstant tett og klør og knitrer i det ene øret. ørelege sa jeg hadde trang øretrompet og spurte om jeg var allergisk. det er jeg jo ikke. så tok han en hørseltest og så kunne jeg gå. det var jo ingenting han kunne gjøre!

er han en dårlig ørelege eller er det ingen verdens ting av kremer, salver, dråper eller tabletter som fungerer?

Fortsetter under...

Trang øretrompet skyldes gjerne betennelse i området omkring øretrompeten i forbindelse med en forkjølelse.Betennelsen får vevet til å svelle og dermed presser dette på øretrompetgangen og det blir vanskeligere å få luft inn til mellomøret.

Hensikten med hele øretrompeten er å utlikne trykkforskjeller i mellomøret, slik som under dykking, flyging eller passasje over fjelloverganger etc.

Når lufttrykket rundt deg forandrer seg må dette altså komme inn i mellomøret via øretrompeten. Hvis ikke blir det undertrykk og ubehag i mellomøret.

I enkleste fall kan du benytte det som kalles Valsalvamanøver som er å blåse mot lukket munn og nese, slik som når vi dykker i svømmebassenget. Dette truer ny luft inn til mellomøret. Andre kan bare svelge eller gjespe (f eks under flyreise) og luft med riktig trykk kommer gjennom.

Dette er ikke tilfelle for deg.

Har du en forkjølelse? I så fall kan rinexin tabletter, som er slimhinneav svellende, hjelpe deg (max ti dagers bruk). Dersom ikke effekt kan du benytte kortisonspray, men det tar mange uker før effekten inntrer. Hjelper heller ikke dette er neste ledd kortisontabletter, og dersom hellerikke dette har effekt, og det oppstår kronisk mellomørebetennelse, er løsningen å legge et lite rør gjennom trommehinnen din slik at det riktige lufttrykket kan komme gjennom den veien. Denne operasjonen er viktig å få gjennom ført dersom du utvikler væske på mellomøret som ikke vil forsvinne.

Drøft dette med fastlegen din, spesielt derosm tilstanden vedvarer.

God bedring!

Det kan være en øregangsinfeksjon også.

Høres dumt ut, men om det er en soppinfeksjon så kan du prøve å skylle i øret med eddikvann. halvbland 7% eddik og lunkent vann og bruk en øreballong til å skylle øret noen ganger om dagen. etter noen få dager bør det ha blitt bedre.

Selv har jeg stadig dette problemet og eddikken holder soppen borte :)

Fikk en mass dråper mot bakterieinfeksjon, men det ble det bare mye verre av og jeg ble halvdøv i lange perioder :(

Eddikk er billig og verd et forsøk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...