snart5barn Skrevet 12. oktober 2010 #1 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg har en baby på 5 uker og har forsøkt med tran i en uke nå. Gir hu litt av gangen,men det er tydelig at hu ikke liker det. Er det riktig og "tvinge" et barn til noe de ikke liker da????? Tror jeg skal begynne med D-vtamin dråper jeg?? Eller hva syns dere andre??? Skal jeg fortsette litt til??? Kan jo hende hu blir å like det etter hvert.
MissVaiper Skrevet 12. oktober 2010 #2 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg har en jente på 6 uker. Synes ikke det var så lett å gi henne tran, og det endte med sprut gulping på henne, så da gikk jeg over til D-vitamin dråper. Ikke mere grimaser eller sprut gulping på henne nå. De sier jo at det er det samme om du gir tran eller dråper, så hvorfor ikke gi dråpene? Skal jo bare ha 5 små dråper, så er jo mye enklere å gi. Er i allefall min erfaring så langt.
Gjest Aprilbaby <3 Skrevet 12. oktober 2010 #3 Skrevet 12. oktober 2010 Det sies jo at man helst skal gi tran for tran innholder mer godt enn det de dråpene gjør. Her begynte vi også med tran. Var heldigvis ingen grimaser her men... Etter å ha holdt på en måneds tid byttet vi over til dråper. Følte gullet gulpet heele tiden. Spruten sto, men etter vi begynte med dråpene så var det sjelden gulp. Nå er hu 6 måneder og gaper opp munnen hver gang jeg kommer med flaska, hehe. Bytt til dråper hvis du føler det er det beste, ikke vits å tvinge hu i noe hun ikke vil ha =)
sillyfilly og Olivia Skrevet 12. oktober 2010 #4 Skrevet 12. oktober 2010 Nei ikke tving i henne tran stakkars ungen. Tenk om noen tvang deg til å spise noe du virkelig ikke liker. Jeg gir jenta mi d-vitamin dråper og det er myyye enklere.
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 12. oktober 2010 #5 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg gir også d-vitdråpene, men har fått beskjed om at det da er viktig at jeg tar tran! Legen mente a det gikk an å innføre tran når man begynner m grøt siden mange gulper mindr da. Skal prøve det når den tid kommer
Gjest Skrevet 12. oktober 2010 #6 Skrevet 12. oktober 2010 Her bruker vi også bare dråper, ble bare klin med den tranen. Min helsesøster sier det er helt greit med dråper istedet, jeg spiser også masse fisk så det han får i seg via morsmelken erstatter fint det han ville fått av å få tran. Mulig vi gjør et nytt forsøk når han skal få grøt, men tror ikke jeg kommer til å mase for mye med det da heller hvis det ikke faller i smak...
Helann og lillebror Skrevet 12. oktober 2010 #7 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg gir D-vitamindråper så lenge mini gulper. Orker ikke tranlukt overalt, umulig å få bort i vask også. Gjorde det med førstemann også. Med henne var det ikke noe problem å innføre tran ved 7-månedersalder da hun var blitt flinkere til å svelge fast føde. Ble ikke så mye gris da. Får fortsatt en skje tran hver dag, er 2,5 nå. Men hadde nok ikke gitt det hvis hun ikke likte det, man kan jo kompensere en del ved å spise mye fisk.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 12. oktober 2010 #8 Skrevet 12. oktober 2010 Gikk dattra vår kun D-Vitamindråper siden hu var 4uker.
McCall Smith Skrevet 12. oktober 2010 #9 Skrevet 12. oktober 2010 Du kan gi d-vitamindråper og prøve med tran når hun er litt større. Det har fungert bra her. Det som kan lønne seg er at du tar tran, da får hun i seg dette med melka (om du ammer). Fikk iallefall beskjed om dette av helsesøster.
