Gå til innhold

hva gjør deres baby på rundt 8 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min liker ikke å ligge på magen, og har enda ikke rullet fra mage til rygg, og ikke kryper hun hverken frem eller bak, men kan krype rundt sin egen akse.

Hun liker derimot godt å sitte, og sitter helt uten støtte, har avogtil "hoppet" litt bortover på rumpa.

Leste en plass at i denne alderen begynner de å trekke seg opp etter møbler, dette kan ikke jeg se for meg at hun gjør på en stund..

Lurer på om hun er litt sen i utviklingen...mannen min mener hun er "skjemt bort", og blitt holdt for mye, derfor hun ikke vil ligge på magen... dette vil jo ikke jeg helt tro på..men..

Hva gjør deres baby?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tulla mi ligger på magen stadig vekk , ruller fra mage til rygg og rygg til mage. Sover på magen. Hun åler seg fremover. Strekker seg etter møbler så hun reiser seg nok opp snart. Hun kan gå når jeg holder henne i hendene, og står støtt når hun står på sofaen feks. Sitter også veldig stødig og leker. Legger seg på magen fra sittestilling.

Barn er forskjellige. Noen gjør ting før andre er sene. Men det meste er helt normalt :) Ikke bekymre deg. Hun MÅ ikke gjøre ting som andre 8 mnd gamle gjør. :) Jeg tror ikke hun er skjemt bort. Små barn kan ikke "skjemmes bort" på kjærlighet. Noen barn bare trenger ekstra nærhet og bli holdt en del.

Skrevet

Lillejenta vår på 7,5 mnd har rullet begge veier siden hun var 3,5 mnd gammel. Hun kryper kjempefort, og krabber litt av og til. Hun reiser seg opp etter møbler, og kan gå langs ting.

Hun kan sitte, men siden hun ikke har satt seg opp selv enda, pleier hun ikke å gjøre det. De gangene hun setter seg opp, sitter hun med beina bakover, på en måte.

Hun klapper og vinker og strekker hender også, men det var kanskje ikke slike ting du lurte på?

Jenta vår er nok veldig tidlig ute. Broren var en helt annen type, og var sikkert 10 mnd før han reiste seg opp.

Barn er forskjellige, de utvikler seg i det tempoet som er naturlig for dem, og i det tempoet de er klare for, både fysisk og mentalt.

Det er ganske mange prosesser som skal til i et lite hode, for å lære seg å rulle, krype, krabbe e.l. og jeg mener at man skal ha respekt for den tiden barnet trenger.

Det kan være skikkelig skummelt å lære å forflytte seg selv, for eksempel, siden man da blir bevisst på at andre rom eksisterer selv om man ikke befinner seg i dem, og man løsriver seg voldsomt fra foreldrene sine når man lærer seg noe sånnt.

Så mitt tips er: la jenta di bruke den tiden hun trenger, og ikke stress med det. Oppmuntre henne til å ligge på magen, men bare i korte perioder, slik at det blir lystbetont.

Og slik jeg ser det, kan ikke barn bli bortsjemte på kos og nærhet. De kommuniserer ved oss, ved å si fra om hva de ønsker, og ved å vise dem at vi forstår hva de førsøker å formidle, og at vi respekterer dem, lærer vi dem så utrolig mye mer, som er så utrolig mye viktigere enn diverse fysiske aktiviteter. Disse kommer jo av seg selv uansett, for alle friske barn.

Lykke til videre, og nyt tiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...