Gå til innhold

Katten min lukter bæsj...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har vært så rar et par dager, klør i rompa og klager.

Han lukter bæsj, og jeg lurer på om det kan være så enkelt som at det sitter fast noe bæsj i pelsen bak ved rompa, han er litt langhåret.

Men skal han ikke klare å vaske bort dette selv?

Må JEG vaske han? (frister ikke, hehe)

Noen som har erfaring med litt langhårede katter?

Skrevet

Ja, du må bade ham, langhårete katter må også børstes og bør også av og til klippes litt bak for å unngå danglebær i pelsen bak.

Får du det ikke til selv så tar du han med til veterinær, kan være knuter i pelsen bak som lugger og er ubehagelig.

Kan være lurt å ha på seg arbeids hansker og være to når en katt skal dusjes eller bades. MERK! Ikke vann i ørene og unngå helst å få vann på hodet og i fjeset på katten, det kan gjøre katten ekstra sinna og redd.

Skrevet

Ok, tusen takk! Den er ikke helt langhåret, mora er korthåret, faren er ukjent. Men ser han han er mere fluffy enn en vanlig katt, spesielt på halen, og det er jo også endel pels i rompa.

Har tenkt på at han noen ganger er litt møkkete i pelsen, men ikke tenkt over at jeg faktisk må bade han.

Kan jeg bruke bare vann?

Skrevet

Neida, du må vanligvis ikke bade en katt. Har bare vasket min halvlanghåra katt en gang og det var når han hadde blitt kastrert og luktet sterkt av urin når han kom hjem. Holder antageligvis å vaske med en god og våt klut i rumpa. Og du bør børste katten regelmessig. Hvertfall når den røyter. Men det er ikke alltid like lett å få til, så du bør ikke gi katten traumer og tvinge den til børsting, men gjøre det litt nå og da mens du koser og gir den godbiter. Kan være katten har mark. Du kan kjøpe markkur på apoteket og de bør få en kur om våren og en om høsten. Kan være det som gjør at den lukter avføring.

Skrevet

Jeg prøvde nå å vaske med en våt klut i rompa, og det sitter en stor eller flere tørkede klomper bed bæsj i pelsen. men jeg fikk dem jo ikke bort og katten ble ikke så blid heller.

Bade eller klippe? eller begge deler?

Skrevet

Og burde jeg klippe eller bade først?

Skrevet

Blir nesten litt provosert her... Ikke steller du katten din og du må spørre her mange ganger hvordan du skal fjerne litt bæsj og noen klumper i pelsen dens. Tenk selv da og klipp bort de klumpene som sitter der. Ikke klipp for nærme huden for guds skyld! Du trenger ikke bade den, katter er renslige dyr. Får du bort klumpene så vasker den seg selv.

Så begynner du å regelmessig børste og stelle katten din. Og gi den ormekur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...