LilleKnott Skrevet 12. oktober 2010 #10 Skrevet 12. oktober 2010 Vi har gitt tran siden han var 4 uker, bare litt hver kveld i starten. Nå er han 7 mnd og får 2 ts tran sammen med grøten om kvelden, og nå er det nam nam Det virka ikke som om han likte smaken i starten, men han liker ingenting han får for første gang. Annet enn det som smaker søtt. Vi tvinger ikke, men ga litt og litt hver dag. Det samme holder vi på med middag og grønnsaker osv nå også.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. oktober 2010 #11 Skrevet 12. oktober 2010 hm..men er du så sikker på at hun virkelig ikke liker tranen da? De fleste babyer gjør rare grimaser når de får noe uvant og nytt i munnen, og tran smaker jo ganske ulikt morsmelk kan man si! Jenta mi gjorde ihvertfall en masse grimaser da hun fikk tran i starten, samme gjorde hun m den første grøten og fruktmosen også. Tok faktisk en liten stund før hun spiste grøt, tran osv uten å brekke seg og gjøre grimaser, det er jo snakk om en tilvenningsprosess det hele. Jeg ønsker å gi tran istedet for D-dråper siden tranen inneholder de viktige omega 3-fettsyrene i tillegg, for optimal utvikling av hjernen til de små. I starten ga vi tranen mens hun lå naken på stellebordet, med en engangssprøyte inn i munnviken. Da gikk det som regel ned uten for mye gris, og ble det litt søl så vasket vi det bare bort med en mesoft med litt babyolje på. Tranflekker på klær er ikke noe stas, derfor gjorde vi det alltid mens hun lå i bare bleia;) Generell info om omega 3; Spis mer fisk Og forebygg blant annet hjerte og karsykdommer, kreft og beinskjørhet. Som om ikke det er nok, blir barna dine smartere av det. Viktig for fosterets utvikling Fisk eller omega-3 tilskudd hos gravide og ammende er viktig for fosterets/barnets utvikling av hjernen og synet. Et lavt nivå av omega-3-fettsyrer under svangerskapet forbindes med lav fødselsvekt og for tidlig fødsel. For mor gir de lave verdiene økt risiko for fødselsdepresjon. Barn som ammes av en mor som spiste fisk under graviditeten, og som fortsetter med fiskespisingen etter fødselen, har statistisk høyere IQ. I tillegg får de en bedre utvikling av synet i tre-fire års alderen, enn de som har mødre som ikke spiste fisk. Tran anbefales som vitamin D kilde til alle spedbarn fra de er fire uker gamle. http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/fett/fisk-er-sunt-16933.html
Grateful mom Skrevet 12. oktober 2010 #12 Skrevet 12. oktober 2010 Vi gir Eskimo-olje vi, siden eldstejenta vår får det. Inneholder d-vit så da slipper vi å tenke på det. Ingenting som kommer opp heller!! Kanskje pga tuttifrutti-smaken det da Men den skal visstnok ikke være kunstig, så det er jo bra.
ett til! Skrevet 12. oktober 2010 #13 Skrevet 12. oktober 2010 jeg ga D-vitaminer helt til lillemann begynte å spise grøt.dette fordi det var plent umulig å få han til å svelge trana da han var liten,men da han begynte med grøt kunne jeg lure trana i skjeen med grøt. så her i huset begynte begge med tran da de var rundt 5 mnd
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 12. oktober 2010 #14 Skrevet 12. oktober 2010 Vi har hele tiden brukt tran, og det uten problemer. Jeg leste i et foreldre og barn-blad i fjor ange tran: fersk tran verken lukter eller smaker noe. Smaker det vondt er den harsk. Tran harskner når det kommer luft til, så lønner seg å kjøpe små flasker, og de er holdbare i 3 mnd. Det stemmer iallefall med den flaska tran vi har her nå. Bruker den med sitronsmak vi da, og jeg kan kjenne en ørliten sitronsmak. Ikke noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå